تاریخچه چاپ و بهترین چاپخانه های ایران

کد خبر: 1123905

ماشین چاپ، ماشینی است که توسط آن متن و تصاویر به وسیله جوهر از روی یک الگوی متحرک به کاغذ یا سایر صفحات چاپ منتقل می شود. الگو متحرک و کاغذ در چین اختراع شد و قدیمی ترین کتاب موجود که از الگو متحرک چاپ شده بود در قرن چهاردهم در کره ایجاد شد. چاپ برای اولین بار در قرن 15 در اروپا مکانیزه شد. اولین اشاره به ماشین چاپ مکانیزه در اروپا در یک دادخواست در استراسبورگ در سال 1439 ظاهر شد. این امر ساخت دستگاه چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ و همکارانش را فاش می کند. دستگاه‌های چاپ گوتنبرگ و سایر دستگاه‌های مربوط به آن دوران در اروپا تا حد زیادی مدیون دستگاه چاپ کاغذ قرون وسطی بودند. گوتنبرگ از دستگاه های چاپ خود برای چاپ نسخه ای از کتاب مقدس در سال 1455 استفاده کرد.پاکو پرینت

چاپ  فلزی در اواخر قرن 18 پا به عرصه ظهور نهاد، در آن زمان مزایای سیلندر برای اولین بار درک شد و استفاده از قدرت بخار مورد توجه قرار گرفت. یک نوآوری مهم در اواخر قرن نوزدهم، چاپ افست بود که در آن سیلندر چاپ (پتویی) به طور مداوم در یک جهت کار می کند در حالی که کاغذ توسط یک سیلندر چاپی در مقابل آن قرار می گیرد. چاپ افست به ویژه برای چاپ رنگی ارزشمند است، زیرا دستگاه چاپ افست می تواند چندین رنگ را در یک دور چاپ کند. لیتوگرافی افست - که برای کتاب ها، روزنامه ها، مجلات، فرم های تجاری و پست مستقیم استفاده می شد- همچنان پرکاربردترین روش چاپ در آغاز قرن بیست و یکم بود، اگرچه چاپ جوهر افشان، لیزری و سایر روش های چاپ را به چالش کشید.

با پیشرفت های گوناگون در حوزه های متعدد، از جمله تغذیه بهتر کاغذ، بهبود صفحات و کاغذ، قرقره های کاغذ خودکار و کنترل فوتوالکتریک ثبت رنگ، تحولی در صنعت چاپ هم رخ داد. معرفی کامپیوترها در دهه 1950، ترکیب چاپ را متحول کرد و گام های بیشتری در فرآیند چاپ با داده های دیجیتال جایگزین شد. در پایان قرن بیستم، یک روش چاپ الکترونیکی جدید، چاپ بر حسب تقاضا، شروع به رقابت با چاپ افست کرد، اگرچه این روش – و به طور کلی چاپ – در کشورهای توسعه‌ یافته تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفت، زیرا ناشران، روزنامه‌ها و ...  به سمت توزیع  و نشر آنلاین به جای چاپ بر روی کاغذ روی آوردند.

امروزه دستگاه های چاپ و روش های چاپ گوناگونی در دنیا وجود دارد، که هر یک دارای کاربرد و مزیت های منحصر به خود می باشد. افراد زیادی به طور روزانه برای رفع نیازهای خود از جمله پرینت اسناد، چاپ جزوات آموزشی، مقالات و ... با عمل چاپ سر و کار دارند. با ظهور دستگاه های چاپ جدید به راحتی می توان تصاویر، الگوها، و هر آنچه مد نظرتان است را به صورت سیاه و سفید و رنگی چاپ نمود. برای چاپ تصاویر شفاف و با وضوح می توان از چاپ رنگی استفاده کرد.

چاپ رنگی، فرآیندی است که طی آن مطالبی گویا به صورت رنگی روی صفحه چاپ تکثیر می شوند. یک فرآیند چهار رنگ برای تولید طیف کاملی از رنگ ها استفاده می شود. در این فرآیند، ماده ای که قرار است بازتولید شود به سه رنگ اصلی به اضافه مشکی تقسیم می شود که برای چگالی و کنتراست تصویر استفاده می شود. رنگ های پایه فیروزه ای، ترکیبی از آبی و سبز؛ سرخابی، ترکیبی از قرمز و آبی؛ و زرد، ترکیبی از قرمز و سبز می باشند. بسیاری از جوهرسازها و چاپگرها رنگ فیروزه ای را «آبی فرآیندی»، سرخابی را «قرمز فرآیندی» و زرد را «زرد فرآیندی» می نامند.

پس از جداسازی رنگ در فرآیند حکاکی عکس یا صفحه‌سازی افست، یک صفحه چاپ جداگانه برای هر یک از چهار رنگ ساخته می‌شود. هنگامی که با رنگ مناسب چاپ می شود (با استفاده از جوهر شفاف به طوری که رنگ های همپوشانی با هم ترکیب می شوند) و به درستی ثبت می شوند (دقیقاً در ارتباط با یکدیگر قرار می گیرند)، این چهار صفحه می توانند با دقت رنگ ها و سایه های مواد اصلی را بازتولید کنند. در بیشتر فرآیندهای چاپ، تصاویر برای چاپ رنگی ابتدا باید تحت فرآیند سایه رنگ (q.v.) قرار گیرند تا درجه بندی های تون ارائه شود. این امر ممکن است در همان مرحله جداسازی رنگ یا به طور جداگانه انجام شود. برخی از فرآیندهای چاپ - مانند گراور معمولی و کلوتایپ - می‌توانند چگالی‌های مختلف جوهر را بدون استفاده از سایه رنگ چاپ کنند.

 

چاپ در ایران به علت سرانه مطالعه پایین و هزینه چاپ و تکثیر بسیار پایین آمده است. به همین علت چاپ دیجیتال و پرینت آنلاین مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

همچنین چاپ جزوه و پرینت رنگی در چاپ دیجیتال مشتریان خاص خود را دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها