آخرین خبر از پرداخت کالابرگ الکترونیک/برای روستائیان یارانه نقدی بهتر است یا کوپن الکترونیکی؟

کد خبر: 1162550

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه یارانه نقدی به تورم و افزایش نقدینگی دامن می‌زند گفت: هرگونه تزریق منابع مالی به بازار قطعاً تورم زاست و بهترین راه برای مهار تورم و توزیع عادلانه منابع یارانه، کالا برگ الکترونیکی است.

آخرین خبر از پرداخت کالابرگ الکترونیک/برای روستائیان یارانه نقدی بهتر است یا کوپن الکترونیکی؟

حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه سالهاست که بخش عظیمی از منابع ارزی کشور به دلیل پرداخت یارانه در قالب ارز ترجیحی هدر رفته و مردم بهای سنگین آن را پرداخته‌اند.

حجت الله فیروزی

وی افزود: طبق سیاست ارز ترجیحی باید رفاه و آسایش خانواده‌ها افزایش پیدا می‌کرد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه تقلیل هم یافت.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: طی سالهای گذشته هزاران میلیارد تومان از درآمدهای ارزی کشور صرف توزیع یارانه به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور شد اما شاهد عدم توزیع عادلانه این درآمدها و یارانه‌ها در قالب ارز ترجیحی بودیم.

فیروزی گفت: بسیاری از دامداران از اینکه نمی توانستند نهاده‌های دامی مورد نیاز واحد تولیدی خود را تامین کنند گلایه داشتند، این در حالی بود که ارز ترجیحی سه سال برای واردات نهاده‌های دامی پرداخت می‌شد.

فیروزی اظهار داشت: متأسفانه تخصیص ارز ترجیحی میزان واردات کالاها را به شدت افزایش داد و این کالاها بی رویه وارد کشور می‌شدند. همچنین بخش قابل توجهی از این کالاهایی که وارد می‌شد مورد نیاز کشور نبود اما عده‌ای از افراد خاص و وابسته به دولت وقت از رانت برخوردار بودند و توانستند ارز دولتی را دریافت کنند و در داخل به سودهای نجومی دست پیدا کنند و در نهایت آنچه که از کف می‌رفت منابع ارزی بود که در جیب صادرکنندگان خارجی قرار می‌گرفت.

وی حذف ارز ترجیحی را ضرورتی انکارناپذیر عنوان کرد و گفت: اگر ارز ترجیحی ادامه پیدا می‌کرد سالانه مقادیر عظیمی از منابع ارزی کشور اتلاف می‌شد و نه تنها تورم مهار نمی‌شد بلکه افزایش هم می‌یافت، لذا دولت مردمی آقای رئیسی با درک درست از شرایط جلوی ضرر را سریع گرفت تا بیش از این منافع اقتصادی و ملی کشور متضرر نشود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی درباره جایگزینی کالابرگ الکترونیک با یارانه نقدی گفت: هرگونه تزریق منابع مالی به بازار قطعاً تورم زاست و تشدید تورم را به دنبال دارد، لذا بهترین راه برای مهار تورم و توزیع عادلانه منابع یارانه، کارت الکترونیک یا کوپن الکترونیکی است. کالابرگ الکترونیک مصوبه مجلس است و دولت باید به آن عمل کند. نمایندگان مجلس بر این باورند که با کالابرگ ثبات در بازار حکم‌فرما خواهد شد، اما یارانه نقدی به تورم و افزایش نقدینگی دامن می‌زند، البته برخی بر این باورند که توزیع یارانه نقدی برای کسانی که در مناطق محروم و روستاها ساکن هستند بهتر از کالابرگ الکترونیکی است، زیرا آنها اکثراً نیازهای خود را تولید می‌کنند اما اگر کالابرگ به آنها تعلق بگیرد شاید از منابع یارانه ای آنچنان بهره نبرند اما به باور ما باید یک نسخه ای که مناسب و میان این دو انتخاب شود.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها