خبر به روایت «فردا»

کرامت انسانی در اولویت دستگاه قضایی/ مسئولیت حذف ارز ترجیحی/ خط فقر کجاست و چه آثاری دارد؟

کد خبر: 1122330

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

کرامت انسانی در اولویت دستگاه قضایی/ مسئولیت حذف ارز ترجیحی/ خط فقر کجاست و چه آثاری دارد؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» بخش‌نامه جدید قوه قضاییه درباره کرامت زندانیان را عکس یک کرده و تیتر زده «شکنجه و تحقیر ممنوع». ممنوعیت استخفاف، ضرب و جرح،  بازرسی بدنی بدون لباس، چشم بند و پابند از مهم‌ترین نکات آمده در این بخش‌نامه است. ضمن اینکه از «ارایه تسهیلات خاص برای زنان و متهمان جرایم سیاسی و مطبوعاتی و اقلیت‌های دینی» سخن گفته شده است.

این روزنامه‌های اصلاح‌طلب همچنین انتقادات تند مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس که دیروز و در جریان سوال از وزیر بهداشت مطرح شد را با تیتر «از سفره ملت تا سفره حکومت» بازتاب داده است. 

گروه اقتصادی اعتماد نیز در گزارشی به قدرت خرید پایین و تصمیمات اشتباه اقتصادی و واردات پرداخته و با تیتر «شیرینی هم کالای لوکس می‌شود» نوشته است: «تصمیم گرفته شده که شکر از بخش معافیت‌های مالیاتی کنار گذاشته شود تا تولیدکنندگان آن نیز مالیات بپردازند. این امر می‌تواند بر قیمت برخی کالاها مانند شیرینی و کیک نیز اثرگذار باشد. وزارت بهداشت این تصمیم دولت را در واقع حمایت از مصرف‌کنندگان می‌داند و بر این باور است که افزایش قیمت، مصرف این کالا را کاهش داده و از این رو افراد با مصرف کمتر شکر دچار بیماری‌هایی مانند دیابت نمی‌شوند. البته که این نظر وزارت بهداشت است و رییس اتحادیه قنادان تهران اقدام دولت را گامی برای ایجاد نوسان در بازار می‌داند.» 

اعتماد 22 دی

«جوان» بخشنامه جدید دستگاه قضا در راستای «تضمین حقوق و کرامت زندانیان» را تیتر یک کرده و نوشته است: «آشنایی مردم با حقوق‌شان، عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی را هم ارتقا داده است. قوه قضائیه مبتنی بر آخرین یافته‌های علمی دنیا و به پشتوانه محکمات فقهی، منشور کرامت را ابلاغ کرد. محتوای این منشور ناظر به حقوق زندانیان است و موارد مهمی را پوشش می‌دهد. ممنوعیت الزام استفاده از چادر برای زنان متهم و تفکیک زندانیان از جمله موارد مهمی است که حقوق شهروندی متهمان و مجرمان را تأمین و تضمین می‌کند. این منشور مهم، کارایی‌های قضایی را ارتقا می‌دهد و برای قوه قضائیه اعتبارآفرینی می‌کند، اگر در مرحله اجرا مأموران و سربازان مجری از قبل توجیه شده و آموزش دیده باشند. نظارت مستمر، ضامن کرامت زندانیان است. سازمان زندان‌ها در خصوص «حقوق زندانیان و بازداشت شدگان و رعایت جنبه‌های اسلامی، اخلاقی و انسانی در برخورد با آنان» بخشنامه‌ای صادر و بر رعایت بند بند این بخشنامه از سوی مسئولان ذی ربط تأکید کرد. در این بخشنامه، نظارت بر امور زندان‌ها و رعایت حقوق زندانیان، حفظ کرامت و حقوق شهروندی، اسلامی و انسانی آنان و کمک به بازپروری و بازگشت هرچه سریع‌تر این افراد به جامعه و در میان خانواده و همچنین ملاحظه نسبت به جنبه‌های تنبیهی و تربیتی حکم حبس، اصولی اساسی در نحوه برخورد با زندانیان درج شده است. این بخشنامه در قالب ۸ بند، ابتدا به بیان حقوق متهمان در بدو ورود به بازداشتگاه‌ها و زندان پرداخته، سپس حقوق متهمان از حیث تفکیک و طبقه بندی زندانیان از هم را برشمرده».

جوان 22 دی

«شرق» در تیتر یک امروز خود سراغ حذف ارز ترجیحی رفته و با اشاره به انتقاداتی که از سوی نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع بیان شده است، این سوال را طرح کرده که «مسئولیت حذف ارز دولتی با کیست؟» و در ادامه با اشاره به رویکرد رسانه‌های دولت و اینکه «پس از جلسه کوتاه تصویب کلیات لایحه بودجه، نمایندگان مجلس به سخن‌گفتن درباره ابعاد این ماجرا پرداختند و بالاخره زبان به انتقاد گشودند و یکی‌یکی مسیر خود را از موافقت با آن جدا می‌کنند» نوشت: «سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در روز بررسی کلیات با رسانه‌ها سخن نگفت اما در جلسه علنی از موافقت «مشروط» مجلس با حذف ارز ترجیحی سخن به میان آورد. ... امیرآبادی‌فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس، در یک برنامه تلویزیونی درباره قیمت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی گفت: «پیش‌بینی دولت این است که با حذف ارز ترجیحی سال ۱۴۰۱ مرغ ۶۰ هزار تومان می‌شود اما ما در مجلس پیش‌بینی قیمت 80 هزار تومانی را داریم». سخنانی که البته در روز رأی‌گیری غایب بود. ... این تازه اول ماجراست. به نظر نمی‌رسد جز رئیس سازمان برنامه و بودجه که هیچ تردیدی در هیچ‌ جای مسیر از سوی او برای حذف ارز ترجیحی وجود نداشت، کسی حاضر به گردن‌گرفتن عواقب آن باشد و هرکس از نمایندگان تا دولتی‌ها درصدد رفع مسئولیت از خود است و با مستندکردن گفته‌های خود به عبارت «ما که گفتیم»، برای روز مبادا خود را آماده می‌کند؛ روزی که به گفته یک کارشناس مطرح اقتصاد در راه است.»

شرق 22 دی

«کیهان» گفت‌وگویی دارد با سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه که با تیتر «هشدار سردار سلیمانی به روحانی چه بود» منتشر شده است. در این مصاحبه به نقل از سردار حاجی زاده آمده است: «حاج قاسم به روحانی گفت دفاع از انقلاب و ملت و نظام و رهبری خط قرمز ما است و فکر نکن همیشه می‌توانی تخریب کنی و ما هم سکوت کنیم.» همچنین تاکید شده که  «حاج قاسم در دیپلماسی مخالف سازش و وابستگی بود و به دولت قبل می‌گفت از این طریق به جایی نمی‌رسید».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو کرده نیز با عنوان «قطار دیپلماسی ایران در ایستگاه وین متوقف نمی‌ماند» به سفرهای امیرعبداللهیان اشاره کرده و نوشته است: «توسعه مناسبات و تعاملات منطقه‌ای دولت سیزدهم و توافق‌های دو و چهارجانبه ایران با سایر کشورها، سفرهای آتی مقامات کشورمان به چین و روسیه و... حاکی از آن است که قطار دیپلماسی ایران در ایستگاه وین متوقف نمانده و گشایش‌های جدیدی در راه است. همزمان با ادامه دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و 1+4، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در راستای تقویت و تحکیم سیاست‌های منطقه‌ای ایران به عمان و قطر سفر کرد. وی همچنین قرار است آخر این هفته در ارتباط با «سند ۲۵ ساله» راهی چین شود.»

کیهان 22 دی

«آفتاب یزد» تذکر دیروز حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران به زاکانی را تیتر یک کرده و با عنوان «رواج پست‌های من‌ درآوردی!» نوشته است: « سالهاست که کارشناسان فریاد می‌زنند دولت باید کوچک شود و مدیران اجرایی باید بخشی از فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی بسپرند اما علی رغم آن، چیزی که شاهد هستیم این است که دستگاه‌های مربوط به دولت که از قضا یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیر مستقیم، منابعشان را از خزانه دولت و جیب مردم تامین می‌کنند و در لایحه بودجه برای آن‌ها ردیف تعیین شده است، روز به روز گسترده‌تر می‌شوند و به قول حبیب کاشانی، عضو شورای شهر پست‌های من درآوردی برای سفارش شده‌ها ایجاد می‌کنند تا کسی از سفره پهن شده جا نماند! این در حالی است که دیگر کفگیر به ته دیگ خورده و خزانه دولت به گفته خود دولتی‌ها خالیست؛ شاهد این موضوع نیز کسری بودجه چند صد میلیونی است که کارشناسان از آن صحبت می‌کنند و نمایندگان مجلس نیز بر آن صحه می‌گذارند. شهرداری تهران هم از این شرایط مستثنی نیست و چند سالی است که مدیران و اعضای شورای شهر از بدهی‌های هنگفت آن صحبت می‌کنند! با این حال باید دید ایجاد چنین پست‌های مدیریتی آن هم دقیقا زمانی که رئیس جمهور گفته است با انتصابات فامیلی باید برخورد شود درست است؟ آیا ایجاد چنین پست‌هایی مسبوق به سابقه بوده است؟»

آفتاب یزد 22 دی

«ایران» صفحه یک شلوغی دارد اما خواندنی کم. در تیتر یک امروز خود سخنان دیروز سخنگوی دولت را بازنشر داده و برای تیتر نیز آن بخشی را انتخاب کرده که از اراده دولت برای افزایش عادلانه حقوق کارمندان گفته بود. بخش‌نامه جدید قوه قضاییه را در یکی از تیترهای کناری خود دیده و در گزارش دیگری همچنان اصرار دارد که دولت از سوی مجلس به حذف ارز ترجیحی مکلف شده‌ است! 

این روزنامه دولتی با تیتر «تکلیف دو ساله» نوشته: «تأکید مجلس بر حذف ارز ترجیحی در بودجه 1400 بار دیگر در لایحه 1401 در دستور کار قرار گرفت». این درحالی است که مجلس پیش‌تر به لایحه دو فوریتی دولت در این خصوص رای نداده و انجام بررسی‌های دقیق و کارشناسی تاکید دارد. این رویه مجلس آنقدر مشهود است که حتی روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» نیز با وجود هجمه‌های پیاپی خود به مجلس نتوانسته از کنار این واقعیت بگذرد و در شماره امروز خود به آن پرداخته است.

ایران 22 دی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با مجید ابهری، جامعه شناس درباره خط فقر و آثار آن که عکس یک شده است. ابهری در این مصاحبه می‌گوید: 

*برخی از مسئولان با واقعیت‌های جامعه آشنا نیستند و یا اینکه به‌جای اینکه مسأله را حل کنند تلاش می‌کنند صورت مسأله را پاک کنند. برخی نیز گمان می‌کنند اگر چنین آمارهایی را به جامعه اعلام کنند فقر در جامعه کاهش پیدا می‌کند. واقعیت آن است که در سفره و زندگی مردم می‌گذرد و با اعلام عدد و رقم نمی‌توان شرایط را به شکل دیگری نشان داد.

*بسیاری از آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه ایران ناشی از گرانی و فقر است. اقشار بیکار، کم‌درآمد و بازنشسته تأثیرپذیری بیشتری را از گرانی و تورم لجام‌گسیخته در جامعه خواهند داشت. ۷۰ درصد از اضطراب‌ها در میان اقشار کم‌درآمد ناشی از گرانی است.

*سیاری از زوج‌ها به‌ویژه کسانی که تازه ازدواج‌کرده‌اند به فرزندآوری تمایل ندارند و خانواده‌‌‌‌های تک‌فرزند هم به فرزند آوری بیشتر فکر نمی‌کنند. وقتی اقلام بهداشتی یا شیر خشک نوزادان با قیمت گزاف عرضه می‌شوند، خانواده‌ها حتی اگر پدر و مادر هر دو شاغل باشند نمی‌توانند هزینه‌ها را تأمین کنند.

*اگر قرار است تغییری درزمینه مبارزه با فقر در جامعه صورت بگیرد باید نگرش مدیران جامعه تغییر کند که این اتفاق نیازمند زمان بیشتری است. 

آرمان ملی 22 دی

«وطن امروز» اعتراف تأمل‌برانگیز ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسبق رژیم‌صهیونیستی را با تیتر «حمله به ایران لاف ‌بیجاست» بازتاب داده و در گزارشی که بخش عمده صفحه یک امروز به آن اختصاص داده شده، به نقل از وی نوشته است: «این ادعا که ما قادر به تهاجم به ایران هستیم یک لاف بیجاست چنین رفتارها و لاف‌هایی بیش از آنکه نشانگر قدرت باشد بیانگر ضعف ماست».

این روزنامه اصولگرا یک گزارش اقتصادی هم دارد و با اشاره به «پایان دپوی کالاها در گمرک و افزایش 25 درصدی ترخیص کالا در پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل» تیتر زده «جوانه‌های تجارت در روزهای پاییزی» و نوشته: « موضوع دپوی کالاها در گمرکات کشور قریب به ۲ سال است در مقاطع زمانی مختلف توسط مسؤولان گمرک مطرح و هر بار دستگاه یا وزارتخانه خاصی در این زمینه به عنوان خاطی معرفی می‌‌شود. بسیاری از کالاها وارد می‌شد و به دلایل مختلف در گمرک باقی می‌ماند و برخی نیز فاسد می‌شد. در واقع ناهماهنگی میان وزارت صمت و بانک مرکزی و عدم تخصیص ارز یکی از اصلی‌ترین علل دپوی کالاهای اساسی در سال‌های اخیر بوده است. بانک مرکزی با توجه به اینکه شناخت درست و جامعی درباره مسائل تجاری ندارد، بارها در مسیر واردات کالاهای مورد نیاز و تامین ارز آنها دچار نارسایی شده است. خوشبختانه در ماه‌های اخیر با پیگیری‌های انجام‌شده، روند ترخیص کالا‌ها سرعت گرفته و یکی از اصلی‌ترین مشکلات بخش گمرکی در حال اصلاح است. طبق اعلام سخنگوی گمرک، ارزش تجارت کشور در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است. »

وطن امروز 22 دی

«صبح نو» تمرکز خود را بر موضوع حذف ارز ترجیحی گذاشته است. تصویری از صحن علنی پارلمان در روز بررسی کلیات لایحه بودجه را برای جلد انتخاب کرده و سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «چگونه می‌توان ارز ترجیحی را به نفع مردم حذف کرد؟» این روزنامه اصولگرا در واقع به بررسی راه‌های موجود برای تصمیم گیری درباره ارز 4200 تومانی در بودجه 1401 پرداخته است. 

سرمقاله امروزش نیز حول همین محور است و از فرصت ساختن از موضوع حذف ارز ترجیحی که فعلا تهدید به نظر می‌رسد، می‌گوید. 

این روزنامه اصولگر یک گزارش اقتصادی دیگر هم دارد و دلیل افزایش قیمت مسکن و موانع کاهش عرضه را بررسی می‌کند. گزارشی که با تیتر «ضربه مهلک دولت قبل به عرضه مسکن» منتشر شده است.

صبح نو 22 دی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها