یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی خرداد ماه | یارانه جدید | یارانه رمضان

امشب؛ واریز یارانه نقدی به حساب همه یارانه بگیران | زمان برداشت یارانه خرداد تغییر کرد

کد خبر: 1150938

یارانه خرداد به حساب برخی از سرپرستان خانوارها واریز شده و برخی دیگر هنوز این یارانه را دریافت نکرده‌اند. اما نکته مهم این است که این یارانه هنوز قابل برداشت نیست.

امشب؛ واریز یارانه نقدی به حساب همه یارانه بگیران | زمان برداشت یارانه خرداد تغییر کرد

 ۱۹ اردیبهشت ماه اولین مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. یارانه‌ای که دو روز بعد یعنی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه قابل برداشت شد.

همزمان با واریز کمک معیشتی اردیبهشت ماه، یارانه دوم خرداد هم به حساب برخی از خانوارها واریز شد اما برخی دیگر هنوز پیامک واریز نوبت دوم خرداد ماه را دریافت نکرده‌اند. البته شرایط برای هر دو گروه یکسان است چون یارانه خرداد هنوز قابل برداشت نیست و زمان دقیق برداشت یارانه خرداد ماه اعلام نشده است.

در پیامک ارسالی برای خانوارها اعلام شده بود که زمان دقیق برداشت کمک معیشتی توسط سازمان هدفمندی اعلام می‌شود.

زمان دقیق واریز یارانه خرداد

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی نشان می‌دهد که زمان دقیق واریز یارانه دوم خرداد هنوز مشخص نشده است.

پاسخی که روابط عمومی این سازمان به تجارت‌نیوز داده این است که امکان برداشت یارانه دوم خرداد در روزهای پیش رو بعید است و احتمالا این مبلغ در نیمه دوم ماه و آخرین روزهای خرداد ماه قابل برداشت می‌شود.

کمک معیشتی اول ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ۱۹ اردیبهشت واریز و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت قابل برداشت شد. اما عده بسیاری به دریافت نکردن این کمک معیشتی ماهانه اعتراض داشتند. قرار شد این افراد اعتراض خود را در سامانه اعلام کنند و دولت به این اعتراضات رسیدگی کند.

پس تا زمانی که به این اعتراضات رسیدگی نشود، یارانه نوبت دوم خرداد ماه قابل برداشت نیست.

گفتنی است که در هفته جاری کمک معیشتی جدید برای بخشی از افرادی که از لیست خط خورده بودند،‌ واریز شد. اما این یارانه هم قابلیت برداشت ندارد و سازمان هدفمندی اعلام کرده احتمالا این مبلغ در آخرین روزهای خرداد ماه قابل برداشت است.

برای مشخص شدن زمان دقیق واریز یارانه دوم خرداد باید منتظر اطلاعیه سازمان هدفمندی بود اما بعید است که این یارانه زودتر از ۲۰ خرداد ماه قابل برداشت باشد.

یارانه تیرماه ۱۴۰۱ چه زمان واریز می‌شود؟

اگرچه هنوز یارانه خرداد ماه قابل برداشت نشده اما برای بسیاری این سوال مطرح شده است که یارانه تیرماه چه زمان واریز می‌شود و آیا اصلا یارانه‌ای در کار است؟

دولت تاکنون دو مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. مرحله اول این کمک معیشتی قابل برداشت شده و مرحله دوم هنوز نه.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا مرحله سوم یارانه جدید هم برای مردم واریز می‌شود و یا واریز نقدی متوقف می‌شود و قرار است به مردم کالابرگ داده شود؟

زمان پرداخت کالابرگ

از ابتدای کار قرار بود دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک درآمدی واریز کند تا زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شود. بعد از آن قرار بود این کمک نقدی، در قالب کوپن الکترونیک به خانوارها تعلق بگیرد.

کمی بعد گفته شد احتمالا زیرساخت‌های کالابرگ به زودی فراهم نمی‌شود و فعلا واریز یارانه نقدی ادامه دارد.

اما روز گذشته مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرایی شدن طرح کالا برگ الکترونیک در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی به تسنیم گفته است پرداخت یارانه نقدی تنها دو ماه اجرا می شود و بعد وارد اجرای فاز دوم که پرداخت کالابرگ است می‌شویم.

گفته این مقام مسئول به این معناست که یارانه نقدی در تیرماه حذف می‌شود و به جای آن کالابرگ پرداخت می‌شود.

سبد کالابرگ شامل چه کالاهایی است؟

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس  افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوارها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند./تجارت نیوز

 یارانه نقدی خردادماه تغییر کرد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد که وجود محدودیت برای ثبت نام یارانه نباید وجود داشته باشد. دولت باید این محدودیت را بردارد به گونه‌ای که هر ماه حداقل پنج روز سامانه رفاه ایرانیان برای ثبت نام باز باشد.

سیدسلمان ذاکر در واکنش به تعیین مهلت زمانی برای ثبت نام جاماندگان دریافت یارانه گفت:‌ چرا دولت در وهله اول شش روز را برای ثبت نام جاماندگان دریافت یارانه تعیین کرد و بعد سه روز مجددا تمدید کرد؟ این کار چه معنایی دارد. مگر می‌خواهیم به یک عده یارانه ندهیم؟ این تبعیض است.

وی افزود: دولت باید تا زمانی که حتی یک نفر مشمول دریافت یارانه شده و نتوانسته‌اند از این حق استفاده کنند، زمینه را فراهم کرده تا مردم یارانه بگیرند. تعیین محدودیت نشان دهنده ضعف و نه قوت است. اگر می‌خواهیم حق مردم را بدهیم باید تا یک ریال باقی مانده آن را پرداخت کنیم نه اینکه محدودیت برای ثبت نام یارانه در نظر گیریم. یارانه بیت‌المال و برای مردم است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مجددا تأکید کرد که دولت باید محدودیت زمانی برای ثبت نام جاماندگان دریافت یارانه قائل نشده چون این پول برای همه است مگر کسانی که نیاز ندارند. آن‌ها هم باید خودشان کنار بروند یا اینکه دولت به چنین یقینی برسد که این افراد نیازی به یارانه ندارند وگرنه همه باید از این موهبت نظام استفاده کنند. پس باز می‌گویم که باید سامانه باز باشد نه اینکه چند روز را برای ثبت نام یارانه باز نگه دارند. حتی حداقل سامانه جامع رفاه ایرانیان را پنج روز در ماه باز بگذارند تا زمانی که همه افرادی مستحق دریافت یارانه هستند، از آن استفاده کنند.

ملاک های یارانه ندادن دولت اعلام شد

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این مسئله که می‌گویند ۱۰ میلیون تومان درآمد ماهانه باعث می‌شود فرد جزو دهک دهم قرار بگیرد، درست نیست.

ملاک های یارانه ندادن دولت اعلام شد

معاون رفاهی وزیر تعاون با بیان اینکه املاک فرد فعلا مبنای محاسبه پرداخت یارانه نیست، از ارسال ۲ فهرست شامل یک فهرست ۳ میلیون نفری و یک فهرست یک میلیون نفری به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای واریز یارانه معیشتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ داریوش ابوحمزه، معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز در حاشیه معارفه سرپرست حراست وزارت کار اظهار داشت: تاکنون ۴ میلیون نفر از شهروندان درخواست بازنگری دهک درآمدی خود شدند و اعتراض خود را در سامانه حمایت وزارت کار ثبت کرده‌اند، اعتراضات عمدتاً مربوط به ساختار خانوار است که باید در دفاتر پلیس + ۱۰ خانوار یارانه‌ای تفکیک و جدا شوند.

وی افزود: طی ۱۰ روز گذشته دو فهرست از متقاضیان یارانه را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال کردیم و بعد از دستور رئیس‌جمهور کسانی که قبلاً یارانه ۴۵۵۰۰ تومان می‌گرفتند اما یارانه معیشتی به حسابشان واریز نشد و درخواست بازنگری داده‌اند یک ماه یارانه معیشتی به حساب‌شان واریز شد اما فعلاً مسدود است تا تقاضای آنها رسیدگی شود.

معرفی 4 میلیون متقاضی به سازمان هدفمندی‌

معاون رفاهی وزیر کار گفت:‌ تاکنون اسامی چهار میلیون نفر شامل دو فهرست یعنی یک فهرست سه میلیون نفری و یک فهرست یک میلیون نفری به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای واریز یارانه معیشتی معرفی شده است؛ از بین آنها کسانی بودند که نسبت ساختار خانواده و دارایی‌ خود اعتراض داشتند این افراد قبلا یارانه ماهانه دریافت می‌کردند اما چون جز دهک پردرآمد ۱۰ شده بودند یارانه آنها حذف شده بود و این افراد درخواست بازبینی داشتند.

ابوحمزه این را هم گفت:‌ رئیس‌جمهور یک مهلت یک ماهه برای بررسی تقاضای این افراد داده است و تلاش می‌کنیم ظرف یک ماه که ۱۰ روز از آن گذشته است بازبینی‌ها انجام شود و کسانی که جزو ۹۰ درصد یارانه‌بگیر قرار بگیرند یارانه آنها برقرار می‌شود.

معاون رفاهی وزیر کار همچنین در مورد کسانی که مسؤول خرید در ادارات هستند اما از حساب شخصی استفاده می‌کنند گفت: ما سعی می‌کنیم مسأله آنها را بعد از اعتراض حل کنیم اما در بلندمدت باید حساب‌های شخصی از حساب‌های اداری و تجاری تفکیک شود که به شفافیت اقتصادی می‌انجامد و افراد نباید با حساب شخصی خود کار تجاری کنند.

وی همچنین در مورد بیماران خاص و معلولان نیز گفت:‌ کسانی که به خاطر بیماری خاص مبلغی به حساب‌شان واریز می‌شود شرایط آنها را هم در نظر می‌گیریم

ابوحمزه گفت: سنجش تمکن مالی خانوار فقط یک شاخص ندارد بلکه مجموعه‌ای از شاخص‌ها در نظر گرفته می‌شود مثلاً داشتن املاک تنها ملاک نیست عده‌ای هستند که املاک زیادی به نامشان است اما مربوط به آنها نیست باید نقایض سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این سامانه برطرف شود. اگر این مشکلات نبود املاک هم مبنای محاسبات قرار می‌گرفت اما فعلاً سامانه املاک دچار ضعف است و باید سازمان ثبت اسناد آن را برطرف کند.

وی همچنین گفت:‌ تعداد زیادی از معاملات خانه و ملک با قولنامه انجام می‌شود که در جایی ثبت نمی‌شود لذا افرادی هستند که ملک دارند و مشمول یارانه شده‌اند.

معاون رفاهی وزیر کار گفت: در رویکرد تازه اینگونه است که برخی افراد دارایی‌های قابل توجهی دارند و یارانه می‌گیرند و کسانی هستند که وضع مالی خوبی ندارند و اموال یا خودرو اشتباهی به نام آنها ثبت شده است که به آنها یارانه نمی‌دهیم بنابراین باید بررسی شود و اگر جز ۹ دهک باشند یارانه به آنها تعلق می‌گیرد.

ابوحمزه همچنین در مورد کسانی که خانه خود را خرید و فروش کرده و مبلغ زیادی در حساب آنها یکبار جابه‌جا شده است گفت: مبنای محاسبات ما صرفا با یک خرید و فروش خانه نیست که فرد وارد دهک دهم قرار گیرد بلکه تراکنش در سال‌های مختلف را بررسی می‌کنیم و با یکبار خرید و فروش خانه فرد در دهک دهم وارد نمی‌شود این افراد درآمدها و یا دارایی‌های دیگری هم دارند.

وی در مورد کل یارانه‌بگیران معیشتی گفت: تا قبل از ارسال دو فهرست اخیر حدود ۷۲ تا ۷۳ میلیون نفر یارانه می‌گرفتند با این دو فهرست ارسالی به هدفمندی یارانه‌ها که ۴ میلیون نفر به این جمعیت اضافه می‌شود یعنی ۷۶ تا ۷۷ میلیون نفر خواهد شد یک قشری از افراد هستند که جامانده یارانه هستند که شامل ۷ میلیون نفر می‌شوند که قبلا یارانه ماهانه نمی‌گرفتند یا انصراف داده بودند که آنها می‌توانند در سامانه سازمان هدفمندی به نشانیMY.gov.ir  ثبت‌نام کنند و سپس آزمون وسع‌سنجی می‌شود که از این تعداد هم ۴ تا ۵ میلیون نفر به یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند و حدود ۸۳ میلیون نفر یارانه خواهند گرفت.

معاون رفاهی وزیر کار این را هم گفت:‌ در حال حاضر به دستور رئیس‌جمهور به ۴ میلیون نفر از افرادی که در دهک دهم قرار گرفته و اعتراض کرده بوند یارانه به صورت علی‌الحساب واریز شده است که فعلا مسدود است تا تقاضای آنها بررسی شود.

وی در مورد بازنشستگانی که فرزند دارای درآمد هستند گفت:‌برای این افراد باید تفکیک خانوار صورت گیرد که آن هم بر عهده ما نیست باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند و خانوار فرزند خود را جدا کنند. اگر فرزندان متأهل باشند خانوار جدید تشکیل می‌دهند و اگر فرزندان مجرد و بزرگسال باشند با مقررات دیگر می‌توانند در دفاتر پلیس +۱۰ خانوار خود را جدا کنند.

ملاک قرارگیری در دهک دهم

همچنین به گزارش ایلنا، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه مراسم معارفه جانشین وزیر کار در امور دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ملاکِ قرارگیری در دهک دهم چیست، گفت: ما نمی‌توانیم درآمدِ مشخصی را ملاک قرار گرفتن در دهک دهم قرار دهیم. از طرفی نمی‌توانیم بگوییم شخصی که فلان دارایی را با فلان ارزشِ قیمتی دارد جزو دهک دهم قرار می‌گیرد. بلکه ترکیبی از شاخص‌های درآمدی و دارایی ملاک است. ممکن است درآمد یک شخص بالا باشد اما داراییِ کمی داشته باشد و یا امثال این.

وی گفت: میانگین وضعی براساس شاخص‌های درآمدی و دارایی فرد و با در نظر گرفتنِ بعد خانوار دهک را مشخص می‌کند. طبیعتا وقتی تعداد اعضای خانوار بیشتر باشد هزینه‌های بیشتری باید برای آن در نظر بگیریم. همه‌ی این مسائل در کنار هم قرار می‌گیرد و یک شاخص ترکیبی تهیه می‌شود و آن ملاک تعیین دهک خانوار قرار می‌گیرد.

ابوحمزه گفت: این مسئله که می‌گویند ۱۰ میلیون تومان درآمد ماهانه باعث می‌شود فرد جزو دهک دهم قرار بگیرد درست نیست.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها