قیمت کالاهای اساسی در آستانه محرم/ شکر 5 هزار تومان ارزان تر از قیمت مصوب

کد خبر: 1164040

پنج روز به آغاز ماه محرم و برپایی عزاداری در هیأت‌ها و تکایا باقی مانده، به همین دلیل عرضه مناسب کالای اساسی در بازار از اهمیت وافری برخوردار است.

قیمت کالاهای اساسی در آستانه محرم/ شکر 5 هزار تومان ارزان تر از قیمت مصوب

طبیعتاً با شروع این ماه و کمتر شدن میزان شیوع بیماری کرونا در کشور مصرف بسیاری از کالاهای اساسی همچون برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شکر و روغن افزایش می‌یابد ولی با این حال قیمت این کالاها نه تنها افزایشی نخواهد بود بلکه خبرها حاکی از آن است که برخی از آنها با کاهش قیمت نیز مواجه خواهند شد.

از طرف دیگر برخی از صنوف و واحدهای تولیدی به طور مستقیم و غیر‌مستقیم در برگزاری هیأت‌ها و عزاداری‌ها دخیل هستند و با توجه به کاهش تقاضای خرید برخی از این محصولات در بازار می‌توان گفت که بازارشان تکانی خواهد خورد به همین دلیل در این گزارش قصد داریم به آخرین وضعیت کالاهای پرمصرف این ماه بپردازیم.

شیب کاهشی قیمت برنج ایرانی در بازار

با توجه به آغاز فصل برداشت برنج در شمال کشور و عرضه برنج‌های احتکار شده سال گذشته توسط دلالان در بازار هم اکنون قیمت برنج در کشور با کاهش محسوسی روبه‌رو شده است.

خبرها حاکی از آن است که قیمت این محصول در سر مزارع شمال کشور به 65 هزار تومان نیز رسیده ولی در بازار خرده فروشی قیمت آن به 95 هزار تومان رسیده، این در حالی است که در ماه‌های گذشته شاهد افزایش قیمت آن تا 115 هزار تومان نیز بودیم.

واردات بیش از 500 هزار تن برنج برای تنظیم بازار

لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، واردات 507 هزار تن از این محصول از ابتدای سال تاکنون و ثبت سفارش یک میلیون تن برنج برای واردات سبب شده مشکلی در تأمین برنج خارجی در بازار وجود نداشته باشد.

قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی 19 هزار تومان، برنج هندی 17 هزار تومان و برنج تایلندی 11 هزار تومان است که مصرف کنندگان علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره ای می‌‌توانند آن را از سایت بازرگام نیز خریداری کنند.

شکر 5 هزار تومان ارزان تر از قیمت مصوب

آنطور که مسئولان شرکت بازرگانی دولتی می‌گویند قیمت شکر در ایام ماه محرم به 18 هزار تومان خواهد رسید، این در حالی است که براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب آن 23 هزار و 230 تومان برای مصرف‌کنندگان تعیین شده بود.

هم‌اکنون نیز قیمت این محصول به‌دلیل کاهش تقاضای شکر در بازار و افزایش واردات این محصول در تیرماه با کاهش محسوسی روبه‌رو شده است. در این خصوص حسن افراشته‌پور، عضو هیأت مدیره قند ورامین در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه هیچگونه کمبود شکری در بازار وجود ندارد، اظهار کرد: قیمت جهانی شکر با کاهش زیادی روبه‌رو بوده است و با توجه به افزایش واردات برای تنظیم بازار داخل شاهد کاهش قیمت این محصول در بازار هستیم.

عرضه مرغ بیشتر از تقاضاست

با توجه به واردات 20 هزار تن مرغ منجمد در کشور، پرشدن سردخانه‌های ذخیره مرغ شرکت پشتیبانی امور دام، کاهش تقاضا و افزایش تولید مرغ در کشور قیمت این محصول در بازار همچنان به نرخ مصوب خود یعنی 59 هزار و 800 تومان نرسیده و مرغداران امیدوارند با شروع ماه محرم و برپایی هیأت‌ها، میزان مصرف و تقاضای این کالای اساسی در کشور با افزایش محسوسی روبه‌رو شود. قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده در مرغداری‌ها 38هزار تومان، مرغ گرم در مراکز عمده‌فروشی 52هزار تومان و در خرده فروشی‌ها و میادین نیز با قیمت 54 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در همین خصوص رضا مبصری، دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولیدکننده گوشت مرغ در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: در وضعیت فعلی میزان عرضه و تقاضا متوازن نیست و مرغداران و عرضه‌کنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران اجازه صادرات نژادهای دیگر مرغ به غیر از آرین را نیز داده، افزود: به همین دلیل به نظر می‌رسد با شروع ماه محرم میزان خرید مرغ در کشور افزایش یابد، از طرف دیگر تقاضا داریم وزارت جهاد کشاورزی روند خرید حمایتی مرغ را افزایش دهد چون در وضعیت فعلی روند خرید توسط شرکت پشتیبانی امور دام کند است.

آرامش در بازار گوشت قرمز

وجود 4 میلیون دام مازاد، واردات 8 میلیون گوشت قرمز به کشور و عرضه و توزیع گسترده این محصول سبب شده که قیمت آن در قیاس با ماه گذشته با کاهش 40 هزار تومانی روبه‌رو شود به طوری که هم‌اکنون انواع مختلف گوشت گوسفندی در میادین به قیمت 120 تا 160 هزار تومان عرضه می‌شود.

در این خصوص مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: قیمت گوشت قرمز در ماه محرم هیچ‌گونه تغییری نخواهد یافت و هم‌اکنون قیمت این محصول در میادین با کاهش روبه‌رو شده است.

وی افزود: خوشبختانه دولت از هفته آینده قرار است صادرات دام به دیگر کشورها را آزاد کند و از طرف دیگر با افتتاح شهر گوشت و شهر پروتئین در کشور قرار است گام بزرگی در خرید گوشت قرمز از دامداران برداشته شود و کل تولید تا توزیع دام و گوشت قرمز در بازار را تشکل‌های دامی انجام دهند.

کاهش 10 هزار تومانی قیمت چای

چای نیز یکی دیگر از محصولاتی است که در ماه محرم مصرف آن افزایش می‌یابد ولی با این حال قیمت این محصول در بازار نیز با کاهش روبه‌رو بوده است. در همین خصوص حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: برداشت چای در استان‌های شمال به نیمه راه خود رسیده، به طوری که هم‌اکنون 81 هزار تن برگ سبز تولید شده که از این میزان 17 هزار تن چای خشک استحصال شده است.

وی افزود: با وجود اینکه چایکاران در سال‌جاری با خشکسالی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند اما شاهد واردات چای خشک به میزان کافی در کشورمان هستیم به همین دلیل در ایام محرم با هیچ‌گونه کمبودی روبه‌رو نخواهیم بود.

رئیس سازمان چای در پایان خاطرنشان کرد: طی هفته‌های گذشته قیمت انواع برندهای چای ایرانی و خارجی در بازار با کاهش 10 هزار تومانی روبه‌رو بوده است.

واردات گسترده روغن برای تنظیم بازار

مصرف روغن در کشورمان با کاهش محسوسی روبه‌رو شده است، از طرف دیگر به دلیل رقابت بین تولیدکنندگان و افزایش واردات این محصول، قیمت روغن در بازار کاهش یافته و هم‌اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای روغن را با تخفیف به مشتریان خود عرضه می‌‌کنند.

طی هفته اخیر نیز یک محموله 85 هزار تنی روغن خام وارد آب‌های جنوبی کشورمان شده و به نظر می‌‌رسد کشورمان هیچ‌گونه کمبودی در این محصول در ماه محرم نداشته باشد.

افزایش تولید رب گوجه در کشور

با وجود اینکه وزارت جهاد کشاوزی با افزایش قیمت رب گوجه و رسیدن قیمت این محصول به 45 هزار تومان موافقت کرده ولی خبرها حاکی از آن است که سازمان حمایت با این تصمیم مخالفت کرده است. به همین دلیل هم اکنون قیمت انواع رب گوجه در کشورمان بین 35 تا 45 هزار تومان به فروش می‌‌رسد و با توجه به مازاد تولید این محصول شاهد افزایش صادرات آن در سال جاری بوده‌ایم.

ثبات قیمت حبوبات در بازار

قیمت حبوبات در وضعیت فعلی در بازار نسبت به ماه‌های گذشته با ثبات روبه‌رو بوده است به طوری که هم اکنون هر کیلو گرم عدس 55 هزار تومان، نخود 50 هزار تومان، لوبیا قرمز و لوبیا سفید 40 هزار تومان و لوبیا چیتی با قیمت 65 هزار تومان به فروش می‌‌رسد.

تخفیف فروش رشته‌آش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

پس از افزایش قیمت آرد صنف و صنعت قیمت رشته آش نیز همانند ماکارونی با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است ولی با توجه به افزایش تولید کارخانجات هم اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای این کالا را با تخفیف 5 هزار تومانی و با قیمت 19 تا 21 هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌‌رسانند.

افزایش فروش بنکداران مواد غذایی در ماه محرم

قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با  «ایران» نیز در خصوص وضعیت بازار کالاهای اساسی در کشور گفت: کالاهای اساسی به وفور در بازار عرضه می‌شود ولی تقاضای خرید کاهش یافته است.

وی افزود: به همین دلیل امیدواریم که با شروع ماه محرم و خرید هیأت‌ها و تکایا برای تهیه غذای نذری، فروش بنکداران مواد غذایی در کشور با افزایش محسوسی روبرو شود.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار کرد: قیمت برنج در کشورمان کاهش یافته و انتظار می‌رود روند کاهش قیمت این محصول در کشور ادامه دار باشد و هیچگونه افزایش قیمت گوشت قرمزی نیز در بازار صورت نخواهد گرفت.

تخصیص ۸۰ هزار تن برنج و شکر برای ایام محرم و صفر

سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در آستانه ماه محرم از اختصاص 80 هزار تن برنج و شکر از محل ذخایر راهبردی کالاهای اساسی این شرکت برای برپایی آیین‌های ایام محرم و صفر خبر داد و گفت: این اقلام به منظور تهیه و توزیع نذورات با قیمت‌های مصوب در اختیار هیأت‌های مذهبی، تکایا و دسته‌های سوگوار قرار می‌گیرد. وی با اعلام اینکه این کالاها شامل 50 هزار تن برنج و 30 هزار تن شکر است، افزود: توزیع اقلام مذکور که برای ماه‌های محرم و صفر در نظر گرفته شده است، بزودی آغاز می‌شود و در طول ایام سوگواری تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تخصیص اقلام فوق در هر استان برعهده کارگروه تنظیم بازار آن استان قرار دارد، اظهار کرد: ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها، مقدار تعیین شده از این کالا را به نمایندگانی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تبلیغات اسلامی استان معرفی می‌شوند، تحویل خواهند داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در طرح عرضه کالاهای اساسی برای این ایام گرانقدر، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی 19 هزار تومان، برنج هندی 17 هزار تومان، برنج تایلندی 11 هزار تومان و شکر 18 هزار تومان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این کالاها از محل انبارهای ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها تأمین شده است. گفتنی است، برنج‌های اختصاص‌یافته در کیسه‌های 10کیلویی و شکرهای تخصیص داده شده در کیسه‌های 50 کیلویی بسته‌بندی شده‌ و با قیمت‌های مصوب توزیع خواهند شد.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها