یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی مرداد ماه | یارانه جدید

امشب؛ واریز آخرین یارانه نقدی در دولت رئیسی | یارانه مرداد 2 مرحله‌ای شد؟ | کالابرگ این خانوارها شارژ شد

کد خبر: 1167555

یارانه مرداد ماه تا امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا این آخرین یارانه نقدی دولت رئیسی است یا اینکه پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

امشب؛ واریز آخرین یارانه نقدی در دولت رئیسی | یارانه مرداد 2 مرحله‌ای شد؟ | کالابرگ این خانوارها شارژ شد

چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا مردادماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی مرداد ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

به رغم سکوت سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه اجتماعی در خصوص آخرین وضعیت شهروندان یارانه بگیر، یارانه مرداد ماه تا امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

بررسی‌های تجارت‌نیوز از وزارت اقتصاد و امور دارایی نشان می‌دهد که هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص تغییر نحوه پرداخت یارانه‌ نقدی به کالایی بر عهده وزارت کار است. براین اساس با توجه به اداره شدن این وزارتخانه زیر نظر سرپرست، به نظر می‌رسد دست کم تا تعیین وزیر جدید برای این وزارتخانه روند پرداخت یارانه‌های معیشتی به صورت نقدی ادامه یابد.

اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیکی

در عین حال بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که گزینه پرداخت غیر نقدی یارانه همچنان به صورت جدی روی میز دولت است.

در همین رابطه گویا در حال حاضر در برخی از شهرستانهای کشور، گروه‌های کوچکی از مردم انتخاب شده‌اند تا فرآیند توزیع یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی بر روی آنها مورد آزمایش قرار بگیرد.

البته در این فرآیند آزمایشی، یارانه معیشتی جمعیت هدف به سیاق دیگر یارانه‌بگیران به صورت نقدی پرداخت می‌شود اما در عوض اعتباراتی که بنا بوده از سوی برخی نهادهای حمایتگر به این جمعیت اختصاص یابد در قالب طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی میان آنها در حال توزیع است.

پیش از این معاون استانداری ایلام بدون اشاره به جزئیات از اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در این استان خبر داده بود. از طرف دیگر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز چندی پیش از توزیع ۱۷ هزار بسته‌ حمایتی اقلام لبنی میان خانوراهای نیازمند خبر داد.

از کنار هم قرار دادن این اخبار می‌توان نتیجه گرفت که نحوه اجرای آزمایشی طرح توزیع کالابرگ الکترونیکی به چه صورتی در دست اجراست.

بر این اساس در صورتی که دولت بعد از اتمام برنامه آزمایشی توزیع کالابرگ الکترونیکی به جمع بندی نهایی در خصوص چگونگی نحوه اجرای این طرح برسد، ممکن است در خصوص تغییر روال پرداخت یارانه معیشتی تصمیم گیری کند.

توزیع یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی یکی از زیر مجموعه‌های برنامه دولتی اصلاح ارز ترجیحی بود، براساس این برنامه سایر اقلام کالایی، غیر از نان، دارو و بنزین باید در قالب کالابرگ الکترونیکی توزیع شوند.

به دلیل آنچه که فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم عنوان شده است از اردیبهشت ماه تاکنون این یارانه به صورت نقدی و غیر کالایی در حال توزیع میان شهروندان است.

به دلیل شرایط اقتصادی ویژه‌ای که اغلب شهروندان کم درآمد با آن مواجه هستند، در ماه‌های گذشته هرگونه زمزمه در خصوص تغییر پرداخت یارانه معیشتی از حالت نقدی به کالایی اغلب با واکنش منفی افکار عمومی روبرو بوده است.

منبع: تجارت نیوز

زمان ارائه کالابرگ الکترونیکی مشخص شد؟

وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با تسنیم درباره زمان ارائه کالابرگ الکترونیکی توضیح داد.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، درباره سرانجام کالابرگ الکترونیکی در راستای مردمی‌سازی یارانه‌ها اظهار داشت: قرار است اوایل شهریورماه گزارش اینکه چقدر بسترهای فنی این اقدام برای اجرا در سراسر کشور آماده شده است توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های متولی به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه شود.

وی افزود: پس از آن تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا اجرای آن از شهریورماه و یا مهرماه و یا چه زمانی آغاز می‌شود؟ اما تا زمان دقیق تعیین نشده باشد، نمی‌توان در این‌باره اظهارنظر و اطلاع‌رسانی داشت.

به گزارش تسنیم، دولت برای حمایت از اقشار ضعیف، جلوگیری از رانت و هم‌چنین عادلانه‌سازی یارانه‌ها اعلام کرد که شیوه پرداخت یارانه و اختصاص ارز 4200 تومانی را تغییر داده و مقرر کرد یارانه به‌جای واردکننده، به انتهای زنجیره یعنی مردم داده شود.

دولت در این راستا از نیمه‌ی اردیبهشت‌ماه امسال مبالغ 300، 200 و 400 هزار تومانی را به‌عنوان یارانه نقدی متناسب با دهک‌بندی‌ها به‌صورت ماهانه به مردم پرداخت کرد. مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند که قرار است اعتباری را در قالب کالابرگ الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهند اما به‌گفته‌ی دولت، تا زمانی که زیرساخت این اقدام فراهم شود پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

واریز یارانه نقدی مرداد 2 مرحله ای شد؟

شنیده ها خبر از واریز آخرین یارانه نقدی در مرداد ماه را می دهد. دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند.

 زمان واریز یارانه مرحله ۱۳۷ (مرداد ماه 1401) نیز دولت هنوز جزئیاتی را منتشر نکرده است. اما بررسی ما نشان می‌دهد که معمولا دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند. در این مرحله نیز امشب یارانه بگیران باید منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز ادعا می‌کنند که در این مرحله نیز یارانه دو ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما دولت هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده و بعید هم به نظر می‌آید که در شرایط اقتصادی عجیب دولت دست به واریز دو مرحله‌ای بزند.

مبلغ یارانه مرداد 1401 چقدر شد؟

در مورد میزان یارانه واریزی مرداد ماه ۱۴۰۱ دولت همچنان قرار است یارانه نقدی را مطابق مراحل پیشین پرداخت کند؛ بنابراین افراد حاضر در دهک اول تا سوم در مرداد ماه به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این میزان برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اما اگر وام کرونا را در سال ۹۹ دریافت کرده اید، از مجموع دریافتی تان ۳۵ هزار تومان کاسته می‌شود. مثلا اگر خانواده‌ای سه نفره هستید و در دهک اول تا سوم قرار دارید، باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب تان واریز شود که با کاستن قسط ۳۵ هزار تومانی وام کرونا این میزان به یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان می‌رسد.

در چنین شرایطی، افرادی که تیر ماه ۱۳۹۹ وام یک میلیون تومانی کرونا دریافت کرده اند، تاکنون ۲۴ قسط را پرداخت کرده اند و باید تا دی ماه امسال هم شش قسط دیگر پرداخت کنند. اما سرپرستان خانواری که در دی ماه ۹۹ وام به حساب شان واریز شده است، ۱۸ قسط را پرداخته اند و همچنان تا مرداد ماه سال آینده باید اقساط این وام را بپردازند.

یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود. در واقع، دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آن‌ها بدهکار است.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها