فردا گزارش می‌دهد؛

چرا قیمت‌ها بالا می‌رود؟

کد خبر: 1139214

گرچه دولت بر مهار تورم باور دارد اما مردم عادی چنین وضعیتی را در زندگی خود حس نمی‌کنند.

چرا قیمت‌ها بالا می‌رود؟

گروه سیاسی فردا:در 3 سال پایانی دولت حسن روحانی وقتی درباره چرایی افزایش قیمت کالاها و خدمات از مسئولان اجرایی سئوال می شد پاسخ آنها این بود که چون قیمت دلار افزایش یافته، به همان نسبت قیمت ها نیز در بازار بالا می روند اما روند گرانی ها در 9 ماه گذشته سمت و سویی دارد که با استدلال یادشده همخوانی ندارد.

سیدابراهیم رئیسی دولت را در شرایطی تحویل گرفت که دلار در کانال 25 هزار تومان بود، گرچه برای مدتی این رقم روند صعودی گرفت و به 30 هزار تومان رسید اما با مثبت شدن روند گفتگوهای وین دوباره قیمت دلار به کانال 25 هزار تومان برگشت و حتی مدتی قیمت آن در کانال 24 هزار تومان نوسان کرد. با این وجود در برخی کالاها و خدمات افزایش 100 درصدی قیمت را شاهد هستیم، نمونه بارز آن برنج است که قیمتش از کیلویی 45 هزار تومان طی 8 ماه به بالای 90 هزار تومان صعود کرد. افزایش معنادار قیمت آجیل، میوه، مرغ، تخم مرغ و حتی سیب زمینی نیز نسبت به نوروز سال 1400 بر کسی پوشیده نیست. این روزها از نمایندگان مجلس و سیاسیون اصولگرای حامی دولت گرفته تا حتی برخی مداحان همچون سعید حدادیان یک سئوال بی جواب دارند و آن اینکه چرا با وجود ثبات قیمت ارز و اخباری مبنی بر افزایش فروش و قیمت نفت و آزادسازی برخی منابع بلوکه شده پول ایران در برخی کشورها همچنان شاهد سیر صعودی قیمت کالا و خدمات هستیم و حد یقفی هم در این حوزه وجود ندارد.

احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چرایی روند صعودی قیمت ها گفت: برخی تصمیمات اقتصادی دولت گاهی باعث می شود این نوع اشکالات پیش آید. مثلا تصمیمی که درباره افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران گرفتند. وقتی حقوق کارگران 57 درصد زیاد می شود، غیر آثار روانی اش، روی قیمت ها در بازار اثر می گذارد.

وی افزود: تجربه نشان می دهد به تبع افزایش حقوق ها قیمت همه کالاها زیاد می شود بنابراین اصل وجودی این تصمیم را قبول ندارم و معتقدم کسانی که به چنین جمع بندی رسیدند اشتباه کردند. از طرفی با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، تبعات این تصمیم با آثار بزرگتری دوباره به زندگی کارگران برخواهد گشت بنابراین نه تنها افزایش حقوق و دستمزد مشکلی را حل نمی کند بلکه با عواقب تورمی بالاتری جامعه مواجه خواهد شد.

دبیرکل جامعه اسلامی انجمن های اصناف و بازار یادآور شد: دولت سیزدهم گرچه کارهای خوبی در حوزه های مختلف انجام داده است اما در حوزه اقتصادی ما همچنان با مسائلی مواجه هستیم و انتظار داریم اعضای تیم اقتصادی دولت هماهنگ تر عمل کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها