یارانه جدید | زمان واریز یارانه | یارانه جدید رئیسی | کارت اعتباری معیشتی

امشب؛ واریز یارانه جدید بحساب خانوارها | مبلغ یارانه خردادماه زیاد شد

کد خبر: 1151052

اگرچه در دو سال گذشته رسم بر این بود که دهم هر ماه یارانه معیشتی بنزین واریز شود، اما با واریز یارانه نقدی جدید حالا این سوال وجود دارد که آیا امشب یارانه معیشتی بنزین به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود؟

امشب؛ واریز یارانه جدید بحساب خانوارها | مبلغ یارانه خردادماه زیاد شد

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نشان می‌دهد که واریز یارانه معیشتی متوقف شده و این یارانه در قالب یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای مردم واریز می‌شود.

بر این اساس باید گفت امشب سرپرستان خانوار نباید منتظر واریز یارانه بنزین باشند. آخرین یارانه معیشتی ماه گذشته واریز شد.

یارانه‌ای که بر اساس آن قرار بود خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوارهای دو نفره ۹۰ هزار تومان، خانوارهای سه نفره ۱۳۷ هزار تومان، خانوارهای چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای ۵ نفر و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه دریافت کنند.

اما پرونده یارانه بنزین بالاخره این ماه بسته شد. چراکه این یارانه با کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ادغام شد و مبلغ آن اواخر این ماه یکجا به حساب خانوارها واریز می‌شود.

یارانه ۴۵هزار تومانی چه شد؟ همزمان با واریز یارانه جدید، دولت روند پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را هم متوقف کرد. از ماه گذشته (اردیبهشت ماه) این یارانه دیگر به حساب سرپرستان خانوار واریز نشده است./تجارت نیوز

 آخرین تصمیم دولت درباره پرداخت یارانه نقدی

معاون اول رئیسی آخرین تصمیم دولت درباره پرداخت یارانه نقدی را تشریح کرد.

محمد مخبر:* اگر ما این ارز ترجیحی را حذف هم نمی‌کردیم مردم می‌دانستند که به دلیل تحولات بین‌المللی اتفاق افتاده و مصوباتی که در مورد حقوق ورودی، ارزش افزوده و برخی عوارض داشتیم، هزینه‌هایی تحمیل می‌شد که اگر حذف ارز ۴۲۰۰ را نداشتیم هم یک موج گرانی به هر حال داشتیم منتها این هم اضافه شد که دارد مدیریت می‌شود.

* (در مورد آخرین وضعیت پرداخت یارانه‌ها و اینکه یارانه خردادماه چه زمانی قابل برداشت است) : یارانه ماه اول ریخته شد و مردم هم برداشت کردند در مورد یارانه ماه دوم هم به موقع اجازه برداشت داده خواهد شد. بالاخره جبرانی که دارد انجام می‌گیرد برای اضافه هزینه‌ای است که برای اینکه اصلاح صورت گرفته است.

* البته به برخی دهک‌ها هزینه‌های تحمیل می‌شود یکی از اهداف اصلی این کار این بود که یارانه‌ها هدفمند شود یعنی یک عده از این هدفمندی حداکثر استفاده را می‌کردند در ماه چند بار مرغ و گوشت و تخم مرغ استفاده می‌کردند و برخی خانواده‌ها در ماه یک شانه تخم مرغ هم نمی‌توانستند استفاده کنند باید عدالتی برقرار می‌شد این کار انجام شد و الزامات قانونی هم داشت این طور نبود که بگوییم الزاماتی ندارد آثاری هم روی همه کالا‌ها دارد که داریم روی آن کار می‌کنیم.

* امیداریم برنامه تصویب قیمت‌ها را داشته باشیم. همکاری مردم بسیار خوب بوده است. مردم با فرهنگ بالایی عمل کردند. کشور‌های اروپایی رفتند فروشگاه‌ها را غارت کردند. سهیمه بندی کردند، اما مردم ما همکاری داشتند و دولت تدبیر دیده بود، کمبود هیچ کالایی را نداشتیم. تغییر قیمت باعث شد کالا‌ها فقط و فقط کمی دیر برسد. امیدار به تثبیت قیمت‌ها هم هستیم.

* (در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خرید می‌رود یا خیر): همه خرید‌های منزل را خودم انجام می‌دهم. در جنوب شهر خرید می‌کنم. هر کسی لاکچری زندگی می‌کند، باید هزینه‌اش را بپردازد.

* (در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای طرح کالابرگ الکترونیک): ما به لحاظ قانونی موظف بودیم از اول فروردین در واقع این اصلاح را صورت دهیم، یک تعارضی در مصوبه مجلس بود اول اینکه باید از اول فروردین حذف می‌شد، چراکه ارز ترجیحی دیگر وجود نداشت و از سوی دیگر گفته بودند کالابرگ. البته در همان قانون گفته بودند «یا راه‌های دیگر». چون هنوز کالابرگ آماده نشده است ناچاریم یارانه نقدی پرداخت کنیم و این را ادامه بدهیم.

* (پیرامون زمان اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی): اجرای این طرح در دست دستگاه‌های دیگر است و دارند کار می‌کنند، اجازه دهید که زمان ندهم، اما واقعا فشار ما این است که در حداقل زمان ممکن این موضوع اجرایی شود.

* معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص گرانی بنزین سه بار جمله «بنزین اصلا مطرح نیست» را تکرار کرد.

* (در پاسخ به اینکه برای اجرای طرح سهمیه‌بندی نان زمان‌بندی در نظر گرفته شده است؟): خیر، ما همینطور از استان‌های کم جمعیت شروع کردیم آرام آرام می‌بریم به سمت استان‌های پرجمعیت تا کاملا با آرامش اجرا شود. چون روی نان و دارو خیلی حساس هستیم که هیچ تغییری نکند و اگر هم روی دارو می‌بینید قیمت‌ها تغییراتی دارد اقلامی هستند که در لیست مشمول یارانه نیستند./ایلنا

 خبر مهم درباره پرداخت یارانه نقدی خرداد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز بازتوزیع یارانه به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شد.

میرکاظمی گفت: میزان یارانه‌ ای که اکنون باز توزیع می‌شود، بسیار بیشتری از چیزی است که باید به ارز ترجیحی داده می‌شد؛ یعنی اگر میزان کل یارانه‌ها از نظر ریالی، به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برسد و ما به التفاوت نرخ ارز را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، میزان کل یارانه‌ها بیش از ۲۲ میلیارد دلار می‌شود که قبلاً این میزان هزینه نمی‌کردیم.

او گفت: مطلب اصلی که بحث اصلاح پرداخت نقدی یارانه‌ها، تامین کسری بودجه نیست؛ بلکه این است که دولت از کف بازار بیرون می‌رود و دیگر واردکننده و توزیع کننده نخواهد بود که باید این اقدامات به بخش خصوصی سپرده شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، یارانه قبلا در ابتدای زنجیره توزیع پرداخت می‌شد و به دست مردم نمی‌رسید؛ یعنی به جایی خارج از مرز‌ها و شبکه توزیع می‌رفت، ولی اکنون به خود مردم می‌رسد و هدر نمی‌رود.

پرداخت یارانه‌های نقدی از اردیبهشت امسال با تغییر رویه مواجه شده هر ماه با شیوه جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود؛ این یارانه برای سه دهک پایین به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و شش دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان است./باشگاه خبرنگاران جوان

 یارانه نقدی این گروه اشتباهی حذف شد

وزیر اقتصاد از مدنظر قرار گرفتن طرح تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری مردم برای رصد بهتر درآمدها و گردش مالی آنها به منظور پرهیز از مشکلاتی خبر داد که از جمله باعث حذف اشتباه عده‌ای از مشمولین دریافت یارانه دولتی شده است.

وزیر اقتصاد از مدنظر قرار گرفتن طرح تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری مردم برای رصد بهتر درآمدها و گردش مالی آنها به منظور پرهیز از مشکلاتی خبر داد که از جمله باعث حذف اشتباه عده‌ای از مشمولین دریافت یارانه دولتی شده است.

احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست با جمعی از کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش‌های دانش‌بنیان کشور، در پاسخ به سوالی درخصوص شکایت‌های واصله در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، اظهار داشت: دلایل شکایت‌های دریافتی متفاوت است؛ مثلا برخی موارد، ناشی از عدم ارسال اطلاعات اقتصادی کامل افراد از طرف دستگاه‌های مربوط است و برخی از موارد، مثلا ناشی از این است که من به عنوان یک شهروند، در حال استفاده از حساب خودم برای یک فعال اقتصادی دیگر هستم یا یک مجموعه خیریه یا صندوق دارم و ... به هر دلیل، عملکرد بالای حساب بانکی من لزوما به این معنا نیست که درآمد خیلی بالایی دارم.

وی گفت: برای حل این مسائل و مشکلات، تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری مدنظر دولت قرار گرفته است که توضیحات بیشتر در این خصوص بعدا اعلام خواهد شد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار غیر از امکان ثبت درخواست مجوز، امکان شکایت هم وجود دارد گفت: اگر یک دستگاه اجرایی با وجود کامل بودن مستندات متقاضی، در مهلت مقرر، جواب وی را ندهد، یا پاسخ منفی به او بدهد، پس از انجام بررسی‌های لازم، حتما با دستگاه مربوطه برخورد خواهد شد.

وزیر اقتصاد افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، از میان تقاضاهای دریافت مجوز متقاضیان شروع کسب و کار، حدود ۶۰ درصد درخواست ها به دلیل نقصان مدرک متقاضیان با پاسخ منفی مواجه شده؛ ۲۰ درصد از درخواست ها منجر به صدور مجوز شده و در ۱۳ درصد موارد هم شاهد تأخیر در صدور مجوز از طرف دستگاه اجرایی بوده‌ایم.

خاندوزی تصریح کرد: گذاشتن هر شرط سلیقه‌ای و قابل تفسیر که می‌تواند متقاضیان را با مشکل و سردرگمی مواجه کند و این اختیار را به مقام دولتی بدهد که به هر کس دلش خواست مجوز بدهد و به هر کسی نخواست، ندهد، باید متوقف شود.

وی از متقاضیان مجوز کسب و کار خواست اگر موردی سراغ دارند که همچنان شروط سلیقه ای برای صدور مجوز باقی است، حتما معرفی کنند تا خود وی به قید فوریت، آن را در دستور کار هیئت مقررات زدایی قرار دهد و مورد رسیدگی جدی واقع شود.

خاندوزی با اشاره به موضوعات مطروح شده در نشست با کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش‌های دانش‌بنیان کشور و استماع نقطه نظرات و مشکلات آنها، گفت: تلاش ما از این پس این خواهد بود که تمام آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی که توسط وزارت اقتصاد به هیئت دولت ارائه می‌شود، حتما با اخذ نظر نهادهای تخصصی، انجمن‌ها و تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور باشد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در آیین‌نامه مورد نظر حتما باید درج شود که نظرات کدام نهادها در تدوین آن اخذ شده است، گفت: به این ترتیب دیگر دولت قاعده‌ای را تصویب نخواهد کرد که مشکلات احتمالی آن، از قبل دیده نشده و نیازمند اصلاحات و تغییرات مکرر باشد.

وی افزود: در مورد شکایت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از سازمان امور مالیاتی نیز امشب این سازمان مکلف شد، ظرف یک ماه آینده، هیئت ویژه‌ای را برای رسیدگی به شکایت‌های این شرکت‌ها راه‌اندازی کند.

خاندوزی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، اساسا مشمول معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی هستند، افزود: در این هیئت بطور خاص، تعیین تکلیف اینگونه مسایل مالیاتی صورت خواهد گرفت.

وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به درخواست‌های متعدد شرکت‌های دانش بنیان برای دریافت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد: آیین نامه اجرایی این تسهیلات، توسط وزارت اقتصاد آماده شده است که در آن حداقل ۱۰ درصد سهم تسهیلات مذکور را برای شرکت های دانش بنیان با نرخ ترجیحی و حدود دو درصد پایین تر از سایر تولیدکنندگان اختصاص داده‌ایم.

خاندوزی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدامات دولت برای مقابله با افزایش زنجیره ای قیمت کالاها، عنوان داشت: وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار که مسئولیت کنترل قیمت ها را بر عهده دارد پیشنهاد خوبی را آورده اند که تصویب اولیه آن در ستاد اقتصادی دولت هم صورت گرفته است و به زودی و ظرف چند روز آینده رسما مصوبه مربوط به آن توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: بنا بر این مصوبه، تولیدکنندگان کشور، صرفا بار عایت قاعده و منطق کارشناسی اقتصادی، امکان افزیش قیمت خواهند داشت که تفصیل این موضوع هم توسط وزیر صمت به زودی اعلام خواهد شد./خبرآنلاین

 خبر مهم درباره حذف یارانه‌بگیران۱

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه باید اصلاحات لازم در دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه انجام شود، گفت: باید در سامانه جامع رفاه ایرانیان راستی‌آزمایی صورت گیرد نه اینکه درآمد فرزندان ملاکی برای حذف یارانه سرپرست خانواده باشد.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه باید اصلاحات لازم در دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه انجام شود، گفت: باید در سامانه جامع رفاه ایرانیان راستی‌آزمایی صورت گیرد نه اینکه درآمد فرزندان ملاکی برای حذف یارانه سرپرست خانواده باشد.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتقاداتی از نحوه تخصیص یارانه گفت: اخیرا جلسه‌ای با وزیر کار تشکیل شد که در آن جلسه وزیر اعلام کرد حدود شش میلیون نفر یارانه بگیر حذف شدند و اشتباهی رخ داده است لذا قرار شد اصلاحات لازم اعمال شود چون در مواردی فردی از خانواده جدا شده اما یارانه آن فرد جدا نشده است و یا اینکه از حساب فردی برای ایجاد شرکتی استفاده شده ولی این‌ها در پرداخت یارانه ملاک قرار نگرفته است.

وی تأکید کرد: باید به مردم به صراحت اشتباهات انجام شده در حذف یارانه‌بگیران اعلام شود چون بخش وسیعی از آن‌ها مستحق دریافت یارانه بودند، برخی دیگر هم مستحق دریافت یارانه نبودند اما اموال خود را پنهان کردند به همین دلیل است که باید سامانه جامع رفاه ایرانیان اصلاح شده و اینکه اصلاحات لازم در دهک‌بندی برای پرداخت یارانه انجام شود.

نماینده رشت خاطر نشان کرد: اشتباه این بود که قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدامات لازم صورت نگرفت. باید حداقل دو، سه ماه قبل راستی‌آزمایی می‌شد بعد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده و یارانه پرداخت می‌کردند نه اینکه این کار به صورت همزمان انجام شود که یک خطا است. اتفاقی که باعث جنگ روانی بین مردم و اعتراضاتی از سوی آن‌ها شد.

وی در پایان با تأکید بر لزوم راستی‌آزمایی برای پرداخت یارانه گفت: ممکن است در خانواده‌ای فرزندان حقوق‌بگیر باشند اما این ارتباطی ندارد که به واسطه درآمد فرزندان یارانه سرپرست خانواده حذف شود./ایسنا

۱۸

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها