وزیر راه: ما از دولت مجوز می خواهیم نه پول

کد خبر: 1117777

قاسمی گفت: توسعه زیرساخت‌ها نیازمند اعتبارات زیادی است و با بودجه فعلی وزارت راه و شهرسازی امکان رسیدن به این زیرساخت‌ها وجود ندارد.

وزیر راه: ما از دولت مجوز می خواهیم نه پول

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود ۵۲۶ دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی و بهسازی شده شبکه ریلی گفت: در حوزه حمل و نقل که یکی از حوزه‌های مهم کشور است، امروز به دلایل متعددی عقب‌ماندگی جدی داریم که بخشی به مسائل بین‌المللی باز می‌گردد و امروز ما شرایط خوبی نداریم.

او ادامه داد: پس حجم باری که به خصوص در کشور‌های همسایه و کشور‌های دورتر وجود دارد، می‌تواند سهم قابل توجهی از درآمد کشور را داشته باشد. توسعه زیرساخت‌ها نیازمند اعتبارات زیادی است و با بودجه فعلی وزارت راه و شهرسازی امکان رسیدن به این زیرساخت‌ها وجود ندارد.

قاسمی گفت: اگر بخواهیم در حوزه حمل و نقل به تحول برسیم باید در حوزه حمل و نقل ریلی با روش‌های دیگر به این پتانسیل نهفته در کشور دست پیدا کنیم.

او ادامه داد: هندی‌ها برای انتقال بار از روسیه به هند بیش از ۵۰ میلیون تن بار جابه‌جا می‌کنند که امروز از روسیه به چین انتقال داده می‌شود.

در حال تدوین برنامه برای ساخت واگن هستیم

قاسمی گفت: ما نیاز به واردات نداریم و اجازه واردات هم نخواهیم داد، برنامه‌ای داریم که طرح تحول حمل و نقل ایجاد شود و منابعی ایجاد کنیم که واگن‌ها در بخش باری و مسافری به میزان لازم ساخته شود.

او ادامه داد: با طرحی که هنوز در دست بررسی است، کشور طی دو سال آینده تحول جدی را به دنبال خواهد داشت این طرح به مقامات کشور ارائه داده شده و امیدواریم نهایی شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه ریلی با روش‌های فعلی تحول حمل و نقل ممکن نیست؛ به اندازه کافی ثروت در کشور وجود دارد و ما به مجوز‌ها نیاز داریم.

قاسمی گفت: برای بخش آزادراهی فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردیم و قصد داریم شیرین‌سازی سرمایه‌گذاری را انجام دهیم و مالیات‌ها را حذف کنیم.

او گفت: ۵۰ میلیون تن بار در سال میان روسیه و هند تبادل می‌شود، در حال حاضر این بار از کانال سوئز به هند می‌رسد که هزینه حمل یک تُن بار از این کانال، چند برابر عبور از ایران است و زمان آن نیز حداقل ٣ برابر عبور بار از مسیر ایران است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چندی پیش باری از فنلاند به هند حمل کردیم که با احتساب حمل کامیونی این بار در قطعه رشت به آستارا که ریل وجود ندارد، ۲۱ روز زمان برد، اما حمل این بار از کانال سوئز ٣ ماه طول می‌کشد.

قاسمی گفت: اگر کریدور‌های اصلی تکمیل شود با توافقات صورت گرفته درآمدی که از ترانزیت به ویژه حمل ریلی برای کشور به دست می‌آید، از سایر درآمد‌های اساسی کشور کمتر نخواهد بود.

او ادامه داد: محور‌های ریلی چابهار - سرخس، شلمچه-  بصره و رشت - آستارا کریدور‌های اصلی ترانزیتی برای تکمیل زیرساخت هستند که تکمیل این زیرساخت‌ها پول زیادی نیاز دارند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش واگن باری و مسافری مشکلی نداریم، بلکه مشکل ما در بخش لوکوموتیو است.

قاسمی ادامه داد: ۴٠٠ هزار کامیون سالانه در جاده‌ها تردد دارند که سالی دو و نیم میلیارد دلار هزینه سوخت پنهان به دلیل فرسودگی ۱۶۰ هزار کامیون داریم که باید نوسازی صورت گیرد. همچنین به زودی قرارداد ساخت اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره با عراقی‌ها به امضا می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دو صندوق ملی، یکی در حوزه حمل و نقل و دیگری در مسکن ایجاد شده که تمام درآمد‌های عمومی و همچنین درآمد‌های بالقوه وزارت راه برای بهینه کردن هزینه‌ها به این دو صندوق منتقل می‌شود، ضمن اینکه چندی پیش قانون راه‌اندازی صندوق ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است./منبع :باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها