شرط اعطای زمین رایگان به خانواده‌ها / فرزند سوم یا چهارم؟

کد خبر: 1131038

طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانواده‌هایی که صاحب فرزند سوم می‌شوند قطعه زمینی تعلق می گیرد.

شرط اعطای زمین رایگان به خانواده‌ها / فرزند سوم یا چهارم؟

بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است به خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند البته تحت شرایطی، قطعه زمینی به صورت رایگان اعطا کند.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی تصویب شد،  در تاریخ ۱۱ آبان  در شورای نگهبان به تصویب رسید و طی نامه ای مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

برای اعطای زمین به خانواده‌ها دو شرط اعلام شده یکی اینکه زمین دولتی در منطقه مورد نظر وجود داشته باشد و دوم اینکه خانواده پیش از این هم فرزندی داشته باشند یعنی فرزند تازه متولد شده فرزند سوم خانواده باشد.

براساس ماده۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت این زمین به خانواده‌هایی که فرزند سوم آنان پس از ابلاغ قانون به دنیا بیاید تعلق می‌گیرد.

در متن ماده ۴ این قانون آمده است: به منظور تحقق بند «چ» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان (۲۰۰) مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی و شهری یا طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستا‌ها یا شهر‌های کمتر از پانصدهزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر، در همان محل بر اساس هزینه آماده سازی فقط برای یکبار به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط اعطا نماید و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می­‌شود.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در ۲۴ بهمن در حاشیه جلسه هیئت وزیران، تولد فرزند چهارم را شرط اعطای زمین رایگان اعلام کرده بود اما روز گذشته محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته زمین رایگان به خانواده‌هایی که فرزند سوم آن‌ها بعد از تصویب و از زمانی که قانون تعالی جمعیت اجرا شده به دنیا آمده باشد تعلق می‌گیرد.

اختلاف در اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر ابهاماتی را در ذهن مخاطبان به وجود آورده است. گرچه متن قانون تولد سومین فرزند را شرط اعطای زمین رایگان می‌داند، اما وزیر راه در اظهارات خود تولد فرزند چهارم را شرط اعطای زمین رایگان به خانواده‌ها اعلام کرده است.

محمود زاده در توضیح این اختلاف در اظهارنظرها گفت: موضوعی که وزیر راه وشهرسازی برای تخصیص زمین رایگان به خانواده‌هایی که فرزند چهارم خود را به دنیا می‌آوردند مربوط به پیشنهاد معاونت زنان ریاست جمهوری بوده و مربوط به هفته گرامیداشت زنان و تکریم خانواده بوده است.

به گفته معاون مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در قالب این پیشنهاد بانوانی که در هفته تکریم خانواده، فرزند چهارم خود را به دنیا آورده باشند و یا دارای۴ قلو هستند زمین به آن‌ها تخصیص داده می‌شد و این یک طرح ویژه در آن هفته بوده است.

محمود زاده می گوید: طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به افرادی که در کلان شهر‌ها ساکن هستند زمین رایگان تخصیص داده نمی‌شود و تنها در شهر‌هایی با حمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر و غیر کلان شهر به افرادی که فرزند سوم آن‌ها بعد از تصویب قانون تعالی جمعیت به دنیا بیاید زمین رایگان تخصیص داده می‌شود.

طبق گفته معاون  وزیر راه و شهرسازی این طرح در شهر‌هایی که دارای زمین دولتی است اجرا می شود و به زودی شرایط متقاضیان در سامانه ثمن بارگذاری خواهد شد./باشگاه خبرنگاران

 

 

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها