یارانه بنزین | یارانه نقدی | یارانه نقدی دی ماه | زمان واریز یارانه بنزین دی

فوری؛ تصمیم دولت برای اختصاص سهمیه بنزین به افراد/ زمان واریز یارانه بنزین

کد خبر: 1120094

معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، تعاملی میان مجلس و دولت وجود دارد و نظر نمایندگان تامین می‌شود.

فوری؛ تصمیم دولت برای اختصاص سهمیه بنزین به افراد/ زمان واریز یارانه بنزین

سید محمد حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود تلاش وافر دولت و مجلس برای ارتقاء معیشت مردم، چقدر میان این دو قوه در اظهارنظر‌ها هماهنگی وجود دارد؟ افزود: نخستین اولویت دولت مردمی سیزدهم، مسئله سلامت مردم است که با عنایت الهی و با اهتمام جدی، تا حد زیادی از مشکلات از سر راه برداشته شد و امیدواریم بساط کرونا به طور کامل برچیده شود.

سید محمد حسینی

وی گفت: دومین مسئله و دغدغه دولت مسائل اقتصادی و معیشت مردم بود که نهایت تلاش صورت گرفت و با حضور معاون و دستیار اقتصادی، تیم اقتصادی دولت؛ تقویت و از همه صاحبنظران و اندیشمندان کمک گرفته شد تا بتوانند طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهند و بحث سند تحول هم که در دولت مطرح است بخش مهمی از آن به مسئله اقتصادی مربوط می‌شود.

حسینی افزود: افزایش تولید، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و جذب سرمایه گذاری مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی دولت است.

معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: دولت در خصوص تصمیماتش سعی دارد که با نمایندگان مجلس تعامل داشته باشد و قبل از ارائه لایحه بودجه 1401 این تعامل صورت گرفت و

رئیس سازمان برنامه و بودجه با کمیسیون‌های مختلف مجلس به ویژه اقتصادی و با برخی فعالان و صاحبنظران اقتصادی جلسه‌ای برگزار کرد که در نهایت لایحه‌ای تقدیم مجلس شد.

حسینی افزود: درباره بنزین نیز همان طور که سخنگوی دولت اعلام کرد به گونه‌ای خواهد شد که یارانه‌ها عادلانه توزیع شود چرا که ما یارانه‌های پنهان و پیدا داریم و مشخص است که عادلانه توزیع نمی‌شود و آن‌ها که آب، برق، گاز و بنزین بیشتری مصرف می‌کنند در واقع یارانه بیشتری نصیبشان می‌شود و در مقابل آن‌ها که کم مصرف ترند یا مثلا خودرویی ندارند از یارانه کمتری بهره مند می‌شوند.

وی گفت: به تدریج باید به سمت عدالت حرکت کنیم که نمونه آن طرح بنزین است که به جای اینکه به خودرو تعلق پیدا کند به افراد داده شود.

معاون امور مجلس رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد از چه زمانی اجرا می‌شود؟ گفت: بحث‌هایی در دولت مطرح است که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار کار می‌شود و امیدواریم نتیجه خوبی داشته باشد.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اجرای این طرح بدون مطرح شدن آن در لایحه بودجه امکان پذیر است؟ افزود: پیشنهاد‌های نمایندگان در لایحه مطرح است و هنوز جای جرح و تعدیل در بودجه وجود دارد و امسال بودجه را دو شوری کردند و قرار شد در شور اول، کلیات تصویب شود، بعد به کمیسیون تلفیق برود و مجدد برگردد که این در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امکان دارد این طرح امسال اجرا شود؟ گفت: به هر حال نظر نمایندگان تامین می‌شود و تعامل وجود دارد و تلاش می‌کنیم در اولین فرصت جلسه مشترکی با نمایندگان داشته باشیم تا از نظر آن‌ها در خصوص ارز ترجیحی، یارانه‌ها و موضوع بنزین و سوخت استفاده کنیم.

معاون امور مجلس رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر دولت اصرار دارد طرح بنزین را امسال اجرا کند؟ افزود: دوستان اقتصادی دولت باید جزئیات این مسئله را مطرح کنند./ تسنیم

تغییر سهمیه بنزین در دولت رئیسی/اجرای آزمایشی در مناطق آزاد کیش و قشم

طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها که از دو سه سال پیش به طور جد از سوی کارشناسان و مراکز پژوهشی مطرح شده است، و در دولت قبل هم تا آستانه اجرا پیش رفت، ولی عملی نشد؛ بار دیگر در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

در همین راستا پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها در دو منطقه آزاد قشم و کیش در دولت مطرح شده است تا در صورت اجرای موفق در خصوص گسترش این طرح تصمیم گیری شود.

بر اساس نظر اکثر کارشناسان حوزه اقتصاد و انرژی، با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت کشور خودرو ندارند و بر همین اساس از یارانه بنزین ارزان بی بهره هستند، اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها به عدالت نزدیک تر هست./ تسنیم

سهمیه بنزین در حساب خانوارهایی که خودرو ندارند

سخنگوی دولت در گفتگوی تلویزیونی جزئیات جدیدی از تغییر سهمیه بنزین اعلام کرد. به گفته او بعد از این، سهمیه بنزین هم به افرادی تعلق می‌گیرد که خودرو دارند و هم افرادی که فاقد خودرو هستند.

به گفته جهرمی در این طرح، دولت مبلغی را به عنوان یارانه بنزین به حساب سرپرستان خانوارهایی می‌ریزد که خودرو ندارند.

جهرمی در توضیح تغییر سهمیه‌بندی خودرو اعلام کرد که پیش از این سهمیه بنزین به خودروها تعلق می‌گرفت. اما در این شیوه، افرادی که خودرو دارند و یا افرادی که چندین خودرو دارند، از یارانه بنزین استفاده می‌کردند. اما افرادی که خودرو ندارند از این یارانه محروم بودند.

حالا دولت تصمیم گرفته که شیوه سهمیه‌بندی بنزین را تغییر دهد و سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد تعلق بگیرد.

یارانه جدید در قالب سهمیه بنزین است یا یارانه نقدی؟

آنگونه که تاکنون اعلام شده قرار است سهمیه بنزین همه خودروها حذف شود و این سهمیه به افراد تعلق بگیرد. در این حالت افراد فاقد خودرو هم مشمول یارانه بنزین می‌شوند.

ما سوالی که وجود دارد این است که آیا قرار است سهمیه بنزین، در قالب بنزین به افراد داده شود و یا در قالب یارانه نقدی؟

جهرمی در پاسخ به این سوال گفت: در این طرح به مردم بنزین نمی‌دهیم. یارانه بنزین می‌دهیم.

یعنی این سهمیه در قالب بنزین نیست و به صورت نقدی به افراد پرداخت می‌شود. قرار است هر ماه یارانه بنزین به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. او در توضیح جزئیات یارانه جدید گفت: اکنون بنزین با دو قیمت آزاد و سهمیه‌ای عرضه می‌شود.

قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است و بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان. در این حالت افرادی که خودرو دارند به ازای استفاده از هر لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومان یارانه از دولت می‌گیرند.

حالا در طرح جدید قرار است عده‌ای که خودرو دارند از این یارانه برای خرید بنزین استفاده کنند. اما افرادی که خودرو ندارند، از یارانه نقدی آن بهره ببرند.

بر اساس توضیحات سخنگوی دولت، در طرح جدید سهمیه بنزین حذف می‌شود و مبلغ یارانه آن به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. خانوارهایی که خودرو دارند می‌توانند از این یارانه برای خرید بنزین استفاده کنند و خانوارهای فاقد خودرو این یارانه را به شکل دیگری استفاده کنند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که دولت قرار است علاوه بر سه یارانه موعود-یارانه نقدی، معیشتی و بن‌کارت- یارانه چهارمی پرداخت کند با عنوان یارانه بنزین./تجارت نیوز

حذف سهمیه بنزین خودروها کلید خورد/کارت سوخت حذف می‌شود؟

آنگونه که در نامه‌ محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور آماده قرار است در این طرح سهمیه بنزین به جای خودرو، به خانواده‌ها تعلق بگیرد.

سخنگوی دولت، روز پیش در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود: «در این طرح به مردم بنزین نمی‌دهیم. یارانه بنزین می‌دهیم.» اما اگر قرار باشد یارانه خودروها حذف شود، دولت چگونه سهمیه بنزین را برای افراد واریز کند؟

ادغام در کارت بانکی یا کارت ملی؟

آذری‎‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات قبلا در کانال تلگرامی خود ادعا کرد اواخر سال ۹۷ دولت الکترونیکی، پروژه حذف کارت سوخت و ادغام آن در کارت بانکی با همکاری وزارت نفت، بانک مرکزی، وزارت کشور و وزارت ارتباطات را به اتمام رساند.

بنابراین یکی از گمانه‌ها برای حذف کارت سوخت، ادغام آن با کارت‌های بانکی است.

یکی دیگر از گمانه‌ها درباره سرنوشت کارت سوخت، ادغام آن با کارت ملی است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور پیش از این، یکی از مزیت‌های کارت ملی هوشمند را خاصیت ادغام آن با کارت سوخت عنوان کرده بود.

توزیع بنزین ۳ هزار تومانی

هنوز جزئیات این طرح اعلام نشده و تنها قرار است به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شود.

با وجود این، حذف یارانه بنزین خودروها، به معنای حذف کارت سوخت و توزیع بنزین سه هزار تومانی در جایگاه‌هاست.

به گفته سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، قرار است از امروز سهمیه بنزین به دارندگان هر کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو پرداخت شود.

میزان یارانه تخصیصی به ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان است.

اگر هم فردی نیازی به سهمیه بنزین خود نداشت، بعد از مدت مشخص که از سهمیه بنزین خود استفاده نکرده بود، مبلغ آن را به صورت فروش خودکار، در حسابش دریافت کند.

تاکید دولت و مجلس بر واقعی کردن قیمت انرژی

این طرح، طرحی بود که اعضای کمیسیون انرژی برای همه حامل‌های انرژی مد نظر داشتند.

عباسی دوانی پیش از این گفته بود که اعطای سهمیه بنزین، گاز، آب و برق به این صورت و واقعی کردن قیمت این حامل‌ها، طرحی مقرون به صرفه است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

با وجود این که دولت تا این لحظه زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین را رد کرده اما از ابتدای سال، هم دولت و هم مجلس درباره عادلانه نبودن سهمیه بنزین صحبت کرده‌اند.

به طوری که رییس کمیسیون انرژی مجلس بارها ادعا کرده است که قیمت بنزین باید واقعی شود.

حالا هم معاون اقتصادی رئیس‌جمهور طرح باز توزیع بنزین در کیش و قشم را مطرح کرده است./ تجارت نیوز

امکان نقد کردن سهمیه بنزین وجود دارد؟

اظهارات اخیر وزیر نفت، طرح اختصاص سهمیه بندی بنزین به افراد به جای خودروها را پس از اجرای آزمایشی در قشم و کیش قطعی کرده است. در این زمینه اظهارات مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نشان می دهد که 15 لیتر بنزین 1500 تومانی به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار با قابلیت فروش و نقد کردن آن در سامانه ای واریز خواهد شد. ضمن این که تمهیداتی در حال بررسی است که اگر خانواده ای قبلاً سهمیه بنزین 60 لیتر داشته و الان کمتر شده، این سهمیه برای آن خانواده حفظ شود. در این حال دولت و مجلس تاکید کرده اند که هیچ برنامه افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.  به گزارش باشگاه خبرنگاران، هفته گذشته بود که طرح آزمایشی تغییر سهمیه بنزین در کیش و قشم خبرساز شد. طرحی که گفته شد پس از رفع نواقص در کل کشور اجرا می شود. با این حال اظهارات دو روز گذشته وزیر نفت در جمع خبرنگاران، قطعیت اجرای این طرح را در آینده نشان داد. اوجی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «دولت سیزدهم برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. تیم اقتصادی دولت مصمم است توزیع بنزین را عادلانه کند و همه هموطنان از این نعمت بهره مند شوند. ۲۷ میلیون کارت سوخت داریم و یارانه پرداخت می‌کنیم، اما آن بخش از جامعه که خودرو ندارند، بهره‌ای از یارانه بنزین نمی‌برند. به گفته این مقام مسئول، طرح آزمایشی اختصاص بنزین به افراد به جای خودرو، در قشم و کیش با همان نرخ های قبلی انجام می‌شود که به محض کارشناسی شدن طرح و رفع ابهامات، بر حسب صلاحدید تیم اقتصادی دولت و دستور رئیس جمهور، در کل کشور اجرایی خواهد شد. در شروع این طرح، به تمامی افراد چه صاحب خودرو باشند چه نباشند، اگر یک سال در ایران اقامت داشته باشند، بر حسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد. افراد می‌توانند از این بنزین استفاده کنند یا می‌توانند به صورت اعتباری از بخش ریالی آن بهره بگیرند.»

ساده سازی سهمیه بندی با حذف تدریجی کارت سوخت

با این حال، دیروز مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی جزئیات بیشتری از این طرح را بیان کرد. به گزارش ایسنا، سالاری گفت: طبق این طرح، سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می‌شود. برای خودروهای شخصی سهمیه‌ای معادل ۱۵ لیتر به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود. به گزارش خراسان به این ترتیب می توان تصور کرد که بعد از آن کارت های سوخت کنونی به تدریج حذف خواهد شد. مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی این را هم گفت که ذخیره بنزین سهمیه ای که در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت ها وجود دارد، حفظ خواهد شد. همچنین این موضوع به گفته سالاری در حال بررسی است که بتوانیم در طرح آزمایشی اگر خانواده‌ای قبلاً سهمیه بنزین ۶۰ لیتر داشته و الان کمتر شده، با تمهیداتی این سهمیه ۶۰ لیتر را برای آن خانواده حفظ کنیم.

امکان فروش سهمیه بنزین به طور رسمی

طبق گفته سالاری در این طرح، امکان خرید و فروش سهمیه کارت وجود خواهد داشت. در این طرح یک سامانه مبادله بنزین پیش‌بینی شده است که افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند سهمیه خود را به دیگر افراد بفروشند و در واقع سهمیه خود را نقد کنند./ خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها