شما جزو کدام دهک درآمدی هستید؟

کد خبر: 1123841

در روزهای اخیر اظهارات عجیبی از سوی معاون وزیر کار و معاون سازمان برنامه و بودجه درباره خط فقر و دهک های درآمدی منتشر شد که واکنش های زیادی را به همراه داشت. امروز ضمن مرور این دو اظهار نظر و برخی واکنش ها از تعریف دولت از دهک های درآمدی نوشته ایم.

شما جزو کدام دهک درآمدی هستید؟

در روزهای اخیر اظهارات عجیبی از سوی معاون وزیر کار و معاون سازمان برنامه و بودجه  درباره خط فقر و دهک های درآمدی منتشر شد که واکنش های زیادی را به همراه داشت. امروز ضمن مرور این دو اظهار نظر و برخی واکنش ها از تعریف دولت از دهک های درآمدی نوشته ایم.

خط فقرِ ۴ میلیونی «معاونت رفاه» از کجا آمد؟

«حضور ذهن ندارم»، «عدد دقیقش رو اطلاع ندارم» و «فکر می‌کنم». این ها مواردی هستند که «داریوش ابوحمزه» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اعلام خط فقر حدود چهار میلیون تومانی در شهرستان‌ها و 4.5 تا ۵ میلیون تومانی در تهران و شهرهای بزرگ، در ابتدای جملات خود به کار  برد. بیان این اعداد غیردقیق و آمیخته با حدس و گمان در برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰» انتقادها به نبود دقت در ارائه ارقام کلیدی مرتبط با سیاست‌گذاری در حوزه رفاه را برانگیخت.  

کارمندان در دهک های بالای جامعه

یکی دیگر از اظهار نظرهای عجیب درباره حضور کارمندان دولت در دهک های بالای درآمدی بود. معاون اقتصادی و هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه در گفت و گو با فارس اظهار کرد: «مطالعات نشان می‌دهد نزدیک به 80 درصد کارمندان دولتی در سطح روستاها جزو سه دهک بالای درآمدی هستند و در شهرها 68 درصد کارمندان دولت جزو سه دهک بالای درآمدی هستند.» این در حالی است که بر اساس گزارش رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور هم اکنون در کشور حدود دو میلیون کارمند وجود دارد که میانگین دریافتی آن ها هفت میلیون و 890 هزار تومان بوده است.

شما جزو کدام دهک هستید؟

داده‌های مرکز آمار ایران از میزان هزینه‌های زندگی نشان می‌دهد که کف هزینه زندگی در تهران برای هر خانوار حدود ۱۰ میلیون تومان در ماه است؛ این آمار کف هزینه زندگی در ارزان‌ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان را حدود 6.5 میلیون تومان و به طور متوسط در سطح کشور بیش از ۸ میلیون تومان نشان می‌دهد اما همشهری آنلاین در گزارشی درباره درآمد دهک‌های مختلف که قرار است به آن ها یارانه جدید پرداخت شود، نوشته است: «افرادی که درآمد ماهانه آن ها کمتر از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد، جزو چهار دهک اول درآمدی هستند و احتمالا باید مشمول یارانه ۱۲۰ هزار تومانی شوند. اما افرادی که درآمد آن ها بین ۳ میلیون و ۶۰۰ تا ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشد، جزو دهک های پنجم تا هفتم هستند و مشمول یارانه ۹۰ هزار تومانی می‌شوند و افرادی که بیش از پنج میلیون و 400 هزار تومان دریافت می کنند، بین دهک های هشتم تا دهم قرار می گیرند.» به نظر می رسد مبنای صحبت مسئولان هم همین آمار است این در حالی است که میانگین خط فقر در کشور هشت میلیون تومان عنوان شده است./ خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها