پیش بینی بازار طلا و سکه پس از توافق / سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

کد خبر: 1129786

شرایط موجود جهانی، در کنار اخبار متناقض از مذاکرات، وضعیت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را در ایران تحت تاثیر قرار داده است. پیش بینی بازار طلا و سکه در ماه‌های پیش رو چگونه است؟

پیش بینی بازار طلا و سکه پس از توافق / سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

 انتشار اخبار نسبتا مثبت از مذاکرات در روزهای پایانی هفته گذشته، باعث شد بازار طلا و سکه شرایط باثباتی را تجربه کند. با وجود این، احتمال حمله روسیه به اوکراین و افزایش نرخ اونس، قیمت طلا را در ابتدای هفته با نوساناتی مواجه کرد. حال پیش بینی بازار طلا و سکه چگونه است؟

میلاد صادقی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: وضعیت اقتصاد ایران علاوه بر اینکه در این مدت درگیر ابهامات سیاسی شدید و نحوه سیاست‌گذاری‌های دولتی و حکمرانی است، همزمان درگیر عدم قطعیت از لحاظ ساختارهای اقتصاد داخلی نیز هست.

او افزود: یعنی به موازات اینکه سیاست‌گذار داخلی شرایط تصمیم‌گیری عقلایی و همچنین تصمیم‌گیری براساس جریان متعارف اقتصاد را مهم نمی‌داند، در کنار آن سیاست‌های خارجی ما هم آنچنان نیست که ترجیحات عوامل اقتصادی و سرمایه‌گذاران را تغییر دهد.

کارشناس بازارهای مالی درخصوص شرایط سرمایه‌گذاران در بازار فعلی بیان کرد: فضا درحال حاضر تا اندازه‌ای مبهم است که ریسک هر نوع سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی را در بازارهای مالی، سرمایه‌‌ای و دارایی برای سرمایه‌گذاران بسیار بالا می‌برد.

تاثیر سیگنال‌های مذاکرات وین بر بازارهای داخلی

صادقی درمورد سیگنال‌های مذاکرات وین و تاثیر آن بر بازارهای داخلی گفت: سیگنال‌های متناقضی که ما از مذاکرات می‌گیریم باعث افزایش ابهام و منفعل شدن عوامل اقتصادی در بدنه اقتصاد می‌شود. این موضوع به دیگر تصمیم‌گیرندگان خرد سرایت نیز می‌کند، اکنون در بازارها حجم بالایی از معاملات وجود ندارد تا بتوان وضعیت را به شکل رکود یا رشد پیش‌بینی کرد.

این کارشناس بازارهای مالی درخصوص شرایط بازار در صورت احیای برجام توضیح داد: احیای برجام مترادف با افزایش درآمدهای نفتی است. از طرفی امکان مبادلات تجاری را فراهم می‌کند. به موازات این اتفاق ما انتظار داریم درآمدهای ارزی وارد اقتصاد شود.

صادقی افزود: در نتیجه همچون گذشته، طبق قانون فرآیند اصلی اقتصاد ایران و عدم تفکیک ساختار بودجه ارزی و ریالی، باز سرکوب نرخ دلاری یا ثابت نگه داشتن اتفاق می‌افتد. پس به همین دلیل قیمت طلا و سکه تثبیت می‌شود.

او در مورد پیش بینی بازار طلا و سکه گفت: درصورتیکه برجام احیا شود، مانند دوره قبل ریزش‌های سنگینی را تجریم نمی‌کنیم. البته ممکن است اصلاحاتی داشته باشیم و ریزش‌های ۱۰ تا ۱۵ درصدی را شاهد باشیم.

اگر برجام احیا نشود…

صادقی درخصوص شرایط اقتصاد ایران درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تشریح کرد: حتی اگر برجام وجود نداشته باشد، برای دو تا هفت ماه یا حداکثر سه تا هفت ماه تثبیت قیمت‌ها را داریم.

او افزود: در این مدت، آن عدم تعادل بین حجم نقدینگی و تولید ناخالص داخلی شکل می‌گیرد و نقدینگی وارد بازارهای مالی می‌شود. اگر توافق اتفاق نیفتد با این حال باز هم در کوتاه‌مدت تغییرات یا اتفاقات عجیب را در بازار ایران متصور نیستم. تنها ممکن است رشدهایی بین ۱۵ تا ۳۰ درصد به‌صورت موقت یا حباب‌گونه داشته باشیم.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: درصورت عدم توافق حدود دو سال طول می‌کشد تا ما شروع دوره‌های تورمی و رشد بازارها را داشته باشیم. از سال ۱۴۰۲ انتظار می‌رود قیمت‌ها رشد کند.

سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

صادقی درمورد بازدهی سرمایه‌گذاری با توجه به پیش بینی بازار طلا و سکه بیان کرد: من درحال حاضر سرمایه‌گذاری را پیشنهاد نمی‌کنم، اما در دوران رکود می‌توان در سبد دارایی، تا پنج درصد از کل پرتفو را به طلا اختصاص داد.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: سرمایه‌گذاری امری با قصد کسب بازده است، اما شرایط کسب بازده منطقی از بازار طلا وجود ندارد. چرا که اگر قرار باشد به صورت احتمالی رشدی اتفاق بیافتد، به اندازه مابه‌التفاوت نرخ بهره و تورم انتظاری، رشد می‌کند.

او افزود: به عبارتی با نرخ بهره ۲۱ و تورم انتظاری ۳۵ درصدی، احتمال رشد در بازار طلا، حداکثر می‌تواند ۱۰ تا ۱۴ درصد از قیمت تعادلی ۱.۲ میلیون تومان باشد. بنابراین این فعالیت سرمایه‌گذاری نیست.

صادقی گفت: می‌توان در سبد دارایی جاری در دوران رکود، تا ۸۰ درصد را به اوراق یا صندوق درآمد ثابت و پنج تا ۱۰ درصد را به طلا اختصاص داد.

ایران ناچار به توافق در مذاکرات وین است

این کارشناس بیان کرد: بنده با تحلیل شرایط فعلی از لحاظ دیدگاه‌های اقتصادی یا اقتصاد سیاسی به این نتیجه رسیده‌ام که ایران ناچار است توافق را انجام دهد. بحران‌های احتمالی سیاسی و اقتصادی و کاهش امید اقتصادی در بدنه حاکمیت، دولت و ملت، کشور را به سمت توافق پیش می‌برند.

او افزود: اکنون شرایط عمومی اقتصاد کلان و بازارهای جهانی نیز به نفع ایران است. نفت ۱۰۰ دلاری و تورم ۷/۵ درصدی آمریکا و همچنین شرایط نامناسب اقتصاد جهانی، باعث می‌شود ایران در مدت کوتاهی بتواند از این فرصت استفاده کند.

پیش‌بینی نرخ دلار

موسوی درمورد پیش‌بینی نرخ دلار با عملی شدن توافقات گفت: اگر توافق شود بازارها دوره تثبیت حداقل ۲ یا ۳ ساله را خواهند داشت. نرخ دلار نیز در محدوده تعادلی ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان قرار می‌گیرد.

او بیان کرد: اگر توافق نشود، هرسال به اندازه رشد نقدینگی احتمال افزایش نرخ دلار وجود دارد. در آن صورت نیز سال آینده حداقل قیمت تعادلی برای دلار تا ۳۲ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود./ تجارت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها