قرعه کشی خودرو | قرعه کشی خودرو امروز | حذف قرعه کشی خودرو

خبر مهم وزیر درباره حذف قرعه‌کشی خودرو/ ورود خودروهای لاکچری با قیمت بسیار ارزان به بازار

کد خبر: 1159255

به گفته وزیر صمت قرعه‌کشی خودرو به‌تدریج و طی فرآیندی حذف می‌شود. ارتقای تولید اولین شرط حذف این قرعه‌کشی است. شرط دوم نیز واردات خودرو است که آیین‌نامه آن به زودی در دولت تصویب می‌شود.

وزیر صمت گفت: کار طراحی خودورهای اقتصادی در ایران خودرو آغاز شده و این نوع خودرو تا سال آینده به بازار می‌آید.

ایرنا گزارش داد، وزیر صنعت، معدن و تجارت از محقق شدن ۹۸ درصدی برنامه تولید خودروسازان در سه ماهه نخست امسال خبر داد.

رضا فاطمی‌امین در خاتمه مراسم روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران گفت: روند تولید خودرو در کشور به خوبی در حال پیشرفت است. در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم‌تولید خودروی ناقص به ثبت رسیده است.

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است.

وی ادامه داد: همانطور که پیشتر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند. البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این مهم اتفاق می‌افتد.

الزامات حذف قرعه‌کشی خودرو چیست؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است. زیرا عدم‌تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم گردد.

رضا فاطمی‌امین اظهار گفت: هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر می‌شود.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار است. همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید می‌شوند.

وی افزود: محور دوم برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آیین‌نامه آن طراحی شده و به‌زودی در دولت مصوب می‌شود. برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در آیین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است.

مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی همچون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و غیره است.

رضا فاطمی‌امین گفت: مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم، اما باید قواعدی وجود داشته باشد تا کار به‌صورت درست و اصولی انجام شود. در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به‌درستی انجام نشده بود و بنابراین عرضه در بورس ملغی شد.

لزوم مدیریت مصرف برق در سال جاری

فاطمی‌امین گفت: در سال‌های گذشته باید سالیانه سه‌هزار مگاوات سرمایه گذاری در عرصه برق انجام می‌شد اما نشد. امروز در تلاشیم تا قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود.

وی گفت: این مساله و قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان به‌طور کاذب به ۴۳ هزار تومان رسید، اما با تامین برق واحدها اکنون به کمتر از ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.

فاطمی‌امین تاکید کرد: امسال کار ویژه‌ای در خصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم، اما در میان مدت و بلندمدت احداث بیش از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آغاز شده است.

وی همچنین در خصوص اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین شده، یادآور شد: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال با بورس کالا مذاکره کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب به‌صورت دقیق‌تر تعیین شود.

ورود خودرو‌های اقتصادی از سال آینده به بازار

به نقل از تسنیم، وزیر صمت گفت: طراحی خودرو ۱۸ ماه طول می‌کشد و ما کار طراحی خودروی اقتصادی را از اواخر سال گذشته در شرکت ایران خودرو آغاز کردیم و سال آینده وارد بازار می‌شود.

رضا فاطمی‌امین افزود: ما در تولید خودروی متناسب با قدرت خرید مردم دچار نقص هستیم. در سال‌های گذشته این نقص با فروش پراید جبران می‌شد و الان تا حدودی با تیبا جبران می‌شود، اما این محصولات کیفیت مناسب را ندارند.

ما باید به سمت تولید خودرو‌های اقتصادی برویم یعنی خودرو‌هایی که هم قیمت مناسب دارند و هم با قدرت خرید مردم سازگار هستند.

فاطمی امین اظهار کرد: همچنین در آیین‌نامه واردات خودرو نیز امتیاز ویژه‌ای برای خودرو‌های اقتصادی گذاشتیم تا هم به تعداد بیشتری وارد شوند و هم سقف قیمتی به گونه‌ای باشد که افراد بیشتری قدرت خرید آن را داشته باشند. البته این خودر‌های وارداتی هم باید به‌تدریج داخلی‌سازی شوند. به زودی آیین‌نامه واردت خودرو نهایی و ابلاغ می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها