فردا گزارش می‌دهد؛

منحنی تورم نزولی می‌شود؟

کد خبر: 1160782

کاهش تورم شعاری بود که رئیس جمهور از ابتدا به دنبال تحقق آن بود و اخیرا نیز این وعده را به مردم داد که گرانی‌ها آثار کوتاه مدت دارند و آرامش و ثبات به فضای اقتصاد کشور برمی‌گردد.

منحنی تورم نزولی می‌شود؟

گروه سیاسی فردا: دولت سیزدهم با این شعار بر روی کار آمد که میزان نرخ تورم را ابتدا به نصف و سپس آن را تک رقمی کند اما هرچه از آغاز کار این دولت گذشت نرخ تورم سیر صعودی نشان داد تا آنکه بالاخره تیم اقتصادی دولت دست به کار شد و نسخه درمانی خود را نوشت که همانا حذف ارز ترجیحی بود. دولتمردان معتقدند با اجرای کامل جراحی اقتصادی می توانند تورم افسارگسیخته را مهار و سپس سیاست های اقتصادی دولت را برپایه ای مطمئن بنا نهند.

احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره وعده دولت برای نزولی شدن منحنی تورم گفت: اقدام دولت برای حذف ارز 4200 کار درستی بود چون امکان کنترل تخصیص آن در مسیر هدف وجود نداشت و زمینه را برای رانت خوری فراهم می کرد. همین موجب شد که برخی افراد پول های کلانی را از مملکت به جیب بزنند.

وی افزود: حذف ارز ترجیحی آثار مثبتی در کاهش تورم دارد مشروط بر اینکه همه زوایای این طرح دیده شود و در مرحله اجرا نیز مسئولان اجرایی بتوانند برنامه های تدوین شده را پیاده کنند. از اهداف مهم این طرح آن بود که جلوی سوءاستفاده گران از ارز یارانه ای گرفته شود و برای قاچاقچی نیز صرف نکند که کالا از ایران خارج کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه زمانی آثار مثبت حذف ارز ترجیحی نمایان می شود که ما بتوانیم قیمت ارز را حفظ کنیم، یادآور شد: اگر قیمت ارز ثابت بماند، وقتی 100 واحد کالا در کشور عرضه کنیم چون ارز ترجیحی حذف شده است، رانتی وجود ندارد و برای قاچاقچی هم نمی ارزد که کالا از کشور خارج کند بنابراین همه کالاها به بازار ایران وارد می شوند و تعادل بین عرضه و تقاضا موجب می شود که قیمت کالاها به طور عادی کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اثر منفی افزایش نرخ ارز بر طرح اقتصادی دولت، افزود: اگر در حین اجرای طرح اقتصادی، قیمت ارز بالا برود عملا نقض غرض پیش خواهد آمد چون قاچاق کالا توجیه اقتصادی پیدا می کند و دوباره قاچاقچی مشغول خروج کالا از کشور می شود.

دبیرکل انجمن های اسلامی اصناف و بازار اظهار کرد: وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد تقریبا قیمت دلار 26 هزار تومان بود و این روزها قیمت ارز بین 31 تا 33 هزار تومان در نوسان است، در چنین حالتی به طور مثال از 100 واحد کالا، 50 واحد قاچاق می شود که کمبود در بازار را به وجود می آورد و درنتیجه این کمبود تعادل عرضه و تقاضا به هم می خورد و به طبع افزایش گرانی را خواهیم داشت.

کریمی اصفهانی با بیان اینکه باید مکانیزم ثبات بخشی به بازار ارز در کنار حذف ارز ترجیحی عملیاتی می شد، افزود: ما به مردم وعده دادیم با اجرای حذف ارز ترجیحی، قاچاق کالا متوقف و عرضه کالا به بازار زیاد می شود که نتیجه آن مهار گرانی خواهد بود اما اگر ثبات در بازار ارز به هم بخورد نه تنها گرانی اول باقی می ماند بلکه امکان دارد گرانی دومی نیز در راه باشد؛ چنین اتفاقی دیگر برای مردم قابل تحمل نخواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها