تصمیم جدید یارانه دولت/ مبلغ و دهک‌بندی یارانه‌ها هر ماه تغییر می کند؟

کد خبر: 1161880

برخی از مشمولان یارانه نقدی می‌گویند ماه قبل یارانه گرفته‌اند اما این ماه یارانه آنها حذف شده است. برخی دیگر هم از کاهش ۱۰۰ هزار تومانی مبلغ یارانه خود خبر داده‌اند. ماجرا چیست؟ آیا خطایی در واریزها رخ داده و یا این رویه جدید دولت است؟

تصمیم جدید یارانه دولت/ مبلغ و دهک‌بندی یارانه‌ها هر ماه تغییر می کند؟

انتقادات درباره واریز یارانه نقدی همچنان ادامه دارد و برخی معتقدند دولت در واریز یارانه آنها خطا کرده است. چون این مبلغ برای برخی کلا واریز نشده و برای برخی دیگر کمتر از ماه‌های قبل واریز شده است.

پیگیری‌های تچارت‌نیوز از سازمان‌های متولی نشان می‌دهد این تغییرات در واریز مبلغ کمک معیشتی دولت ناشی از خطا نیست. بلکه دهک‌بندی افراد تغییر کرده و برخی وارد دهک‌های بالاتر شده‌اند و مبلغ یارانه آنها تغییر کرده است.

آنگونه که پیگیری‌های نشان می‌دهد، وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روز رسانی می‌کند. از طرف دیگر گفته می‌شود که دهک درآمدی افراد شناور است و این احتمال وجود دارد که در هر بررسی دهک درآمدی خانوارها جابجا شود و مبلغ یارانه‌ای که آنها دریافت می‌کنند هم متناسب با تغییر دهک تغییر کند.

با این وضع دور از انتظار نیست که در نتیجه این اتفاق، موقعیت مکانی شماری از شهروندان در جدول دهک‌های درآمدی طوری تغییر کند که برخی افراد از دهک‌های پایین درآمدی به سمت دهک‌های بالا حرکت کنند و یا مبلغ یارانه آنها کمتر شود و یا وارد دهک دهم شوند و یارانه آنها حذف شود.

همچنین ممکن است دهک درآمدی افراد به سمتی شیفت کند که یارانه آنها افزایش پیدا کند و یا جزو دهک‌های مشمول یارانه قرار بگیرند.

با این حساب می‌توان گفت بر خلاف یارانه‌های قبل که لیست ثابتی داشت، این بار لیست ثابتی وجود ندارد و امکان تغییر دهک‌ها وجود دارد و یا به عبارتی، دهک‌های درآمدی خانوار شناور است./تجارت نیوز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها