کالابرگ الکترونیکی | کالابرگ الکترونیکی کی واریز می شود | اخبار کالابرگ الکترونیکی

خبر مهم برای یارانه بگیران/ مرداد ماه منتظر کالابرگ باشید/ کدام کالاها با کالابرگ توزیع می شود؟

کد خبر: 1163833

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قرار است که نرم‌افزاری را اجرایی کنند که پرداخت ۶ الی ۸ قلم کالا در قالب این نرم‌افزار به شکل الکترونیکی انجام شود، یعنی مشمولان این طرح وارد نرم‌افزار می‌شوند و فروشگاه‌هایی که برای فروش تعیین شدند هم این نرم افزار را دارند.

خبر مهم برای یارانه بگیران/ مرداد ماه منتظر کالابرگ باشید/ کدام کالاها با کالابرگ توزیع می شود؟

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.

 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.

 سید کریم حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، درخصوص اثرات منفی ادامه پرداخت نقدی یارانه‌ها و تصمیم درخصوص پایان این روند، گفت: خب در اینکه این پرداخت‌ها اثر تورمی دارد قطعاً اثر تورمی خود را در کشور گذاشته است و اگر این روش ادامه پیدا کند، راه صحیح و راه‌حل مشکل تورم و گرانی نیست به همین خاطر دولت وعده‌ای که داده الکترونیکی کردن پرداخت‌ها است.

وی ادامه داد: قرار است که نرم‌افزاری را اجرایی کنند که پرداخت ۶ الی ۸ قلم کالا در قالب این نرم‌افزار به شکل الکترونیکی انجام شود، یعنی مشمولان این طرح وارد نرم‌افزار می‌شوند و فروشگاه‌هایی که برای فروش تعیین شدند هم این نرم افزار را دارند. اتفاقی که پس از اجرای این طرح اتفاق خواهد افتاد، این است که مردم این اقلام موجود در نرم افزار را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خریداری کرده و مبلغ را پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت این مبلغ را دولت به فروشنده پرداخت می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: این نرم افزار می‌تواند از تزریق پول به جریان اقتصادی کشور جلوگیری کند و راه حلی است که دولت وعده داده که کار به این شکل اجرایی شود.

حسینی در پاسخ به این سوال که زمان اجرای این طرح نرم‌افزاری چه زمانی خواهد بود؟، گفت: من شنیده بودم که این طرح قرار بود از تیر ماه اجرایی شود که نشد و تیر هم به صورت نقدی پرداخت شد اما با صحبت‌هایی که شده ‌به‌نظر می‌رسد که در روزهای نزدیک اجرا و پیاده‌سازی آن انجام شود و برای ماه مرداد به بهره‌برداری برسد.

وی عنوان کرد: اجرای این طرح تاثیر مثبت خود را خواهد داشت و قیمت‌ها واقعی می‌شوند اما نگرانی که وجود دارد برای کالاهایی است که خارج از این نرم افزار هستند که ما به دولت تذکر لازم را دادیم باید سازوکار نظارتی در مورد سایر اقلام هم وجود داشته باشد که جلوی این مساله گرفته شود و سایر اقلام قیمت‌هایشان بدون تغییر بماند.

منبع: ایلنا

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها