هفت ماهواره ایرانی در صف پرتاب

کد خبر: 1152000

رییس سازمان فضایی ایران گفت: پرتابگرهای بومی ما در مرحله تثبیت فناوری هستند و نیاز به انجام تست‌های زیرمداری و مداری مختلف دارد که آخرین تست‌های انجام شد، نشان می‌دهد عمده مشکلات یکی از پرتابگرهای سبک ایرانی رفع شده است.

هفت ماهواره ایرانی در صف پرتاب

تثبیت ماهواره در لایه لئو (۵۰۰ کیلومتری زمین) و دستیابی به مدار ژئو برای ماهواره‌های سنجش و منظومه‌های ماهواره‌ای ازجمله مهم‌ترین اهداف ایران در حوزه فضایی است. یکی از ارکان مهم دستیابی به این هدف، پیشرفت در حوزه پرتابگر بومی است.

عده‌ای معتقدند در پرتاب‌های ناموفق گذشته، پرتابگرها مشکلاتی داشتند، اما مدتی قبل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلم کرد که این مسائل در حال بررسی است. اسفند سال گذشته، اولین ماهواره با پرتابگر بومی به فضا پرتاب شد و به این واسطه توانستیم به تثبیت لایه لئو دست پیدا کنیم.  

«حسن سالاریه» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره پرتابگرهای بومی و اینکه عده‌ای معتقد بودند ماهواره ظفر به دلیل مشکلات پیرامون پرتابگر بومی در مدار قرار نگرفت، گفت: با توجه به عدم تثبیت فناوری ماهواره‌بر، بسیاری از ماهواره‌های بومی فرصت انجام عملیات و سنجش عملکرد و دقت در مدار نداشته‌اند، لذا ماهواره ظفر و سایر ماهواره‌های مشابه نیز در مدار قرار نگرفتند که بتوانیم صحت صددرصدی عملکرد یا مشکلات احتمالی آن‌ها را بررسی کنیم.

وی افزود: چه‌بسا ممکن است ماهواره‌های ما نیز دچار مشکل فنی باشند، چون بار اولی است که در مدار قرار می‌گیرند.

هفت ماهواره ایرانی در صف پرتاب

رییس سازمان فضایی ایران افزود: زمانی که ماهواره در مدار قرار می‌گیرد، باید مدتی منتظر ماند تا عملکرد و داده‌ای که از آن می‌خواهیم به دست بیاید. درواقع باید یک سری اقدامات اعم از کالیبراسیون حس‌گرها، محموله و تنظیم بهره‌های کنترل و مواردی از این دست در هفته‌های اول پس از تزریق ماهواره در مدار انجام شود؛ مانند ماهواره «نور ۲» که اسفند ۱۴۰۰ پرتاب و تقریباً پس از ۲ ماه عملیاتی شد.

سالاریه اعلام کرد: اکنون هفت ماهواره در صف پرتاب داریم که امیدواریم تمامی آن‌ها در مدار موردنظر قرار بگیرند و عملیاتی شوند.

پرتابگرهای بومی در مرحله تثبیت فناوری

وی تاکید کرد: پرتابگرهای بومی ما در مرحله تثبیت فناوری هستند. این فناوری پیچیده است و چند موتور و هزاران قطعه دارد. عملیاتی و کاربردی شدن این فناوری، نیاز به انجام تست‌های زیرمداری و مداری مختلف دارد. با آخرین تستی که انجام شد، به نظر می‌رسد که عمده مشکلات یکی از پرتابگرهای سبک ایرانی رفع شده‌ است.

معاون وزیر ارتباطات گفت: زمانی که یک خودرو دارای مشکل است، در سطح شهر آن را می‌گردانند و مشکلات فنی را پیدا می‌کنند، اما برای ماهواره و پرتابگر چنین امکانی وجود ندارد. زمانی که ماهواره پرتاب می‌شود، دیگر برای رفع مشکلات قابل برگشت نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد، پرتابگر بومی سبک‌وزن برای رسیدن به مدار لئو (LEO) امسال به مرحله تثبیت کامل فناوری می‌رسد و ماهواره را در مدار قرار می‌دهد.

برنامه‌ریزی برای قرار دادن ماهواره‌های میکرو در مدار ژئو تا در ۱۴۰۴

سالاریه درباره تزریق ماهواره در مدار ژئو بیان کرد: کشوری که قصد دارد ماهواره به مدار ۳۶ هزار کیلومتری پرتاب کند، نخست باید پرتاب‌های موفق ماهواره در مدارهای پایین را به تثبیت برساند و مانورهای مداری موفق داشته باشد.

وی ادامه داد: تلاش ما این است در افق ۱۴۰۴ بتوانیم ماهواره در کلاس میکرو را در مدار ژئو قرار دهیم. گام بعدی این است که بتوانیم ماهواره عملیاتی با محموله‌های مخابراتی موردنیاز کشور را روی این مدار قرار دهیم، پروژه‌های مربوط به بلوک‌های انتقال مداری نیز با همین رویکرد ارایه و در حال پیگیری است.

منبع: ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها