رد پای دلار در کندی اینترنت

کد خبر: 1120265

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: سیستم‌های سخت‌افزاری به دلار قیمت‌گذاری می‌شوند. در نتیجه قیمت تمام شده برای دولت و اپراتورها افزایش پیدا کرده است.

رد پای دلار در کندی اینترنت

همه ما در روزهای اخیر کندی اینترنت را تجربه کرده‌ایم و انتشار اخباری پیرامون افزایش قیمت اینترنت به صورت پلکانی مردم را نگران کرده است. در این رابطه با رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بر اساس آخرین قانونی که برای اینترنت در کشور ما وجود دارد اگر از شبکه داخلی استفاده شود؛ اینترنت با قیمت ۵۰ درصد محاسبه می‌شود. اگر از شبکه دیتای بین‌الملل استفاده کنیم قیمت اینترنت با تعرفه عادی برای مشترکان حساب می‌شود. در حال حاضر تنظیمات سخت‌افزاری و چند نکته منجر به افزایش حجم مصرفی اینترنت می‌شود. تنظیمات DEVICE، باز بودن WINDOWS UPDATE و باز بودن اپلیکیشن ها در بک‌گراند گوشی از جمله این مسائل است. اکثر مردم از این تنظیمات آگاه نیستند. از سویی حجم اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان انتقال پیدا می‌کند، حجم اینترنت را افزایش می‌دهد.

    اخبار روز اخبار بورس قیمت دلار امروز

    رد پای دلار در کندی اینترنت / چرا بسته‌ ها زود تمام می‌شود؟

    رضایت اجباری از سرعت فعلی اینترنت!

    طرح صیانت رکوردار اصلاح در مجلس یازدهم

فرجی

با اخذ نمایندگی نرم افزار فرداد درآمدت رو اتقا بده! همین حالا کلیک کن

اسپیکر بلوتوثی JBL رو همین الان بخر!

به فکر افزایش درآمدی؟ نمایندگی نرم افزار فرداد باش، همین حالا

نماینده نرم افزار حسابداری فرداد باشید؛ همین حالا

فرجی تهرانی اظهار کرد: در حال حاضر اینترنت و شبکه‌های مجازی نیاز جامعه هستند و بیشتر افراد به گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند. با توجه به مطالبی که مطرح شد شاید مردم همان کاربری قدیم را داشته باشند اما حجم بیشتری اینترنت مصرف می‌کنند.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر کندی اینترنت

وی درباره افزایش قیمت اینترنت به بهانه افزایش کیفیت افزود: بر هیچ کس پوشیده نیست که قیمت‌ تجهیزات با افزایش قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند. اینترنت به صورت مداوم نیازمند ارتقا است. سیستم‌های سخت‌افزاری و لینک‌های اینترنتی به دلار قیمت‌گذاری می‌شوند. در نتیجه قیمت تمام شده برای دولت و اپراتورها افزایش پیدا کرده است. در این شرایط یا باید سود اپراتورها کمتر شود یا قیمت را افزایش دهند تا همین کیفیت فعلی را داشته باشیم. زمانی که افزایش کیفیت مطرح می‌شود، قیمت‌ها هم افزایش پیدا خواهد کرد. البته همیشه شاهد بدقولی‌ها بودیم. این احتمال وجود دارد که افزایش قیمت را به بهانه افزایش کیفیت مطرح کنند اما هزینه در جای درست مصرف نمی‌شود. افزایش کیفیت حتماً همراه با افزایش قیمت شکل خواهد گرفت.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در خصوص کندی اینترنت روزهای اخیر و احتمال اجرای طرح صیانت در کشور تاکید کرد: باید به این نکته اشاره کنیم که هنوز تعریف درست و ملموسی شکل نگرفته است. هر زمان صحبت از طرح صیانت می‌شود، همه به بسته شدن اینترنت بین‌الملل و فیلترینگ فکر می‌کنند. در حقیقت روند به این صورت نیست و طرح صیانت پیرامون شبکه ملی اینترنت داخل کشور است. البته در این طرح ساختارهایی نیز وجود دارد که به محدودیت احتمالی بعضی از شبکه‌ها اشاره دارد.

فرجی تهرانی خاطرنشان کرد: تجربه‌های قبلی نشان داده است که فیلترینگ و محدودیت نتیجه بخش نیست. دسترسی به شبکه ملی اطلاعات به قدری مفید است که معایب احتمالی‌اش به چشم نمی‌آید. بهتر است از راه‌هایی مثل فرهنگ‌سازی استفاده کنیم. به صورت کلی ارتباطی بین بحث افزایش قیمت و کندی‌های اخیر با طرح صیانت وجود ندارد و بهتر در این زمینه دولت موضعی بگیرد. با ارائه توضیحات بیشتر و شفافیت در خصوص این طرح مردم آگاه می‌شوند و واکنش‌های منفی نیز کاهش پیدا می‌کند. طرح صیانت نباید دسترسی به شبکه بین‌المللی ارتباطات را از بین ببرد.

وی افزود: با توجه به اینکه امروز نیاز روز جامعه و نیاز افراد در گرو دسترسی به شبکه بین‌المللی اطلاعات است، نقش اینترنت در زندگی مردم روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود. به‌ این خاطر که زندگی‌ آنها وابسته‌ به حوزه اینترنت است. با توجه به این که اینترنت یک نیاز است، باید راهکارهایی از سوی دولت ارائه شود تا نیاز مردم راحت‌تر تأمین شود. به طور مثال در شرایط فعلی دانش آموزان با اینترنت درس می‌خوانند و به واسطه شرایط کرونا به اینترنت نیاز دارند. این هزینه سربار بر خانواده‌ها تحمیل شده است. کلاس‌های آنلاین حجم اینترنت زیادی را مصرف می‌کند و مصرف امروز خانواده‌ها بیشتر شده است. در گذشته این نیازها در جامعه نبود. در این شرایط دولت باید یارانه‌هایی را اختصاص دهد و قیمت‌ها را مدیریت کند.

انتقاد کارشناسان از اینترنت حجمی ایران

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران ضمن اشاره به اینترنت حجمی در ایران گفت: به صورت کلی سرعت اینترنت و بحث اینترنت حجمی در ایران با سایر کشورها متفاوت است. در خیلی از کشورها سرعت دسترسی به شبکه بین‌المللی اطلاعات بالاتر از ایران است و بحث اینترنت حجمی تنها در ایران و چند کشور مرسوم شده است. اینترنت حجمی در سال‌های اخیر مورد بحث بوده و منتقدان جدی دارد.

فرجی تهرانی در پایان ضمن اشاره به صحبت‌های وزیر ارتباطات پیرامون افزایش قیمت اینترنت اظهار داشت: به تازگی وزیر ارتباطات اعلام کرد، اپراتورها حق افزایش قیمت را ندارند. تا پایان کمتر از سه ماه زمان داریم و افزایش قیمت اینترنت تا پایان سال موضوع عجیبی است. با توضیحات وزیر ارتباطات دو نکته مطرح می‌شود. آیا در سال آینده با افزایش قیمت اینترنت رو به رو هستیم؟ همچنین آیا اپراتورها مرتکب تخلف نمی‌شوند؟ اگر مرتکب تخلف شدند، شرایط چگونه خواهند بود؟ وزارت ارتباطات در برابر اپراتورهای متخلف چه برنامه‌هایی دارد؟ از وزیر ارتباطات می‌خواهیم در سال آینده این موضوعات را تعین تکلیف کند. هزینه اینترنت با توجه به افزایش نیاز مردم برای تحصیل دانش آموزان و دانش جویان و کسب و کارها باید مدیریت شود. اینترنت در حال حاضر تنها برای سرگرمی نیست./گسترش نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها