شوک جدید به یارانه بگیران/حذف یارانه برخی دهک ها / واریز یارانه با اطلاعات ۹ سال قبل!

کد خبر: 1164117

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اطلاعات پایگاه ایرانیان از سال۹۳ یا به روایتی دیگر ۹۹ و در دولت گذشته به‌روزرسانی نشده بود و یارانه‌ها بر همان اساس واریز می‌شد که به‌روزرسانی این اطلاعات از یک ماه‌و‌نیم گذشته آغاز شده است.

شوک جدید به یارانه بگیران/حذف یارانه برخی دهک ها / واریز یارانه با اطلاعات ۹ سال قبل!

یارانه / یارانه جدید رئیسی از اردیبهشت ماه کلید خورد. یارانه جدید در ابتدای به اقشار خاصی پرداخت شد اما با اعتراض دیگر یارانه بگیران قرار بر بررسی و پرداخت یارانه به دهک های دیگر هم شد. رقم یارانه جدید رئیسی بین 300 تا 400 هزارتومان است.

ماجرای پرداخت یارانه‌ براساس اطلاعات ۹ سال قبل چیست؟

محمدهادی زاهدی‌وفا با اشاره به اینکه بخشی از سهام صندوق بازنشستگی متعلق به بازنشستگان است، تأکید کرد: بازنشستگان باید در تصمیمات این صندوق مشارکت داشته باشند و این درحالی است که وضعیت صندوق بازنشستگی چندان خوب هم نیست.

زاهدی‌وفا ادامه داد: یکی از موضوعات دیگر که در وزارت رفاه پیگیری می شود بحث یارانه بازنشستگان است که بخشی از آن بر عهده وزارت رفاه است و بخشی از آن نیز به عهده سازمان هدفمندی یارانه‌هاست که موضوع یارانه بازنشستگان از طریق این وزارتخانه پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به بانک اطلاعات ایرانیان تصریح کرد: اطلاعات این بانک از سال ۹۳ یا به روایت دیگر از سال ۹۹ به‌روزرسانی نشده است و یارانه‌ها نیز بر اساس اطلاعات گذشته پرداخت شده است و با توجه به اینکه ترکیب‌بندی خانواده‌ها اصلاح نشده بود با گلایه‌ برخی از خانواده‌ها روبه‌رو بودیم و این درحالی‌ است که از حدود یک ماه‌ونیم گذشته به‌روزرسانی این اطلاعات آغاز شده و فرایند آن رو به تکامل است و همه موارد اصلاح می شود.

سرپرست وزارت رفاه خاطرنشان کرد: کسانی که اعتراض دارند می‌توانند با شماره ۶۳۶۹ تماس برقرار کنند ویا از طریق سایتی که در روزهای آینده اعلام می شود موارد خود را ثبت کنند.

پرداخت معوقات یارانه

اخیرا سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود، قبل از واریز دور چهارم یارانه جدید معوقات مربوط به حساب جاماندگان از دریافت یارانه نقدی واریز خواهد شد.

این درحالی است که تا کنون فقط یک یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی به حساب متقاضیان که اخیرا به جمع یارانه بگیران اضافه شدند، واریز شده است.

بر این اساس معادل ریالی ۲ مرحله از یارانه نقدی جدید به حساب این دسته از یارانه بگیران واریز نشده است.

به روزرسانی دهک بندی خانوارها برای پرداخت یارانه نقدی

سرپرست وزارت کار از عقب ماندگی عجیب در به روزرسانی اطلاعات اقتصادی خانوارها خبر داد و آخرین به روزرسانی در این زمینه را مربوط به سال های 93 یا 99 دانست ...

سرپرست وزارت کار از به روز نبودن اطلاعات دهک بندی خانوارها خبر داد و آخرین به روز رسانی در این باره را مربوط به سال های 93 یا 99 دانست که نشان می دهد با وجود واریز یارانه اخیر اطلاعات خانوارها به روز نشده ، اگرچه به گفته زاهدی وفا ، وزارت کار به روز رسانی اطلاعات در این زمینه را شروع کرده است.

به گزارش خراسان، در جریان طرح مردمی سازی یارانه ها بود که یارانه برخی از خانوارها بر اساس اطلاعات وزارت رفاه پرداخت نشد و همین موضوع ابهام و اعتراض زیادی را برانگیخت. در نهایت نیز سخنگوی سازمان هدفمندی خبر داد که از میان 2 میلیون و 500 هزار معترض، حدود 2 میلیون و 200 هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند. این چالش بار دیگر به روز نبودن آمارهای رفاهی خانوارها را عیان کرد. در واقع وضعیت مطلوب آن است که اشراف وزارت کار به وضعیت درآمد و هزینه خانوارها به گونه ای باشد تا به صورت دوره ای، لیست یارانه بگیران از منظر ورود افراد مشمول  یا خروج افراد غیر نیازمند، به روز شود. این موضوع به نوعی پاشنه آشیل یارانه ها از ابتدا هم به شمار می رود. درخصوص یارانه های نقدی دولت دهم، این کار به شکست انجامید. در سال 98 هم که دولت اقدام به پرداخت یارانه بنزینی کرد، سخنگوی ستاد کمک معیشتی خبر از پایش وضعیت دهک بندی خانوارها در بازه های زمانی شش ماهه داد. با این حال این اقدام را نیز باید به حساب کارهای نکرده دولت دوازدهم گذاشت. در این خصوص سخنان دیروز سرپرست وزارت رفاه، این عقب ماندگی اطلاعاتی در حوزه یارانه ها را تایید می کند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، زاهدی وفا با بیان این که یک قسمت از کار ما در پایگاه اطلاعات وزارت رفاه به این برمی گردد که سازمان هدفمندی باید ترکیب بندی خانوارها را که تغییر پیدا می‌کنند به ما اعلام کند،تصریح کرد: این اطلاعات از دولت گذشته به روز نشده بود. یک روایت این است که از سال ۹۳ و یک روایت این است که از سال ۹۹ به روز رسانی انجام نشده بود. (هر چند برخی خبرگزاری ها مانند باشگاه خبرنگاران جوان این به روز رسانی را مربوط به سال های 92 یا 93 دانستند)سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توصیه ای به مردم ادامه داد: وزارت تعاون بر اساس اطلاعات موجود وسع سنجی را انجام می‌دهد. ما تلاش کردیم طی یکی دو ماه گذشته مجدد وسع سنجی انجام دهیم اما این یک فرایند رو به تکامل است و اگر مردم اعتراض و مشکلی دارند، اطلاعات خود را اصلاح و اعلام کنند تا بتوانیم روی آن اقدام کنیم.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها