یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی دی ماه | یارانه جدید

واریز یارانه نقدی 800 هزار تومانی؛ فردا ؟ | یارانه جدید 4 برابر شد

کد خبر: 1123290

جزئیات شگفت انگیز از پرداخت یارانه را در ادامه می خوانید

واریز یارانه نقدی 800 هزار تومانی؛ فردا ؟ | یارانه جدید 4 برابر شد

جزئیاتی در مورد یارانه 800 هزار تومانی منتشر شده است . وعده دولت در مورد یارانه 800 هزار تومانی هنوز محقق نشده است . یارانه 800 هزار تومانی قرار بود دو هفته پیش پرداخت شود اما این اتفاق نیافتاد . در ادامه جزئیات دقیق تری از پرداخت یارانه 800 هزار تومانی می خوانید

یک بازه زمانی که معمولا دولت برای پرداخت کمک‎های حمایتی خود مد نظر قرار می‎دهد، پایان ماه است. آیا دولت در روزهای باقی مانده از دی ماه در هفته آینده یارانه جدید را واریز می‌کند؟

یک هفته به پایان دی ماه باقی مانده است و یارانه‌بگیران همچنان منتظر وعده دولت برای پرداخت یارانه جدید در این ماه هستند، یارانه‌ای که قرار بود دو هفته قبل پرداخت شود اما هنوز خبری از آن نیست.

دولت اعلام کرد که یارانه‌ها از دی ماه دو برابر می‌شود، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم گفت یک خانوار چهار نفره در این ماه ۸۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، اما تاکنون همان ۳۵۵ هزار توماه ماه‌های قبل را دریافت کرده‌اند.

یک بازه زمانی که معمولا دولت برای پرداخت کمک‌‎های حمایتی خود مد نظر قرار می‌‎دهد، پایان ماه است. در واقع دولت در روز دهم هر ماه یارانه معیشتی بنزین، بیستم هر ماه یارانه نقدی و آخر ماه نیز کمک حمایتی جدید خود را واریز می کند؛ بنابراین یک احتمال برای واریز یارانه جدید در هفته آینده است.

اما به نظر نمی رسد دولت یارانه جدید را در روزهای پایانی دی ماه واریز کند، چرا که از یک سو از ابتدا به این موضوع اشاره کرده که افرادی یارانه جدید را دریافت می‌کنند که پیش از این یارانه معیشتی دریافت می‌کردند.

از سوی دیگر نیز دولت قصد دارد از منابعی که با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی آزاد می‌شود یارانه پرداخت کند، پیش‌بینی دولت این بود که مجلس در دی ماه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را تصویب می‌کند اما مجلس تاکید کرده که برای موضوعی به این مهمی فوری تصمیم نمی‌گیرد.

بنابراین محاسبات دولت برای واریز یارانه درست از آب در نیامده و به احتمال زیاد واریز یارانه در روزهای باقی مانده از دی ماه انجام نشود.

طبق اعلام جزئیات یارانه جدید از سوی دولت، مقرر شد به ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌‎کنند یارانه جدید پرداخت شود، ۳۰ میلیون نفر اول که شامل دهک‌های اول، دوم، سوم و چهارم می‌شود مبلغ ۱۲۶ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت می‎کنند و ۳۰ میلیون نفر دیگر که شامل دهک‌های پنجم، ششم و هفتم می‌شود مبلغ ۹۰ هزار تومان دریافت می‎‌کند./رصد اقتصادی

زمان پرداخت یارانه جدید اعلام شد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در مورد یارانه‌ها هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و در بررسی تبصره‌ها که امروز در کمیسیون تلفیق آغاز شد، بند الف تبصره یک به جهت اینکه با تعیین تکلیف در خصوص ارز ۴۲۰۰تومانی بود، فعلا مرعی اعلام شد

این روزها موضوع یارانه جدید، مساله‌ای است که ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. صحبت‌های بسیار زیادی نیز درباره این یارانه مطرح می‌شود. برخی آن را یارانه‌ای نقدی و برخی دیگر آن را یارانه‌ای غیرنقدی عنوان کرده‌اند که البته برای هر یک از انواع این یارانه‌ها نیز مزایا و معایبی از سوی کارشناسان اقتصادی و نیز مسئولان شمرده شده است؛ اما آنچه مهم است، این است که ارز ترجیحی روز به روز به حذف شدن نزدیک می‌شود و هنوز خبری از جایگزینی برای آن نیست.

البته اینکه یارانه‌ای بعد از حذف ارز ترجیحی وجود دارد، جای شک و تردید نداشته و قطعا یارانه‌ای به جای ارز ترجیحی به مردم پرداخت خواهد شد. اما شکل و میزان و زمان پرداخت یارانه چیزی است که نامشخص است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که یارانه جدید به چه صورت است، گفت: کمیته‌های تخصصی کمیسیون تلفیق در روزهای آتی برگزار خواهد شد؛ در مورد یارانه‌ها هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و در بررسی تبصره‌ها که امروز در کمیسیون تلفیق آغاز شد، بند الف تبصره یک به جهت اینکه با تعیین تکلیف در خصوص ارز ۴۲۰۰تومانی بود، فعلا مرعی اعلام شد تا کمیته‌های مربوطه و دولت به جمع‌بندی برسند تا در این مورد تصمیم‌گیری کرد.

وی ادامه داد: بعید به نظر می‌رسد که در سال جاری یارانه جدیدی پرداخت شود. البته این براساس آنچه که مجلس مطلع است؛ ممکن است دولت تصمیم دیگری بگیرد./منبع: اقتصاد آنلاین

افزایش 3برابری یارانه نقدی سال 1401 این خانوارها

بحث افزایش یارانه و حمایت از اقشار اسیب‌پذیر مساله جدیدی نیست، و مدت زیادی از طرح آن توسط مسئولین می‌گذرد. اما طبق اظهارات مسئولان چه کسانی شامل این افزایش یارانه و حمایت می‌شوند؟

میزان نوشته است:

رحیم زارع با اشاره به پرداخت یارانه در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: ۸۰ میلیون جمعیت یارانه بگیر داریم اما از این تعداد، ۶۰ میلیون نفر حق دارند تا یارانه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در بین ۶۰ میلیون یارانه‌بگیر دو طبقه ۳۵ میلیونی و ۲۵ میلیونی وجود دارد، اظهارکرد: طبقه ۳۵ میلیونی در دریافت یارانه محق‌تر هستند و البته این ۳۵ میلیون نفر به سه قسمت تقسیم می‌شوند.

این نماینده مجلس بیان کرد: از این ۳۵ میلیون نفر ۱۲ میلیون نفر واقعا زیر خط فقر هستند که ما باید حداکثر یارانه‌ها را برای این قشر درنظر بگیریم و این قشر بیشترین رقم یارانه‌ها را دریافت خواهند کرد؛ هم از محل هدفمندی و هم از محل منابع ناشی از اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید کرد: مابقی این ۳۵ میلیون نفر افرادی هستند که واجب هست یارانه به آن‌ها داده شود و بخشی هم دستشان به دهانشان می‌رسد و حداقل‌هایی برای زندگی دارند.

این نماینده مجلس بیان کرد: حتما در این سه بخش مرتبط با جامعه ۳۵ میلیونی رقم دریافت یارانه متفاوت خواهد بود چراکه حداکثر نگاه ما در مجلس باید رفع موضوعات معیشتی مردم باشد.

وی اظهار کرد: همچنین آن بخش ۲۵ میلیون نفری هم قشر متوسط به بالا هستند و دریافت یارانه خواهند داشت، اما درباره ۲۰ میلیون نفر باقی مانده دولت باید فکری اساسی کرده و قانون را اجرا و آن‌ها را کنار بگذارد./تجارت نیوز

اظهار نظر نماینده مجلس در مورد پرداخت یارانه جدید

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در مورد یارانه‌ها هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و در بررسی تبصره‌ها که امروز در کمیسیون تلفیق آغاز شد، بند الف تبصره یک به جهت اینکه با تعیین تکلیف در خصوص ارز ۴۲۰۰تومانی بود، فعلا مرعی اعلام شد.

 این روزها موضوع یارانه جدید، مساله‌ای است که ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. صحبت‌های بسیار زیادی نیز درباره این یارانه مطرح می‌شود.

برخی آن را یارانه‌ای نقدی و برخی دیگر آن را یارانه‌ای غیرنقدی عنوان کرده‌اند که البته برای هر یک از انواع این یارانه‌ها نیز مزایا و معایبی از سوی کارشناسان اقتصادی و نیز مسئولان شمرده شده است؛ اما آنچه مهم است، این است که ارز ترجیحی روز به روز به حذف شدن نزدیک می‌شود و هنوز خبری از جایگزینی برای آن نیست.

البته اینکه یارانه‌ای بعد از حذف ارز ترجیحی وجود دارد، جای شک و تردید نداشته و قطعا یارانه‌ای به جای ارز ترجیحی به مردم پرداخت خواهد شد. اما شکل و میزان و زمان پرداخت یارانه چیزی است که نامشخص است.

در مصاحبه ای با محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پرداخته شده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که یارانه جدید به چه صورت است،گفت: کمیته‌های تخصصی کمیسیون تلفیق در روزهای آتی برگزار خواهد شد؛ در مورد یارانه‌ها هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و در بررسی تبصره‌ها که امروز در کمیسیون تلفیق آغاز شد، بند الف تبصره یک به جهت اینکه با تعیین تکلیف در خصوص ارز ۴۲۰۰تومانی بود، فعلا مرعی اعلام شد تا کمیته‌های مربوطه و دولت به جمع‌بندی برسند تا در این مورد تصمیم‌گیری کرد.

وی ادامه داد: بعید به نظر می‌رسد که در سال جاری یارانه جدیدی پرداخت شود. البته این براساس آنچه که مجلس مطلع است؛ ممکن است دولت تصمیم دیگری بگیرد./منبع: اقتصادآنلاین

سناریوهای یارانه ای دولت بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از پیش بینی دو سناریوی یارانه‌ای دولت پس از حذف ارز ترجیحی خبر داد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی در خصوص راهکارهای دولت برای جبران حذف ارز ترجیحی گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی، دولت یارانه مستقیم و جبرانی برای مردم در نظر خواهد گرفت.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه‌ها نیست اظهارکرد: حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه پنهان، حذف واسطه‌ها و اختصاص این یارانه به مردم است.

وی اظهارکرد: دولت سناریوهای مختلفی برای کمک به مردم دارد، در گام اول میزان هزینه مردم برای تامین کالاهای اساسی به صورت کارشناسی محاسبه شده و میانگین هزینه‌ها تعیین می‌شود.

سناریوی اول؛ اختصاص یارانه نقدی به مردم

رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق ادامه داد: سناریوی اول این است که تا زمانی که زیرساخت‌های لازم ایجاد شود، یارانه نقدی به مردم اختصاص می‌یابد و پس از اینکه زیرساخت‌های لازم فراهم شد، کارت‌های یارانه‌ای یا کالابرگ به سرپرست خانوارها اختصاص می‌یابد.

میرتاج الدینی در توضیح این مطلب گفت: در این سناریو دولت ۲۵ قلم از کالاهای مایحتاج عمومی و ضروری زندگی خانوار را تعیین می‌کند و اعتباری را به صورت ماهانه در کارت یارانه سرپرست خانواده شارژ می‌کند. خانواده‌ها می‌توانند این کالاها را از فروشگاه‌های دارای کارت خوان با قیمت‌هایی که دولت اعلام خواهد کرد، خریداری کنند.

سناریوی دوم؛ اعطای کالابرگ به مردم

نماینده مردم تبریز ادامه داد: این فروشگاه‌ها نیز برای مراجعه بیشتر مردم رقابت می‌کنند و فروشگاه‌هایی که تخفیف بیشتری بدهند از سوی دولت به مردم معرفی خواهند شد. این اقدام موجب می‌شود، برای کاهش قیمت‌ها بین فروشگاه‌ها رقابت ایجاد شود. مردم به راحتی خواهند توانست کالاها را با قیمت مصوب دولت تهیه کنند.

عضو کمیسیون تلفیق اظهارکرد: در این ساز و کار مردم اختیار دارند که از اعتبار این کارت برای خرید هر کالایی که می‌خواهند استفاده کنند.

وی در توضیح سناریو اعطای کالابرگ به مردم گفت: در این سناریو از طریق کالابرگ یا کارت اعتباری مردم کالاهای مورد نیاز را می‌توانند از طریق فروشگاه‌های سراسر کشور خریداری کنند./منبع: ایرنا

زمان واریز یارانه نقدی 200 هزارتومانی

بهترین راهکار مبارزه با رانت آن است که پول را زیر دست مردم نریزند. اکنون آن‌قدر که در کانادا ایرانی هست در کشورهای دیگر حضور ندارند. ایرانی‌ها پول گرفتند و آنجا سرمایه‌گذاری کردند. به همین علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار خوبی است اما دولت به جای آن حساب مردم را شارژ کند.

بدون شک دلار ۴۲۰۰ تومانی، یادگار نه چندان مبارک دولت حسن روحانی بود. یادگاری که در بیستم فروردین سال ۱۳۹۷ از آن رونمایی شد و می‌توان به عنوان روزی سرنوشت‌ساز در تاریخ کشور نام گذاری کرد اما یکی از وعده‌های مهم ابراهیم رئیسی برای به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که این امر در بودجه ۱۴۰۱ در حال محقق شدن است. یکی از راهبردهای کلان بودجه ۱۴۰۱ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. این ارز باید حذف شود و دولت باید به عنوان جایگزین به شکل نقدینگی، حساب مردم را شارژ کند. این ارز تا سال ۹۷ وجود نداشت و توسط آقای جهانگیری ایجاد شد و برای کشور چیزی جز ضرر در پی نداشت اما هر وقت جلوی ضرر را بگیریم، به نفع مملکت و نظام است. باید حتما از مسیر ارز ترجیحی برگردیم.

بنابر اظهارنظر برخی از کارشناسان اکنون کشورها تا ۳۰۰ کیلومتر بعد از مرزهای ما از کالای اساسی ما استفاده می‌کنند. به همین علت باید همه آن کالاها اعم از آرد‌، دارو، نهاده‌های دامی و... آزاد شود. حتی اگر دلار افزایش پیدا کرد، دولت باید به جای ۴۵ هزار تومان، ۲۰۰ هزار تومان به مردم یارانه بدهد.

بهترین راهکار مبارزه با رانت آن است که پول را زیر دست مردم نریزند. اکنون آن‌قدر که در کانادا ایرانی هست در کشورهای دیگر حضور ندارند. ایرانی‌ها پول گرفتند و آنجا سرمایه‌گذاری کردند.  به همین علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار خوبی است اما دولت به جای آن حساب مردم را شارژ کند.

سال گذشته بودجه را براساس همین ارز بستیم و نتیجه آن شد که رانت ادامه‌دار شد. اکنون کارشناسان می گویند که ۷۰ درصد این ارز هرگز به هدف نرسیده است و ۳۰ درصد باقیمانده، قطره‌چکانی بوده است. بنابراین لازم است که بر حذف ارز ترجیحی تاکید بیشتری شود تا از اقشار ضعیف به صورت یارانه کالا یا نقدی حمایت شود. دادن این نوع یارانه (ارز ترجیحی) عاقلانه نیست و در هیچ کشوری همانند آن را نداریم./گسترش نیوز

 یارانه نقدی این خانوارها افزایشی شد

احتمالاً برنامه دولت این است که در سه ماه اول سال آینده یارانه را به شکل نقدی به مردم پرداخت کند اما در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت یا همان کارت های الکترونیک به مردم داده می‌شود

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در پایان نشست دیروز کمیسیون متبوعش گفت:‌ دولت در جلسه کمیسیون تلفیق رسماً اعلام کرد که ارز ترجیحی 4200 تومانی در بودجه سال آینده نداریم و در لایحه تنها ارز با نرخ ETS خواهیم داشت. وی با بیان این که دولت تقریباً 250 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت کنار گذاشته است، اظهار کرد: بر همین اساس احتمالاً برنامه دولت این است که در سه  ماه اول سال آینده یارانه را به شکل نقدی به مردم پرداخت کند اما در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت یا همان کارت های الکترونیک به مردم داده می‌شود. از سوی دیگر میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز جزئیات طرح پیشنهادی دولت برای پرداخت یارانه نان را تشریح کرد. وی گفت: طرح (که زمان اجرای آن بستگی به مصوبات مجلس دارد) به این گونه است که در هنگام خرید افراد از نانوایی با کارتی که در اختیار مردم هست، به نانوا قیمت جدید پرداخت می شود، ولی از فردی که نان را می خرد، قیمت قبل کسر می شود. این طرح در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در دست اقدام است. همچنین فعلاً بیشتر بحث نهاده ها (برای اصلاح ارز 4200) مطرح است و دارو و نان در مرحله بعدی قرار دارند. / خراسان

۵

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها