آخرین قیمت بیت کوین| رقیب جدی ارزهای دیجیتال به بازار آمد

کد خبر: 1118222

رمزارزهای بانک‌‌های مرکزی که به اختصار CBDC نامگذاری شده‌‌اند، رمزارزهایی هستند که توسط دولت‌‌ها به‌‌وسیله بانک‌‌های مرکزی منتشر می‌شود و ارزشی برابر با ارزش پول همان کشور دارد. این رمزارزها رقیب جدی ارزهای دیجیتال بازار هستند.

آخرین قیمت بیت کوین| رقیب جدی ارزهای دیجیتال به بازار آمد

 بیت کوین پس از ریزش های کم سابقه اخیر اکنون به تدریج در حال بازیابی و بازگشت به سطوح قدرتمندتر است. اگرچه بیت کوین فاصله قابل توجهی با رکورد 62 هزار دلاری خود دارد اما در تلاش است راه خود را به سمت رسیدن مجدد به قله هموار کند. داده های درون شبکه نیز نشان می دهند که در روزهای اخیر نگهداری و خرید بیت کوین کاهش محسوسی داشته است بنابراین بسیاری برای خرید بیت کوین مردد مانده اند درادامه وضعیت رمز ارزها به خصوص بیت کوین را بررسی می کنیم. 

 

رونمایی از رقیب ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی

رمزارزهای بانک‌‌های مرکزی که به اختصار CBDC نامگذاری شده‌‌اند، رمزارزهایی هستند که توسط دولت‌‌ها به‌‌وسیله بانک‌‌های مرکزی منتشر می‌شود و ارزشی برابر با ارزش پول همان کشور دارد. این رمزارزها رقیب جدی ارزهای دیجیتال بازار هستند.

در حالی که بسیاری از افراد انتظار داشتند پس از عبور قیمت از مرز ۱۸۰۰ دلار با اندکی استراحت به مسیر صعودی خود ادامه دهد، اما این فلز زرد ارزشمند نتوانست به مسیر خود ادامه داده و به سرعت به زیر مقاومت ۱۸۰۰ دلار بازگشت. پس از آن نیز برای مدت بسیاری است که در این محدوده درحال نوسان است. در بازار رمزارزها نیز بیت‌کوین در تلاش است تا بتواند از مرز ۵۰‌هزار دلار عبور کند. اتریوم نیز در کانال ۴‌هزار دلار درحال معامله است. در این بین پس از دولت چین و هند، حال دولت روسیه درحال اعمال برخی محدودیت‌‌ها بر علیه رمزارزهاست. اما چرا محدودیت‌‌ها درحال گسترش است؟

 

 CBDCها، رقیب رمزارزها

رمزارزهای بانک‌‌های مرکزی که به اختصار CBDC نامگذاری شده‌‌اند، رمزارزهایی هستند که توسط دولت‌‌ها به‌‌وسیله بانک‌‌های مرکزی منتشر می‌شود و ارزشی برابر با ارزش پول همان کشور دارد. برای مثال هر یک یوآن دیجیتال که رمزارز ملی دولت چین است ارزشی برابر با یک یوآن دارد. از لحاظ ارزشی، CBDCها دقیقا مانند استیبل‌‌کوین‌‌ها (رمزارزهای دارای ارزش ثابت مانند تتر) عمل می‌‌کنند اما نمی‌توانند مانند دیگر گروه‌‌ها باشند.

 

یکی از عوامل مهم در موفقیت یک رمزارز در بازار رمزارزها این است که از اقتصاد توکنی مطلوبی برخوردار باشد. اقتصاد توکنی به شیوه‌ انتشار و توزیع توکن‌‌های یک پروژه، میزان عرضه و کارآیی مرتبط با توکن پروژه گفته می‌شود. بر همین اساس، بسیاری از رمزارزهای خصوصی تلاش می‌‌کنند با ارائه مدل دقیقی از اقتصاد توکنی، هم جلوی تورمی بودن انتشار توکن‌‌ها را بگیرند و هم انتشار توکن‌‌ها به گونه‌‌ای باشد که با ایجاد کمیابی مناسب با توجه به کارآیی توکن، مسیر سیر صعودی ارزش توکن را هموار کنند.

 

با توجه به نکته گفته شده، دقیقا وجه تمایز CBDCها و رمزارزهای خصوصی در اینجا مشخص می‌شود. CBDCها عملا مانند پول‌‌های رایج سنتی هستند که صرفا بر بستر یک شبکه بلاک‌چین مبادله خواهند شد. از این لحاظ در بحث امنیت با رمزارزها در سطح تقریبا مشابه قرار دارند. اما در بحث اقتصادی نمی‌توانند رقیب قابلی برای رمزارزهای خصوصی باشند. علت این امر آن است که دولت‌‌ها کنترل کامل بر آن دارند و مانند پول سنتی می‌توانند به چاپ بی‌‌پشتوانه آن دست زنند. در این حالت رمزارزهای خصوصی که از شیوه‌‌های دیگر کنترل تورم استفاده می‌‌کنند می‌توانند در برابر این دسته از بحران‌‌ها مقاومت کنند.

 

با مشخص شدن این موضوع، دولت‌‌های اقتدارگرا در پی آن هستند که با اعمال محدودیت‌‌های قانونی بر رمزارزهای خصوصی، این رقیب پول‌‌های ملی را از مسیر توسعه در آن کشور دور کرده و جلوی رشد آنها را بگیرند تا از این طریق تسلط خود بر شرایط اقتصادی را از دست ندهند.

حال ولادیمیر چیستوخین، معاون بانک مرکزی روسیه در گفت‌وگویی اظهار کرده که بانک مرکزی روسیه روی طرحی کار می‌‌کند تا بتواند جلوی گسترش استفاده از رمزارزها را بگیرد. البته این مقام مسوول روسی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها همچنان قانونی خواهد بود ولی مردم روسیه نمی‌توانند از زیرساخت‌‌ها و موسسات داخلی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه استفاده کنند. طبق گفته یکی از نمایندگان بلندپایه‌ مجلس روسیه، مردم این کشور حدود ۵/ ۶۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها انجام داده‌‌اند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که ایجاد محدودیت‌‌های معاملاتی توسط برخی دولت‌‌ها موجب بالا رفتن ریسک بازار رمزارزها شده که این موضوع عامل اصلی کندی روند ورود سرمایه به این بازار است. به نظر می‌رسد چنانچه حدود قانونی رمزارزها مشخص شود، جریان ورود سرمایه به این بازار تسهیل شده و باعث رشد بازار خواهد شد.

 نگاهی به محبوب‌ ترین ارزهای دیجیتال سال

ارزهای دیجیتال اخیرا سرمایه‌گذاران زیادی را در سراسر جهان به خود جذب کرده که در این بین، برخی از آنها مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و غیره، عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشته‌اند.

اخیرا معاملات ارزهای دیجیتال به یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد تبدیل شده، اما از آنجا که نوسانات در این بازار زیاد است، ریسک‌ها نیز افزایش یافته است. با این حال، با توجه به پتانسیل رشد قابل توجه بازار، استراتژی‌های موثر دیگری برای کسب سود از طریق رمزارزها وجود دارد. 

در ادامه، فهرستی از سودآورترین رمزارزها که احتمالا همچنان در سال ۲۰۲۲ بازدهی بیشتری به همراه خواهند داشت، ارائه شده است:

پولکادات (DOT)

ارزش بازار: بیش از ۲۸میلیارد دلار

رمزارزها ممکن است از هر تعداد بلاکچینی استفاده کنند. پولکادات (و رمزارز هم‌نام آن) قصد دارد با ایجاد یک شبکه ارز دیجیتال که بلاکچین‌های مختلف را به هم متصل می‌کند، آنها را با هم ادغام کند تا بتوانند با هم کار کنند.

این ادغام ممکن است نحوه مدیریت ارزهای دیجیتال را تغییر دهد و همچنین از زمان راه‌‌اندازی پولکادات در سال ۲۰۲۰، باعث رشد چشمگیر آن شده است. بین سپتامبر ۲۰۲۰ و سپتامبر ۲۰۲۱، قیمت آن ۸۷۲درصد افزایش یافته و از ۲.۹۳دلار به ۲۵.۶۱دلار رسیده است.

بیت‌کوین (BTC)

ارزش بازار: بیش از ۸۲۱میلیارد دلار

بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ توسط شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد و توانست عنوان اولین رمزارز را از آن خود کند. قیمت بیت‌کوین با شهرت آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. پنج سال پیش، بیت‌کوین با قیمت ۵۰۰دلار قابل خرید بود اما قیمت آن در حال حاضر به بیش از ۴۶هزار دلار رسیده که افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

اتریوم (ETH)

ارزش بازار: بیش از ۳۵۳میلیارد دلار

هم از نظر یک ارز دیجیتال و هم یک پلتفرم بلاکچین، اتریوم به دلیل کاربردهای بالقوه، مانند قراردادهای هوشمند و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، مورد علاقه توسعه‌دهندگان برنامه است. اتریوم نیز رشد قابل توجهی تجربه کرده است. قیمت آن تنها در طول پنج سال، از ۱۱دلار به حدود ۳هزار دلار رسید که رشد ۲۷هزار درصدی نشان می‌دهد.

دوج‌کوین (DOGE)

ارزش بازار: بیش از ۲۶میلیارد دلار

به لطف افراد مشهور و میلیاردرهایی مانند ایلان ماسک، بحث دوج‌کوین اخیرا بسیار داغ شده است. دوج‌کوین که در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک شوخی ایجاد شد، به لطف یک انجمن اختصاصی و میم‌های خلاقانه، به یک رمزارز برجسته تبدیل شد. 

بر خلاف بسیاری از رمزارزهای دیگر مانند بیت‌کوین، هیچ محدودیتی در تعداد دوج‌کوین‌هایی که می‌توان ایجاد کرد وجود ندارد که باعث می‌شود با افزایش عرضه، این رمزارز در معرض افت قیمت قرار گیرد. قیمت دوج‌کوین در سال ۲۰۱۷، ۰.۰۰۰۲دلار بود. تا تاریخ ۳۰سپتامبر ۲۰۲۱، قیمت آن به ۰.۲۰دلار رسید که حاکی از رشد ۱۰۱هزار و ۸۰۰درصدی است.

تتر (USDT)

ارزش بازار: بیش از ۶۸ میلیارد دلار

برخلاف برخی از سایر انواع ارزهای دیجیتال، تتر یک استیبل کوین است؛ به این معنی که توسط ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و یورو پشتیبانی می‌شود و به طور پیش‌فرض، ارزشی برابر با یکی از آنها را حفظ می‌کند.

از نظر تئوری، این بدان معنا است که تتر نسبت به سایر ارزهای دیجیتال از ثبات بیشتری برخوردار بوده و سرمایه‌گذارانی که نسبت به نوسانات شدید سایر سکه‌ها محتاط هستند، از آن حمایت می‌کنند.

کاردانو(ADA)

ارزش بازار: بیش از ۶۷ میلیارد دلار

کاردانو به دلیل استقبال از اعتبارسنجی اثبات سهام مورد توجه قرار گرفته است. این روش با حذف جنبه رقابتی و حل مشکل تایید تراکنش موجود در پلتفرم‌هایی مانند بیت‌کوین، زمان تراکنش را تسریع کرده و همچنین مصرف انرژی و تاثیرات زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد.

کاردانو همچنین عملکردی مانند اتریوم دارد تا قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را فعال کند که در این زمینه، توسط ADA ، کوین بومی آن پشتیبانی می‌شود. توکن کاردانو در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال بزرگ، رشد نسبتا کمی را تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۷، قیمت این رمزارز ۰.۰۲دلار بود و تا ۳۰سپتامبر ۲۰۲۱ به ۲.۱۰دلار رسید که رشد بیش از ۱۰هزار و ۵۰۰درصدی این رمزارز را نشان می‌دهد.

بایننس کوین (BNB)

ارزش بازار: بیش از ۶۴ میلیارد دلار

بایننس کوین شکلی از ارز دیجیتال است که می‌توان از آن برای معامله و پرداخت هزینه در بایننس، یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزارز در جهان، استفاده کرد. در زمان عرضه آن در سال ۲۰۱۷، بایننس کوین صرفا معاملات را در پلتفرم صرافی بایننس تسهیل کرده بود. اما امروزه می‌توان از آن برای مبادله، فرآیند پرداخت و حتی رزرو مقدمات سفر استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را با دیگر اشکال ارز دیجیتال مانند اتریوم یا بیت‌کوین مبادله کرد.

قیمت این رمزارز در سال ۲۰۱۷ تنها ۰.۱۰دلار بود و تا تاریخ ۳۰سپتامبر ۲۰۲۱ به بیش از ۳۸۲دلار افزایش یافت که رشد بیش از ۳۸۲هزار درصدی نشان می‌دهد.

ریپل (XRP)

ارزش بازار: بیش از ۴۴ میلیارد دلار

ریپل می‌تواند به منظور تسهیل مبادلات انواع ارزهای مختلف، از جمله ارزهای فیات و سایر ارزهای دیجیتال بزرگ، مورد استفاده قرار گیرد.

 در ابتدای سال ۲۰۱۷، قیمت ریپل ۰.۰۰۶دلار بود و تا سپتامبر ۲۰۲۱ به ۰.۹۴دلار رسید که معادل رشد بیش از ۱۵هزار و ۷۰۰درصد است.

سولانا (SOL)

ارزش بازار: بیش از ۴۱ میلیارد دلار

سولانا برای کمک به استفاده از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، برنامه‌های غیرمتمرکزDApps) ) و قراردادهای هوشمند توسعه یافته است. این رمزارز از مکانیزم‌های ترکیبی منحصربه‌فرد اثبات سهام و اثبات تاریخچه استفاده می‌کند که به پردازش سریع و ایمن تراکنش‌ها کمک می‌کند.

قیمت SOL که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، از ۰.۷۷ دلار آمریکا شروع شد و تا آگوست ۲۰۲۱، به حدود ۱۴۰دلار افزایش یافت که رشد حدود ۱۸هزار درصدی نشان می‌دهد.

یواس‌دی کوین (USDC)

ارزش بازار: بیش از ۳۱ میلیارد دلار

مانند تتر، یواس‌دی کوین نیز یک استیبل‌کوین است به این معنی که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود و ارزش هر واحد از آن، برابر با یک دلار است. 

مقاومت بیت‌کوین شکسته می‌شود؟

محدوده‌های فعلی بیت کوین و اتریوم، محدوده‌های حمایتی بسیار قوی است. شکسته شدن این محدوده‌ها به ما نشان می‌دهد که روند اصلاح در بازار رمز ارزها ادامه دارد.

بازار ارزهای دیجیتال روزهای سرنوشت سازی را پشت سر می‌گذارد و کوچک‌ترین تحرکات در این بازار روند کار فعالین بازار را تغییر خواهد داد.

در آستانه سال نو میلادی هستیم و بازار اصلاح شدیدی را پشت سر گذاشته است. اگر چه کارشناس‌ها به روند بازار رمز ارزها امیدوار هستند اما اندک نگرانی از تصمیم‌های سیاسی نیز بر این بازار سایه انداخته است. این نگرانی‌ها تا زمانی که بازار به صورت کامل از شرایط اصلاح خارج نشود و قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال نشود، ادامه خواهد داشت.

اصلاح بازار تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟

مریم محبی کارشناس و تحلیلگر بازارهای مالی  گفت: در خصوص روند بازار ارزهای دیجیتال باید منتظر باشیم تا شکست محدوده‌های بیت کوین و اتریوم مشخص شود. محدوده‌های فعلی این رمز ارزها، محدوده‌های حمایتی بسیار قوی است. شکسته شدن این محدوده‌ها به ما نشان می‌دهد که روند اصلاح در بازار رمز ارزها ادامه دارد.

البته اگر این حمایت قوی‌تر شود، اصلاح در بازار تمام می‌شود. به صورت کلی تا زمانی که بیت ‌کوین در کانال ۵۲ هزار دلار باقی بماند، از شرایط اصلاح خارج نشده‌ایم. البته هر زمان بیت ‌کوین به کانال ۴۱ هزار دلار برگردد، احتمال کاهش قیمت تا محدوده ۳۰ هزار دلار برای این رمز ارز وجود دارد. بر اساس نگاه تکنیکالی رمز ارزها هنوز روند صعودی دارند.

محبی اظهار کرد: هیچ تصمیمی به اندازه سیاست‌های پولی امریکا بر بازار ارزهای دیجیتال و طلا تأثیرگذار نیست. سیاست‌های پولی امریکا اجرا شود، شاهد تأثیرات منفی شدید بر بازار رمز ارزها خواهیم بود. اگر در پیاده‌سازی این تصمیم‌ها اخلالی ایجاد شود و امریکا به خوبی این سیاست‌ها را اجرا نکند، سیگنال مثبت برای بازار خواهد بود. از سویی امیکرون نیز شوک به بازارهای مالی وارد کرد و منجر به ریزش بازارهای مالی خصوصاً ارزهای دیجیتال شد.

 

وی ضمن اشاره به علاقه سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به رمز ارزهایی مثل، سولانا، دوج کوین، شیبا و... تأکید کرد: این رمز ارزها شت کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال هستند که هر لحظه بدون دلیل روندشان تغییر می‌کند. فعالانی که بر روی این شت کوین‌ها کار می‌کنند، باید احتمال ریسک و خطر را در نظر بگیرند. سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار شت کوین‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم. آلت کوین‌ها کالای سرمایه‌گذاری بسیار پر ریسک هستند، شت کوین‌ها چندین برابر ریسک دارند. در شرایط ایدئال بهتر حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد دارایی دیجیتال خود را به آلت کوین‌ها اختصاص دهیم. به هیچ عنوان سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ درصد را به مردم توصیه نمی‌کنیم.

این کارشناس و تحلیلگر بازارهای مالی در پایان گفت: اگر چه پیش‌بینی‌هایی در خصوص ادغام بازارهای مالی مختلف مثل بازار طلا، ارز دیجیتال، بورس، ارز فیات و... در آینده می‌شود اما این روند در آینده نزدیک اجرایی نخواهد شد. در دنیای فناوری پیش‌بینی‌ها دور از ذهن نیست اما برای پیاده‌سازی این پیش‌بینی زیرساخت‌هایی وجود دارد.

خبرهایی که سرنوشت بازارهای ارزهای دیجیتال را تغییر می‌دهد

شاید مهم‌ترین دغدغه برای مردم سرنوشت بازار رمز ارزها باشد. خبرهای پیرامون بازارهای مالی و تصمیم‌های سیاسی روند بازار را تغییر خواهند داد. یکی از اخبار مهم پیرامون استخراج بیت کوین است. بیت کوین به صورت کلی ۲۱ میلیون واحد است و ۹۰ درصد این تعداد استخراج شده است. البته این ۱۰ درصد به زودی استخراج نخواهد شد، به این دلیل که بر اساس ساختار بیت کوین پاداش استخراج هر بلاک به‌صورت دوره‌ای کاهش می‌یابد. در کنار بیت کوین آلت کوین‌هایی را داریم که طرفداران زیادی دارند. در میان آلت کوین‌ها اتریوم شرایط ویژه‌ای دارد. در روزهای اخیر روند اتریوم کاربران را نگران کرده است اما کارشناسان بازار معتقدند که اتریوم ۲ (Ethereum ۲.۰) آن روی بازار را نمایان خواهد کرد.

با این حال، شماری از نمایندگان به دنبال آن هستند تا استخراج بیتکوین و انجام برخی تراکنشات را از دریافت مالیات معاف کنند. این لایحه مالیاتی به عنوان بخشی از تامین منابع مالی لایحه یک تریلیون دلاری دولت آمریکا برای تقیت رشد اقتصادی این کشور و کاستن از تبعات کرونا است.

بانک مرکزی چین با پرریسک خواندن معامله ارزهای دیجیتالی، از تمام پلتفرم های اصلی این کشور خواسته است از فراهم کردن امکان انجام تراکنش های رمزارزها برای مشتریان خودداری کنند. در کره جنوبی نیز سازمان خدمات مالی اعلام کرد 14 صرافی ارزهای دیجیتالی در این کشور را به دلیل تقلب تعطیل کرده است. مردم کره جنوبی علاقه زیادی به ارزهای دیجیتالی دارند و حجم معالات مربوطه در این کشور، یکی از بالاترین سطوح جهانی است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر 1630 میلیارد دلار برآورد می شود که این رقم نسبت به روز قبل 4.23 درصد بیشتر شده است. در حال حاضر 50 درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و 18 درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین 12 سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال 2009 معاملات اولیه آن شکل گرفت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها