پرونده مالیاتی برای ۷ میلیون کارتخوان

کد خبر: 1134851

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به طرح شناسنامه‌دار شدن همه دستگاه‌های کارتخوان فعال در کشور گفت: با اجرای آن هفت میلیون پرونده مالیاتی جدید در کشور تشکیل شده است.

پرونده مالیاتی برای  ۷ میلیون کارتخوان

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به طرح شناسنامه‌دار شدن همه دستگاه‌های کارتخوان فعال در کشور گفت: با اجرای آن هفت میلیون پرونده مالیاتی جدید در کشور تشکیل شده است.

داود منظور روز چهارشنبه در  حاشیه آیین معارفه مدیرکل جدید امور مالیاتی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از همکاری و همراهی مردم به ویژه اصناف، کسبه و فعالان اقتصادی در سه ماه گذشته، اظهارداشت: همچنین سه میلیون دستگاه کارتخوان هم بنا به درخواست مالکان آنها، مبنی بر غیرفعال شدنشان به بانک مرکزی اعلام شد که به تدریج برخی غیرفعال شده و برخی هم در حال انجام است.

وی بیان کرد: البته از حالا به بعد فعالان اقتصادی که بخواهند کارتخوان دریافت کنند یا کسانی که از تعیین تکلیف مالیاتی جا ماندند می‌توانند با مراجعه به سامانه امور مالیاتی کشور و به صورت دائم دستگاه‌های خود را به پرونده مالیاتی متصل نمایند.

وی تصریح کرد: فرار مالیاتی پدیده‌ای است که برای مقابله با آن باید از همه روش‌های فرآیندی استفاده کنیم و ما در این بخث اعتقاد داریم فرآیندها و سامانه اطلاعاتی، اشراف و نظارت خود را به گونه‌ای توسعه دهیم که همه فعالان اقتصادی مالیات منصفانه و حقه خود را پرداخت کنند.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: ابزار اصلی ما برای فرار مالیاتی، شناسایی مودیان جدید است که از همه روش‌های ممکن و با بیش از ۱۰ روش سیستمی آنها را که از قبل پرداخت کننده مالیات نبودند شناسایی می‌کنیم و نسبت به آنها مطالبه مالیات خواهیم داشت.

منظور ادامه داد: کنترل تراکنش‌های بانکی، کنترل اطلاعات ما در مورد معاملات فعالان اقتصادی در چهارچوب دریافت گزارش معاملات فصلی و ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان از روش‌ها و ابزار کنترل فرار مالیاتی است.

وی ادامه داد: از طریق ساماندهی کارتخوان‌ها، در سه ماه گذشته ۵۰۰ هزار مودی جدید به سامانه اضافه شدند و معتقدیم برای جلوگیری از فرار مالیاتی باید، از مجموع ابزارها و روش‌ها به ویژه ابزار سیستمی استفاده کنیم که البته در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم هر روشی که برای جلوگیری از فرار مالیاتی استفاده کنیم، ممکن است روش‌ها و راه‌های میان‌بُر دیگری را فعالان اقتصادی شناسایی و استفاده کنند، بطور مثال ممکن است گمان بر این باشد اگر از دستگاه‌ها استفاده کنیم، موجب شناسایی و پرداخت مالیات می‌شود اما ما اشراف اطلاعاتی را به گونه‌ای توسعه می‌دهیم که این جابجایی روش‌ها نمی‌تواند خیلی تاثیر در میزان مالیاتی که می‌دهند، داشته باشد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در کنار ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان، دستورالعمل و آیین نامه‌ای با عنوان تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری تنظیم کردیم که براساس آن کسانی که از حساب‌های شخصی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی استفاده می‌کنند، با یک سری شاخص‌هایی که تعریف و مشخص شده، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و حساب تجاری مشمول پرداخت مالیات خواهد شد.

منظور تاکید کرد: این که یک فعال اقتصادی بخواهد با اجتناب از دستگاه کارتخوان مالیات پرداخت نکند، شاید در کوتاه مدت به توفیقاتی دست یابد، اما در چند ماه بعد تلاش می‌کنیم، نظام پرداخت کشور را به گونه‌ای انجام دهیم که هر کسی با هر شیوه‌ای تعاملاتی دارد، موجب رسیدگی مالیاتی قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که توانستیم سهم مناسب مالیات را در بودجه دولت محقق کنیم، افزود: تا به امروز توانستیم تعهدات وصول مالیات در قانون بودجه را بطور کامل انجام دهیم و پیش بینی ماه این است تا پایان امسال ۳۰۵۰ هزار میلیارد ریال مالیات وصول کنیم که نسبت به آنچه تکلیف بودجه‌ای بوده، تحقق ۱۱۲ درصدی خواهد داشت.

منظور اضافه کرد: در دی ماه امسال ۳۲۶ هزار میلیارد ریال وصولی خالص مالیاتی داشتیم که از بعد از مشروطه تاکنون بیشترین وصولی در یک ماه بوده و تلاش داریم وصولی ماه جاری را به ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برسانیم.

وی ادامه داد: در ارتباط با بسترسازی بهتر برای وصول مالیات، سامانه خدمات الکترونیک مالیاتی در حال توسعه هست که بخشی از خدمات آن قابل استفاده بوده و مردم می‌توانند به جای مراجعه به اداره مالیاتی، از طریق سامانه خدماتی مانند دادن اظهارنامه، دادن مالیات، اعتراض، گرفتن سابقه پرداخت مالیات، سابقه بدهی احتمالی مالیاتی، بحث ممنوع‌الخروج بودن احتمالی را استعلام کنند و با این رویکرد به سمت توسعه هوشمندسازی مالیاتی خواهیم بود.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، طرحی است که با انجام آن، مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند، با دقت، گستردگی و سرعت بیشتر و بهتر انجام شود که مقدمات این قانون در پنج ماه گذشته به خوبی فراهم شد بطوری که از ۱۰ درصد ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی به ۷۰ درصد رسیدیم و امید داریم از ابتدای سال جاری مالیات بر ارزش افزوده را در این سامانه وصول شود.

منظور بیان کرد: در این سامانه مردم تراکنش‌هایی که انجام می‌دهند و معاملات و خرید و فروش‌ها باید به صورت الکترونیکی باشد و نسخه‌ای از آن به امور مالیاتی گزارش می‌شود و ما مالیات بر ارزش افزوده را براساس همان صورت حساب و اصل مالیات و اعتبار مالیاتی محاسبه خواهیم کرد.

به گفته وی در سال جاری یک میلیون مودی جدید در کشور شناسایی شد.

وی ادامه داد: ساماندهی تبصره ماده ۱۰۰ نظام مالیاتی در سال آینده در دستور کار است که بر آن اساس سازمان اظهارنامه برآوردی تولید شده به مودیان می‌دهد، زیرا سال گذشته از یک میلیون و ۱۰۰هزار اظهارنامه مشاغل، که طلافروشی و آهن فروشی هم جزو آنها بود، یک میلیون اظهارنامه، مالیاتشان صفر بود و به همه آنها در این زمینه اطلاع‌رسانی کردیم./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها