نفت در مسیر ۱۰۰ دلاری شدن

کد خبر: 1127333

درحالی که تحلیلگران انتظار نفت 100 دلاری دارند، تنش‌های اوکراین و تهدیدهای انصارالله برای امارات و سردی هوا در آمریکا، قیمت نفت را به بالای 91 دلار رساند.

نفت در مسیر ۱۰۰ دلاری شدن

به گزارش رویترز، قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت و روند صعودی روز گذشته را ادامه داد، زیرا آب و هوای سرد بخش‌های وسیعی از آمریکا را در بر گرفته است و بیم آن می‌رود که اختلال بیشتری در عرضه نفت رخ دهد.

از طرفی تنش‌های اوکراین و غرب آسیا نیز عامل دیگر افزایش قیمت نفت است.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 28 سنت افزایش 91.39 دلار فروخته شد. نفت برنت روز پنج شنبه 1.16 دلار افزایش قیمت را ثبت کرده بود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با 46 سنت افزایش 90.73 دلار معامله شد. این نوع نفت روز گذشته 2.01 دلار افزایش یافته بود و برای نخستین بار از 6 اکتبر 2014 به بالای 90 دلار در هر بشکه رسیده بود.

هر دو شاخص نفتی در مسیر ثبت هفتمین هفته افزایشی متوالی قرار دارند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار نفت گفت: «پس از اینکه سرمای شدید از قطب شمال به سمت تگزاس حرکت کرد و تولید نفت در حوزه پرمیان مختل شد، قیمت نفت خام آمریکا، WTI از سطح 90 دلار بالاتر رفت.»

همچنین، طوفان عظیم زمستانی مرکز و شمال شرق آمریکا را در روز پنج شنبه در نوردید و برف و یخ‌بندان سنگین به راه انداخت که سبب اختلال در عبور و مرور، قطعی برق هزاران خانوار و تعطیلی مدارس در چندین ایالت شد.

به گفته تحلیلگران، آنجایی که بهبود تقاضا در حال پیشی گرفتن از عرضه است، بازارهای نفتی به میزان زیادی در برابر شوک های عرضه آسیب پذیر شده‌اند.

مویا افزود: «با وجود اینکه هزاران پرواز لغو شده است اما بازار انرژی به جای شوک‌های کوتاه مدت تقاضا، بر روی تولید متمرکز شده است.»

تنش های ژئوپلتیکی در اروپای شرقی و غرب آسیا سبب افزایش شدید قیمت نفت شده است و قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا را به ترتیب 17 و 20 درصد افزایش داده است.

با وجود اینکه هزاران پرواز لغو شده است اما بازار انرژی به جای شوک های کوتاه مدت تقاضا، بر روی تولید متمرکز شده است.

چیوکی چن، تحلیلگر Sunward Trading گفت: «با توجه به خطرهای ژئوپلتیکی در اوکراین و افزایش تدریجی تولید توسط اوپک پلاس، انتظار می رود قیمت‌ها به 100 دلار در هر بشکه برسد.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس روز چهارشنبه توافق کردند تا افزایش ملایم 400 هزار بشکه در روز ماهانه خود را ادامه دهند، زیرا این گروه در حال حاضر برای تامین هدف تولیدی خود با وجود فشار مصرف کنندگان بزرگ نفت برای افزایش تولید با سرعت بیشتر، با چالش روبرو است.

برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که در میان مدت بازار نفت با مازاد مواجه می‌شود و زمان آن را سه ماه بعدی اعلام می‌کنند و این امر از افزایش بیشتر قیمت نفت جلوگیری خواهد کرد.

تنش‌ ها میان روسیه و غرب سبب تقویت قیمت نفت شده است. روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت است و با غرب بر سر اوکراین اختلاف دارد که این اختلاف، سبب نگرانی در مورد اختلال در عرضه انرژی به اروپا شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز سه شنبه، غرب را به ساخت تعمدی یک سناریو طراحی شده برای کشاندن وی به جنگ و نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی مسکو در مورد اوکراین متهم کرد.

عامل دیگری که قیمت‌‌های نفت در بازار را تقویت کرده، موشک‌ های ارسالی انصارالله به سوی امارات است. این امر نیز نگرانی دیگری در مورد اختلال در بازار انرژی به‌ وجود آورده است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها