خبر مهم درباره اجرای طرح کالابرگ | خرید و فروش کالابرگ در راه است؟

کد خبر: 1169781

اگرچه پیش‌تر وزیر اقتصاد از آماده نبودن زیرساخت طرح کالابرگ گفته بود، اما حالا معاون وزارت اقتصاد از اجرای این طرح از مهرماه خبر داد. طرحی که قرار بود از شهریور اجرا شود.

خبر مهم درباره اجرای طرح کالابرگ | خرید و فروش کالابرگ در راه است؟

پرداخت کالابرگ که قرار بود از شهریور انجام شود به پاییز موکول شد. در جدیدترین اظهارات درباره یارانه نقدی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد گفت که از مهر طرح آزمایشی کالابرگ آغاز می‌شود.

پیش از این قرار بود که در سه شهر ایلام، گرمسار و آبیک کالابرگ به صورت آزمایشی اجرا شود. البته هادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد از شهرهای هدف اجرای آزمایشی طرح کوپن اطلاعات جدیدتری نداد. (تسنیم)

طرح توزیع کوپن به جای یارانه نقدی از اردیبهشت و با پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در دست کار قرار گرفت. اجرای آن هم به آماده شدن زیرساخت‌ها بستگی دارد.

یکی از اهداف دولت و مجلس از توزیع کالابرگ تامین کالاهای اساسی است. کالاهایی که از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد هم افزایش داشته‌اند. مانند برنج و روغن.

افزایش هزینه مسکن و کالاهای اساسی

قیمت برنج در ماه‌های گذشته روند صعودی داشت. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران برنج ایرانی در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۸۸ درصد افزایش قیمت داشت. همچنین در همین بازه زمانی قیمت روغن مایع بیش از ۳۰۰ درصد، شیر پاستوریزه بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشت.

اگرچه روز گذشته مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج به فارس گفت که با تولید برنج قیمت برنج کاهشی شد و اکنون شاهد عرضه برنج ایرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت کیلویی ۶۴ تا ۸۶ هزار تومان.

البته این کاهش قیمت آنقدر چشمگیر نیست که تهیه آن برای همه آسان باشد. با این حال برخی از یارانه‌بگیران پرداخت یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح می‌دهند. آنها می‌گویند نیازهایی دارند که آن را به تامین مواد خوراکی واجب‌تر می‌دانند، مانند اجاره مسکن.

هزینه‌ای که به یک نگرانی بزرگ برای برخی از مردم تبدیل شده است. گزارش جدید مرکز آمار نیز نشان می‌دهد یک سوم هزینه خانوارهای شهری در سال ۱۴۰۰ برای مسکن صرف شد. حالا با افزایش اجاره خانه در سال ۱۴۰۱، انتظار می‌رود این هزینه نیز بیشتر شود.

نگرانی یارانه‌بگیران برای هزینه درمانی و مسکن

برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند یارانه نقدی را صرف هزینه‌های بهداشتی می‌کنند. انتقاد آنها به این است که با کالابرگ نمی‌توان به پزشک مراجعه کرد و یا از داروخانه دارو خرید.

افزایش قیمت دارو از سال گذشته موجب نگرانی برخی از بیماران شد. قیمت برخی اقلام دارویی تا ۲۰۰ درصد هم افزایش داشت. ماه گذشته نیز وزیر بهداشت خبر داد که قیمت برخی داروها تا ۳۰ درصد هم افزایش پیدا می‌کند. رقمی که به گفته او علی‌الحساب بود. یعنی ممکن است بیشتر هم شود.

یارانه معیشتی

معاون وزیر اقتصاد گفت که طرح کالابرگ به جای یارانه نقدی از مهرماه آغاز می‌شود.

در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را نسبت به این موضوع می‌خوانید.

«حالا این مبلغ یارانه روبه یه زخمی میزنیم. اما کوپن چکار کنیم؟ بریم اجاره بدیم لوازم التحریر بخریم یا سبزی آش باهاش بگیریم؟ با اینکه پولش کمه اما حداقل میشه باهاش چند قلم جنس گرفت.»

«ﻣﺎ ﻳﺎﺭﺍﻧﻪ ﺭﺍ ﻧﻘﺪﯼ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﭼﻮﻥ ﻗﺴﻂ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻣﻴﮑﻨﻴﻢ.»

«ما فقیر فقرا تنها واریزیمون همین یارانه است. باشکم خالی میخوابیم همین یارانه میتونیم اجار بدیم و قسط پرداخت کنیم.»

خرید و فروش کالابرگ در راه است؟

برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند با اجرای طرح کوپن، خرید و فروش کالابرگ رواج پیدا می‌کند.

«چرا باید غیرنقدی بده؟ دولت اینجوری فقط دلال یا همون فروشگاه میاد اون کالایی که دولت به مردم میده به قیمت پایین‌تر برمیداره و پول میده به مردم. فقط جیب یارانه بگیر خالی تر میشه. اگه امکان داره همون نقدی پرداخت کنه که مردم خودشون تصمیم بگیرن چه کالایی موردنیازشون هسته تهیه کنن.»

«توزیع کالابرگ باعث دلال بازی می‌شود. با توجه به تجربه قبلی یه عده سودجو یا صاحبان کالابرگ از سرناچاری مجبور به خرید و فروش و تبدیل کالابرگ به نقد می‌شود مسلما این کار به نفع خریدار می‌شود.»/تجارت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها