برای تفاهم خوشحال نباشیم

کد خبر: 1136721

حبیب الله بور بور درباره توانایی دولت سیدابراهیم رئیسی برای حل مشکلات بعد از اعلام توافق وین نکاتی را در قالب یادداشت یادآور شد.

برای تفاهم خوشحال نباشیم

گروه سیاسی فردا: متن یادداشت به شرح زیر است:

امروز وقتی کشور نفت می فروشد نمی تواند هر آنچه در داخل مورد نیاز است، از بازارهای جهانی تهیه و وارد کند یا پول حاصل از فروش نفت به کشور برگردد تا قیمت ارز در بازار کاهش یابد.

مشکلات عدیده ای برای دولت سیزدهم درست شده است، حالا این دولت می خواهد کارهای اجرایی را در ریل خودش قرار دهد، برخی درباره آن قضاوت های غیر منصفانه ای می کنند. نقادی ها به این دولت مورد قبول است چون این دولت نقدهای زیادی دارد اما اینکه گفته شود «اگر این دولت تفاهم هم کند نمی تواند از ظرفیت آن استفاه کند»، معتقدم خیلی مغرضانه، کوته بینی و بچه گانه است. در واقع کسانی که علاقمند به موفقیت دولت آقای رئیسی نیستند، با طرح چنین صحبت هایی می خواهند دولت را تضعیف کنند.

وقتی پول فروش نفت و صادرات سایر کالاها در اختیار دولت باشد، می تواند هر آنچه مورد نیاز کشور است، تهیه کند. هم اکنون تهیه نیازهای داخلی از خارج برای کشور چند برابر گران تر تمام می شود بنابراین وقتی دسترسی به بازارهای جهانی فراهم شود، بسیاری از هزینه های دولت کاهش خواهند یافت.

البته اگر قرار به تفاهم در وین باشد، آنچه حق مان است را نباید از دست بدهیم. معتقدم آمریکایی ها با وجود توافق می توانند ظرف 24 ساعت همه تحریم ها را برگردانند و بقیه دولت ها نیز نمی توانند جلو آمریکا را بگیرند؛ از آنجاکه دولت واشنگتن هر تصمیم بخواهد می تواند بگیرد بنابراین تفاهم وین خیلی ارزشمند نیست.

تفاهم وین خیلی افتخارآمیز نیست، نباید خوشحال باشیم که داریم تفاهم می کنیم چون هر لحظه امکان دارد نظر آمریکایی ها تغییر کند و تحریم ها دوباره برگردد؛ فقط کاری که در این میان انجام می شود این است که سانتریفیوژهای ما باز می شود و مواد غنی سازی شده که ما با هزار مشکل و مشقت تولید کردیم از کشور خارج می شود، وقتی همه این اتفاق ها می افتد چنین تفاهمی افتخار نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها