پاسخ قاسمی درباره ورود چینی‌ها در ساخت و ساز مسکن

کد خبر: 1117805

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار نیست چینی‌ها کارگر، مهندس و مصالح وارد کنند و صرفاً از تکنولوژی آنها در نهضت ملی مسکن استفاده می‌کنیم.

پاسخ قاسمی درباره ورود چینی‌ها در ساخت و ساز مسکن

رستم قاسمی در دیدار با پیمانکاران حوزه راهسازی و ساخت ریل با اشاره به مشکلات اعتباری بخش ساخت و ساز زیربناهای حمل و نقل گفت: باید روش‌های دیگری به جای بودجه‌های دولتی در پیش بگیریم تا پروژه‌ها انجام شود.

وی افزود: راه و رسم مسلمانی این است که کارگر حقوق خود را بلافاصله دریافت کند به خصوص در حال حاضر که شرایط معیشتی طوری است که کارگر حتی نمی‌تواند تخم مرغ بخورد. امیدواریم بتوانیم منابعی را تا پایان سال تامین کنیم تا پیمانکاران بتوانند حقوق کارگران را بدهند.

وی افزود: پیمانکاران آسیب جدی دیده‌اند سال‌ها به سختی سرمایه عظیمی را جمع کرده‌اند اما این سرمایه یک شبه به خاطر مشکلات اعتباری از دست رفته است.

قاسمی با اشاره به تدوین احکام جدیدی برای الحاق به لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: این احکام با توجه به اینکه هنوز کمیسیون تلفیق آغاز به کار نکرده یکشنبه هفته آینده به مجلس ارسال می‌شود تا به لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزوده شود.

وزیر راه با تاکید بر ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در ساخت آزادراه‌ها گفت: یکی از مواردی که در احکام جدید لایحه بودجه ۱۴۰۱ گنجانده‌ایم معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در آزادراه‌هاست.

قاسمی به اهمیت تکمیل کریدورهای ترانزیتی اشاره کرد و گفت: درآمد ترانزیت برای کشور در صورت تکمیل این کریدورها بسیار بالا خواهد بود روسیه سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن زغال سنگ به هند صادر می‌کند که این کالا از کانال سوئز عبور می‌کند و به هند می‌رسد و هزینه بالایی دارد. من محاسبه سرانگشتی کردم و دیدم اگر در هر تن ذغال سنگی که از روسیه به هند می‌رود از مسیر ایران عبور کند و ما ۲۰ تا ۳۰ دلار تخفیف به هر تن بدهیم سالی ۶ میلیارد دلار درآمد از محموله ذغال سنگ صادراتی روسیه به هند از محل ترانزیت خواهیم داشت.

وی ادامه داد: باید گردش مالی حمل و نقل به ۲۰ درصد GDP کشور برسد اما هیچ خبری نیست در برنامه ششم توسعه آمده باید ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر روی ریل بیاید اما الان چند درصد مسافر ما ریلی است؟ لوکوموتیوهای ما بالای ۴۰ سال سن دارند. ۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم که باید ۱۵۰۰ لوکوموتیو داشته باشیم اما ۵۰۰ لوکوموتیو داریم. کل بودجه وزارت راه ۱۵ هزار میلیارد تومان است با این پول کاری نمی‌شود کرد. سراغ روش‌های دیگر رفته‌ایم. روش تهاتر هم لحاظ شده که مجوزهایی برای آن گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ثروت کم نداریم می‌توانیم سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از زمین‌هایی که داریم را بفروشیم.

قاسمی با اشاره به آغاز فعالیت صندوق توسعه حمل و نقل گفت: ما دو صندوق مهم در وزارت راه و شهرسازی داریم، یکی صندوق حمل و نقل و دیگری صندوق ملی مسکن. اگر درآمدها را به این صندوق‌ها واریز کنیم از جمله فروش اراضی و به خزانه داری ندهیم تا کسی از آن برداشت کند می‌تواند به حمل و مسکن کمک کند. در حال حاضر صندوق حمل و نقل آغاز شده و آقای دانش جعفری رئیس هیات عامل صندوق است. صندوق ملی مسکن هم در مجلس تصویب شده اما آیین نامه اجرایی آن در دولت در حال بررسی است. با این صندوق‌ها می‌توانیم کل بودجه‌ها و درآمدهای دیگر را بهینه کنیم.

وی افزود: با صندوق ملی مسکن می‌توان ما به التفاوت نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن برای دهک‌های کم درآمد را پرداخت کنیم. شورای پول و اعتبار برای ما نرخ سود وام نهضت ملی مسکن را ۱۸ درصد تعیین کرده است.

قاسمی با بیان اینکه نیازی به چینی‌ها نداریم که برای ما راه آهن و آزادراه بسازند گفت: منابع مالی آنها مدنظر ماست سرعت قطارهای ما در دنیا غیراستاندارد است نیاز به تحول جدی در حمل و نقل داریم با سران قوا در این زمینه مذاکره داشته‌ام.

وی ادامه داد: مایل نبودم وزیر شوم حتی روز آخر تلفنم را خاموش کرده بودم ولی توفیق شد خدمت کنم. به دنبال حفظ مسئولیت نیستم.

قاسمی گفت: در وزارت نفت که بودم کسی نتوانست ادعا کند پیشرفت فازهای پارس جنوبی در دولت وزارت تو دقیق نیست و اگر توتال این فازها را توسعه می‌داد دقیق‌تر بود زیرا سامانه‌های بسیار پیشرفته‌ای طراحی کرده بودیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود به انتقاد از کیفیت ساخت و ساز پرداخت و افزود: ساخت و ساز ما انصافاً کیفیت خوبی ندارد، با مجموعه مرکز تحقیقات، مسکن، راه و شهرسازی جلساتی برگزار کردیم و و به آنها اعلام کردم روش‌های فعلی را قبول ندارم. مرکز تحقیقات ۲۷ هکتار زمین در بهترین جای تهران در اختیار دارد اما وضعیت ساخت و ساز ما این است. عمر مسکن در ایران ۱۵ تا ۲۰ سال است کجای دنیا ساختمان‌ها چنین سنی دارند؟ در ایران مسیر دو یا سه صنعتی سازی را طی کرده‌ایم در حالی که در دنیا مسیر ۷ یا ۸ را طی کرده‌اند.

قاسمی یادآور شد: هنوز اعلام نکرده‌ایم که در حوزه مسکن می‌خواهیم چه کار کنیم اما می‌گویند چینی‌ها می‌خواهند مسکن سازی کنند؛ چنین نیست بلکه می‌خواهیم تکنولوژی را بیاوریم و زمان ساخت را کاهش دهیم. مسکن در ایران زیر دو سال ساخته نمی‌شود. در دنیا ۵،۶ ماهه مسکن می‌سازند.

قاسمی در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به ورود چینی‌ها در ساخت و ساز مسکن گفت: ما قرار است از تکنولوژی خارجی‌ها استفاده کنیم هیچ کارگر، مهندس و مصالحی از خارج از کشور نمی‌آید./ منبع: مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها