افزایش قیمت گوشت قرمز/ماهی باز هم گران شد

کد خبر: 1127337

گزارش میدانی فارس حاکی است، قیمت دام زنده و گوشت قرمز در بازار گران شده که دلیل اصلی آن صادرات است، بازار مرغ با ثبات شده، اما قطعات مرغ گران و غیر قانونی به فروش می‌رسد، تخم مرغ هم آهنگ گرانی کرده است.

افزایش قیمت گوشت قرمز/ماهی باز هم گران شد

بازار محصولات پروتئینی به غیر از چند محصول، وضعیت آرامی دارد، گر چه قیمت‌ها برای مصرف کنندگان رضایت‌بخش نیست و آنها در انتظار کاهش قیمت هستند.

*افزایش دام زنده و گوشت قرمز در بازار

قیمت گوشت قرمز گوساله و گوسفند در چند هفته گذشته افزایش داشته، البته این افزایش قمیت، از دام زنده شروع شد و به بازار گوشت سرایت کرد.

داستان از اینجا شروع شد که وزارت جهاد کشاورزی صادرات دام زنده را آزاد کرد و دام‌های زیادی در مرزها دپو شدند تا به کشور عراق صادر شود. دامداران ترجیح می‌دادند، به جای فروش دام در داخل، دام خود را به صادرکنندگان با قیمت بالاتری بفروشند، بنابراین عرضه در با زار داخلی کم شد و قیمت‌ها بالا کشید، قیمت دام زنده از کیلویی 55 هزار تومان به کیلویی 90 هزار تومان  به مقصد صادرات رسید.

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است، قیمت دام زنده در منطقه 19 تهران کیلویی 67 هزار تومان به فروش می‌رود که این قیمت هفته گذشته 60 هزار تومان بود. هر کیلو دام زنده معادل نیم کیلو گوشت خالص است، یعنی گوشت خالص باید دو برابر این قیمت به فروش رسد، اما با اضافه شدن نرخ سود مغازه‌دار، قیمت اکنون بیش از 170 هزار تومان شده است.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: « صادرات دام زنده عامل رشد قیمت گوشت شده است، اما از نظر من اکنون فصل صادرات نیست و باید در فصل زایش در ماه‌های خرداد و تیر صادرات دام زنده انجام شود.»

این مسئول این را هم گفت که وزارت جهاد کشاورزی تحت فشار اتحادیه‌ها، تسلیم خواسته‌های آنها شده و صادرات را آزاد کرده است و گرنه شرایط برای صادرات نیست، حداقل در این فصل نباید انجام شود.

ایران برای تامین نیاز داخل سالانه 150 هزار تن گوشت وارد می‌کند، اخیرا اتحادیه‌های تولید کننده اصرار کردند که تولید کشور بیشتر شده و باید صادر شود، اینها در بدو ورود دولت سیزدهم با اصرار وزیر تازه ورود را وادار کردند که مجوز صادرات دام زنده را صادر کند.

پس از آن کلیپ های زیادی در فضای مجازی منتشر شد که دام زنده به کشورهای عربی اطراف صادر می‌شد، گرچه وزارت جهاد تایید نکرد، اما صادرات دام زنده را هم لغو نکرده است، حتی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: «صادرات ادامه دارد.»

منتقدان صادرات دام زنده در ابتدای صدور مجوز صادرات از سوی وزارت جهاد کشاورزی، می‌گفتند، اگر دام زیاد تولید شده، شرکت پشتیبانی امور دام کشور خریداری و ذخیره سازی کند و در فصولی که نیاز است، به بازار تزریق کند، زیرا واردات هزینه بیشتری برای دولت دارد. شاید هم این کار نیاز به اعتبار داشته که وزارت جهاد ترجیح داده به جای خرید در داخل صادرات شود.

* بازار قیمت مرغ با ثبات اما بازار قطعات مرغ مشوش است

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است، در منطقه 19 تهران، قیمت مرغ کیلویی 31 هزار تومان به فروش می رود، برخی فروشگاه ها در تابلو قیمت ها نرخ مرغ را ثبت نکرده اند و شاید انگیزه فروش بالا دارند، اما برخی مغازه به نرخ مصوب عرضه می‌کرد.

قیمت قطعات مرغ پر نوسان است، قطعات از 29 هزار و 500 تا 67 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد، قبلا  فروش قطعات مرغ به دو دلیل ممنوع شده بود ؛ نخست به گرانفروشی دامن می‌زند، دوم عامل شیوع ویروس کرونا می‌شود، پس از آن هجمه و فشار شدید به تصمیم گیرندگان شد که 20 هزار کارگر شغل خود را از دست داده اند و قرار بود که دوباره قطعه فروشی به نرخ مصوبی که ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کند، ادامه یابد اما تاکنون در این باره تصمیم گرفته نشده است، ولی قطعات مرغ بیش از دو برابر نرخ مصوب مرغ به فروش می‌رود.

معمولا برخی فروشندگان ویترین خود را از مرغ درسته خالی کرده بودند و به مراجعه کنندگان، قطعه مرغ را پیشنهاد می‌دادند و آنها بالاجبار می‌خریدند.

* اشتیاق عجیب فروشندگان به پاک کردن مرغ

اشتیاق عجیبی بین فروشندگان برای پاک کردن مرغ وجود دارد، قبلا رایگان بود، اما مدتی است پس از اقبال مردم راحت طلب، فروشندگان برای هر قطعه 1000 تومان می‌گیرند.

سطل بزرگی زیر میز است که پوست، نوک بال و دم و کلا زواید مرغ را آنجا رها می‌کنند، انباشته می‌شود تا روز بعد و شاید هم روزهای بعد یکی می‌آید و همه اینها را از فروشگاه‌های محل خریداری می‌کند.

داخل نیسان‌های آبی تل انبار می شود که بوی تعفن از چندین متری پیداست، و مگس ها هم روی آن جولان می‌دهند. قبلا گفته می‌شد که اینها در کارخانه های تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود.این محموله ها عمدتا شب جابجا می‌شوند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس در خیابان شهر منطقه عبدل آباد که در تاریکی شهر نیسان آبی پر از زواید مرغ جابجا می‌کرد، خبرنگار فارس به وی علامت داد که ماشین را نگه دارد و او نگه داشت، بوی بدی به مشام می‌رسید و انواع  حشرات بالای این محموله رقص و آواز داشتند، ظاهرا به شانس و اقبالشان که این همه غذا را یکجا به دست آورده اند و شیرابه مرغ هم از زیر ماشین سرازیر بود.

راننده نیسان به خبرنگار فارس گفت: «اینها را به جاده ورامین می برم و قرار است در کارخانه از اینها صابون درست کنند، آنجا امشب ریخته می‌شود و فردا می برند به کارخانه.» البته گران شدن قیمت دنبه گوسفند هم در جایگزینی چربی مرغ با دنبه در ساخت صابون بی تاثیر نیست.

و هنوز حیرانم که صابون از مرغ چگونه؟ نظارت کجاست؟ سلامت مردم کجای این ماجراست؟

* تخم مرغ آهنگ گرانی کرده است

نرخی که ستاد تنظیم بازار تصویب کرده شانه ای 43 هزار تومان است، اما فروشندگان قیمت‌ها را تا شانه‌ای 50 هزار تومان بالا برده‌اند. نکته دیگر اندازه تخم مرغ ها به حدی کوچک است که شک می‌شود، تخم پرنده دیگری باشد!

*ماهی باز هم گران شد

ماهی گران باز هم گران شده است، هر کیلو قزل آلا 78 هزارتومان به فروش می‌رسد.

گزارش میدانی هفته گذشته خبرنگار فارس از استان گلستان حاکی است، که در بازار ماهی بندر ترکن هر کیلو ماهی سفید به قیمت 170 تا 180 هزار تومان، ماهی کپور 70 تا 80 هزار تومان به فروش می‌رسید.

قیمت انواع محصولات پروتئینی در بازار تهران به این شرح است:

قیمت محصولات پروتئینی در بازار تهران

کالا(کیلوگرم) قیمت(تومان)
گوشت ران گوساله  176000
گوشت ران و دست 176000
ران گوسفندی 183000
گوشت چرخ کرده  129000
گوشت منجمد 109000
جگر گوساله  155000
مرغ 31000
سینه مرغ به استخوان 38000
ران مرغ 29500
ران مرغ بدون کمر 33500
سینه مرغ بدون استخوان  55500
فیله مرغ 67500
بال مرغ 34000
کتف مرغ 34000
کمر مرغ 39000
گردن مرغ 12000
ساق مرغ 49000
بوقلمون  43000
گوشت منجمد 109000
ماهی قزل آلا 78000
جگر گوساله  155000
دل مرغ  15000
جگر مرغ 9000
سنگدان  14000
پای مرغ 6000
پاچه گوساله  25500
قلم گوساله  12000
سرسینه گوساله  30000
سر سینه گوسفند  40000
دنبه  90000

باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها