یارانه معیشتی| یارانه اردیبهشت ماه| زمان واریز یارانه | یارانه جدید

زمان واریز یارانه معیشتی اردیبهشت اعلام شد | مبلغ یارانه معیشتی این ماه تغییر کرد؟

کد خبر: 1142900

زمان واریز دومین یارانه معیشتی سال 1401 اعلام شد.

زمان واریز یارانه معیشتی اردیبهشت اعلام شد | مبلغ یارانه معیشتی این ماه تغییر کرد؟

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: سی امین مرحله یارانه معیشتی (اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) ساعت ۲۴ روز شنبه (۱۰ اردیبهشت ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

به نقل از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، «امید حاجتی» افزود: سی امین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

همچنین، دوازدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

گفتنی است همچنان بسیاری از شهروندان نسبت به مبلغ واریزی یارانه‌ها گلایه‌مند هستند.

وعده‌های دولت برای افزایش مبلغ یارانه‌ها نیز راه به جایی نبرد و همچنان مبلغ یارانه‌های نقدی و معیشتی مانند سال‌های گذشته است.

واریز یارانه معیشتی مناسبتی 500 هزارتومانی

به مناسبت شهادت ابوالایتام حضرت علی (ع) و با مساعدت بنیاد مستضعفان، مبلغ 500 هزار تومان به عنوان کمک معیشت به حساب ایتام تحت حمایت کمیته امداد واریز شد.

شب‌های لیالی قدر فرصت مغتنمی است تا خیرین و نیکوکاران از ایتام تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حمایت کنند و این افراد می‌توانند به صورت حضوری و غیر حضوری در این امر مشارکت داشته باشند.

همزمان با شب‌های احیا ، کمیته امداد و بهزیستی با برنامه ریزی که انجام داده‌اند تلاش کرده‌اند تا این ایام به تعداد حامیان تحت پوشش خود برای حمایت از ایتام بیافزایند. بر همین اساس خیرین و نیکوکاران برای حمایت از ایتام تحت پوشش امداد می‌توانند به سایت کمیته امداد و در بخش طرح اکرام و محسنین وارد شده و در این طرح شرکت کنند.

طرح اکرام ایتام و محسنین طرح هایی هستند از سوی کمیته امداد با هدف ترویج و احیاء فرهنگ احسان و نیکوکاری و اکرام ایتام و نشر سنت‌های حسنه اسلامی ایجاد شده اند. طرح اکرام ایتام و طرح محسنین، از جمله طرح‌هایی هستند که کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور استفاده از مشارکت مردمی در رسیدگی به نیازمندان اجرا می‌کند.

طرح «اکرام ایتام» مختص کودکانی است که پدر خود را از دست داده‌اند، در این طرح، افراد نیکوکار با پذیرفتن و تقبل حمایت مالی از یک یا چند یتیم در طول سال نسبت به رفع مشکلات مادی و معنوی آنان در قالب کمک به یتیم خاص، کمک به دانش‌آموز خاص، کمک به دانشجوی خاص و ... اقدام می‌کنند. افراد حقیقی یا حقوقی که در این طرح «حامی» نامیده می‌شوند با مراجعه به کمیته امداد امام (ره) یا درگاه‌های الکترونیک و تکمیل فرم اعلام همکاری، آمادگی خود را جهت تحت حمایت گرفتن یک یا چند کودک یتیم اعلام می‌کنند. در طی مدت حمایت، مبالغ واریزی حامی مستقیم به حساب فرزندان معنوی تحت حمایت واریز می‌شود.

طرح «محسنین» مربوط به کودکانی است که یا پدر و مادر از یکدیگر جدا شده و تحت سرپرستی مادرشان هستند و یا آن که پدرشان در قید حیات است، اما به دلیل بیماری قادر به تامین معاش خانواده نیست. تشخیص نیازمند بودن این خانواده ها توسط کارشناسان کمیته امداد انجام می‌شود.

همچنین بنا بر اعلام  حبیب آسوده معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد هموطنان، خیرین و نیکوکاران می‌توانند با حضور در این پایگاه‌ها و همچنین ادارات امداد در سراسر کشور نسبت به انتخاب یتیم و همچنین واریز مبلغ به حساب این افراد اقدام کنند.

بر همین اساس نیز سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد گفت: به مناسبت شهادت ابوالایتام حضرت علی (ع) و با مساعدت بنیاد مستضعفان، مبلغ 500 هزار تومان به عنوان کمک معیشت به حساب ایتام تحت حمایت کمیته امداد واریز شد.

وی با بیان اینکه 145 هزار و 357 کودک یتیم نیازمند تحت حمایت کمیته امداد هستند، گفت: تمام این ایتام، کمک معیشت 500 هزار تومانی را دریافت کردند.

رئیس کمیته امداد با تقدیر از کمک‌های بنیاد مستضعفان به مددجویان این نهاد، خاطرنشان کرد: برای پرداخت این مبلغ به ایتام کمیته امداد، با دستور رئیس بنیاد مستضعفان، بیش از 726 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

همچنین سیدمحمد جواد حسینی، مشاور رئیس در امور توسعه و نظارت بر برنامه‌های بهزیستی کشور از اجرای پویش «در محضر ولی‌نعمتان» همزمان با شب‌های قدر در مراکز تحت نظارت سراسر کشور در قالب برگزاری دورهمی و نشست‌های صمیمانه و برگزاری مراسم افطار با استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی و جهادی خبر داد و گفت: اولین نشست‌ صمیمانه از این پویش با حضور ریاست سازمان پنجشنبه شب 25 فروردین‌ماه در شهرستان بروجرد با هدف استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی و جهادی در خدمت‌رسانی به جامعه هدف بهزیستی برگزار شد.

خیرین و نیکوکاران برای حمایت از ایتام تحت پوشش بهزیستی نیز می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان و همچنین به صورت حضوری در ادارات بهزیستی اقدام به حمایت از ایتام کنند/منبع: تسنیم

خبر خوش برای یارانه معیشتی بگیران

به نقل از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، بیست‌ونهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴:۰۰ روز چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

این اولین یارانه نقدی در سال ۱۴۰۱ سال خواهد بود.

مانند سنوات گذشته مبلغ یارانه‌ها برای خانواده‌های یک‌نفره، ۵۵ هزار تومان، دونفره ۱۰۳ هزار، سه‌نفره ۱۳۸ هزار، چهارنفره ۱۷۲هزار و پنج نفره و بیشتر، ۲۰۵ هزار تومان است.

همچنین شانزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر می‌شود.

یارانه جدیدی در راه است؟

ایسنا گزارش داده است که با جدی‌شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بحث پرداخت یارانه جدیدی با نرخ بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان هم مطرح بود. به‌رغم این وعده‌ها، پرداختی صورت نگرفت و فعلا هم برنامه‌ای برای این پرداخت اعلام نشد.

بر این اساس در حال حاضر تنها دو یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و معیشتی پرداخت می‌شود. در ادامه سیاست دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ است که می تواند جریان پرداخت یارانه‌ها را دستخوش تغییر کند.

هزینه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان و یارانه معیشتی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است. در مجموع به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می رسد./تجارت نیوز

چه خانوارهایی مشمول یارانه معیشتی جدید می شوند؟

 

براساس قانون بودجه امسال، دولت این اجازه را دارد تا اعتبار پیش‌بینی شده در ردیف ۱۸ جدول مصارف تبصره ۱۴ این قانون را از طریق تامین مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد.

 

اجرای این حکم قانونی در دولت به این معناست که در سال‌جاری واردات دارو و کالاهای اساسی با اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی متوقف می‌شود و به جای آن واردات با نرخ نیمایی صورت می‌گیرد و در مقابل دولت معادل ریالی آن را به دهک‌های نیازمند و گروه‌های هدف که گفته می‌شود ۷دهک را شامل می‌شود، پرداخت خواهد کرد.

البته این پرداخت ریالی یارانه ارزی به‌صورت واریز پول به‌ حساب سرپرستان خانوار نخواهد بود؛ زیرا مجلس تأکید دارد این واریز باید از طریق کالابرگ الکترونیک باشد؛ مشروط به اینکه قیمت کالاها و خدمات مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌نرخ شهریور۱۴۰۰ به‌دست مردم برسد.

قانون بودجه امسال تأکید دارد: اگر دولت تصمیم دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید قبل از آن ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیک و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و به روش‌های جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد؛ به‌صورتی که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ شهریور سال گذشته و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند.

جدول تبصره۱۴ کجاست؟

سئوال مهم این است که در جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال چه مبلغ یارانه‌ای پیش‌بینی شده است؟ در سند ابلاغیه قانون بودجه سال ۱۴۰۱ که به امضای روسای جمهور و مجلس رسیده، جدول مزبور منتشر نشده است. به‌نظر می‌رسد به‌دلیل تغییرات مهم آن درخصوص تأمین منابع ریالی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و خودداری مجلس از انتشار آن، حالا مسئولیت شفاف‌سازی برعهده سازمان برنامه و بودجه است.

برخی خبرها حکایت از آن دارد که جدول تبصره ۱۴ به این دلیل در قانون بودجه و پیوست‌های مربوط به آن قرار نگرفته است که اعداد موجود در آن دچار تغییر شده و مجلس به همین دلیل این جدول را به‌صورت عمومی منتشر نکرده است. دولت در لایحه پیشنهادی‌اش به مجلس سقف تبصره۱۴ بودجه را ۴۰۰هزار میلیارد تومان تعیین کرده بود، اما مجلس به این دلیل که بودجه پیش‌بینی شده کافی نیست، معادل ریالی ۹میلیارد دلار ارز ترجیحی در جدول تبصره۱۴ درنظر گرفت تا مجموع منابع این تبصره مهم به ۶۴۴هزار میلیارد تومان برسد.

ابهام درباره یارانه‌ها

دیروز یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: قرار است برای نهاده‌های دامی که در قیمت گوشت اثرگذار هستند، یارانه جداگانه‌ای پرداخت شود و این یارانه فقط به ۷دهک اول اختصاص داده خواهد شد.

جعفر قادری درباره حذف ارز ۴۲۰۰تومانی به شرط تهیه کارت‌های اعتباری و اقدامات انجام شده برای تهیه و صدور این کارت‌ها برای ارائه یارانه به مشمولان توضیح داد: قرار نیست یارانه دارو و نان حذف شود یا در خرید افراد در داروخانه یا نانوایی تغییری رخ دهد.

او افزود: در گذشته یارانه گندم به واردکنندگان ارائه می‌شد، اما قرار بر این شد که این یارانه پس از این به نانوا داده شود. در بحث دارو هم قرار بر این است که یارانه دارو را شرکت‌های بیمه‌ای در مقابل خریدی که افراد انجام می‌دهند به داروخانه بپردازند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تأکید بر اینکه قرار نیست کارت نان داشته باشیم و کارت‌های جداگانه‌ای داده نمی‌شود، ادامه داد: افراد با کارت معمولی حساب بانکی خود خرید را انجام می‌دهند و در این شرایط مشخص است که خرید از چه کسانی انجام می‌شود و با مشخص بودن اطلاعات افراد، امکان قاچاق دارو و آرد و... وجود نخواهد داشت.

قادری در پاسخ به این سئوال که یارانه دارو و نان شامل چه دهک‌هایی می‌شود، گفت: در بخش اختصاص یارانه نان و دارو تفکیکی بین افراد وجود ندارد و بین فقیر و غنی فرق و تفاوتی ایجاد نشده است. باتوجه به عملکرد نانوایی‌ها و داروخانه‌ها یارانه موردنظر به آنها پرداخت می‌شود.

او از پرداخت یارانه گوشت خبر داد و گفت: قرار شده‌ است برای نهاده‌های دامی که اثرگذار در قیمت گوشت است یارانه جداگانه‌ای پرداخت شود و این یارانه تنها به ۷دهک اول اختصاص داده خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: درواقع یارانه دارو و نان شامل تمام جامعه می‌شود، اما یارانه نهاده‌های دامی فقط شامل دهک‌های اول تا هفتم می‌شود.

قادری تأکید کرد: در این شرایط دیگر نیازی به صدور کارت‌های جدید نیست و افرادی که شامل یارانه نهاده‌های دامی و درواقع یارانه گوشت می‌شوند، شماره حساب خود را اعلام و ثبت می‌کنند. البته جزئیات این مسائل هنوز نهایی نیست و باید نهادهای متولی جزئیات را اطلاع‌رسانی کنند.

وی با اشاره به اعلام افزایش نرخ یارانه نقدی از سوی دولت گفت: در صورتی که قرار باشد یارانه نهاده‌های دامی (تحت عنوان یارانه گوشت) به‌طور مستقیم به مردم ارائه و واریز شود، این به‌معنای افزایش نرخ یارانه است که یارانه دهک‌های اول تا هفتم را افزایش می‌دهد.

یارانه‌ای که ذوب شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاست دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور اسبق ایران در پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومانی به هر شهروند دیگر اثر خود را بر سبد هزینه خانوارها از دست داده است؛ چنان‌که سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری می‌گوید: قدرت خرید یارانه ۴۵هزار تومانی به ۷هزار تومان رسیده است.

این گفته مرد شماره یک دولت نشان می‌دهد پرداخت یارانه مستقیم نتوانسته جلوی امواج تورمی را بگیرد؛ به همین دلیل رئیسی تأکید دارد باید رشد اقتصادی افزایش یابد و ارزش پول ملی و قدرت خرید تقویت شود. چالش جدی پیش‌روی پاستورنشینان اینجاست که آیا تغییر الگوی پرداخت یارانه‌ها در صورت اجرا، ضدتورمی خواهد بود؟

منبع: همشهری آنلاین

۴

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها