خبرهای خوش برای این یارانه بگیران / پرداخت یارانه ۱۰۰ میلیونی به زنان خانه دار

کد خبر: 1171425

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در ۵ ماهه سال جدید نیز تعداد ۱۳۰۰۰ خانوار جدید پذیرش شده‌اند، گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷۷۰۰ خانوار بازتوان شده و از چرخه حمایت‌های سازمان خارج شده‌اند.

خبرهای خوش برای این یارانه بگیران / پرداخت یارانه ۱۰۰ میلیونی به زنان خانه دار

«نرجس اسعدی» مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد زن سرپرست خانوار یا بی‌سرپرست تحت پوشش هستند و چه تعداد از چرخه حمایت خارج شده اند، گفت: در حال حاضر تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این دفتر به تعداد ۲۶۰/۰۳۴ خانوار هستند. همچنین در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷۷۰۰ خانوار بازتوان شده و از چرخه حمایت‌های سازمان خارج شده‌اند.

وی همچنین درباره پشت نوبتی ها و اینکه آیا آمار مددجویان تحت پوشش‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، ادامه داد: تعداد ۵۰۲۴ خانوار در صف انتظار دریافت خدمات از سازمان هستند. در ۵ ماهه سال جدید نیز تعداد ۱۳۰۰۰ خانوار جدید پذیرش شده‌اند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال تاکنون چه میزان وام خوداشتغالی به زنان سرپرست خانوار پرداخت شده و میزان این وام چقدر است، گفت: در زمینه وام اشتغال خدمت گیرندگان مطابق با بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه در سال جاری تا کنون ۱۷۳۲ نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند اما تفکیک اجتماعی و توانبخشی نشده اند و میزان وام پرداختی به هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان است.

 اسعدی درباره اقداماتی که برای رفع مشکلات ضامن زنان سرپرست خانوار صورت گرفته، گفت: دراین خصوص در حال حاضر نشست‌های بانکی انجام شده است و با توجه به بخشنامه بانک مرکزی از عموم مردم برای تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان به جای دو ضامن با یک ضامن وام پرداخت می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: البته دراین خصوص این دفتر برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی (گروه‌های خودیار) را به مرحله اجرا درآورده و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش در صورت حضور در این گروه ها، می‌توانند بدون ارائه وثیقه و ضامن از تسهیلات بانکی برخوردار می‌شوند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور درباره وضعیت مسکن زنان سرپرست خانوار گفت: در حال حاضر تعداد ۱۴۹۱۲۸ (حدود ۱۵۰ هزار خانوار) خانواده نیازمند و زن سرپرست تحت پوشش این دفتر، فاقد مسکن در مناطق شهری و روستایی هستند. با عنایت به اینکه این دفتر در حوزه پرداخت ودیعه مسکن به خدمت گیرندگان، فعالیت می‌کند در سال ۱۴۰۰ با توجه به اعتبارات تخصیصی در این محل، به تعداد ۹۳۹۸ خانواده نیازمند و زن سرپرست، کمک هزینه ودیعه مسکن پرداخت شده است.

اسعدی درباره شرایط پرداخت ودیعه مسکن به افراد فاقد مسکن و واجد شرایط دریافت گفت: این مددجویان باید در دهک‌های در آمدی خانواده  ۱ تا ۳ باشند، همچنین طی یکسال اخیر کمک هزینه نگرفته باشند، متقاضیان دارای خانواده پرجمعیت بوده و همچنین گزارش مددکاری درخصوص ملاک نیازمندی خانواده ارائه شده باشد.

وی درباره اینکه آیا برای وام مسکن زنان سرپرست خانواری که با مشکل مواجه هستند تمهیداتی از سوی سازمان اندیشیده شده، گفت: در حال حاضر تلاش برای بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های درون و برون سازمانی در حوزه تأمین مسکن خدمت گیرندگان دفتر در حال انجام است ضمنا ودیعه مسکن پرداختی بصورت بلاعوض پرداخت می شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور درباره خانواده های دارای فرزندان دو قلو و یا چند قلو تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: در خصوص تعداد خانواده‌های دارای فرزند چندقلو در حال حاضر تعداد ۲۶/۷۶۸ خانوار دارای فرزندان دوقلو در دهک درآمدی ۱ تا ۷ و تعداد ۴۰۴۱ خانوار درای فرزند سه قلو و بالاتر تحت پوشش این دفتر هستند.

اسعدی با اشاره به سایر اقداماتی که از ابتدای سال تاکنون در حوزه زنان صورت گرفته گفت: تامین اعتبار تمام خانواده‌های نیازمند و زن سرپرست پشت نوبت جهت تحت پوشش قرار دادن که مراحل اجرایی آن در دست اقدام است، تدوین طرح جامع درخصوص پیشگیری از ورود بانوان واجدشریط (در معرض آسیب) به چرخه حمایتهای مستمر سازمان با ارائه خدمات به هنگام و مناسب و همچنین تسهیل و تسریع روند توانمندسازی پایدار آنان، تدوین طرح زنان دارای همسر و یا فرزند معلول از طریق ارائه خدمات حمایتی - تخصصی مناسب و در دسترس به آنان و توجه ویژه به آنان، آغاز روند انجام اصلاحات تخصصی لازم در قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست جهت ارائه به مجلس محترم شورای اسلامی، حذف زمان انتظار در پذیرش خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو از اهم اقداماتی است که در دستور کار این دفتر قرار دارد.

وی ادامه داد: دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور به منظور دستیابی به اهداف عالیه خود، با ارائه خدمات در راستای حمایت و ارتقای کیفیت زندگی گروههای هدف و در نهایت توانمندسازی (زنان سرپرست خانوار، دختران و زنان خود سرپرست، خانواده‌های نیازمند و…) فعالیت می کند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور درباره حمایت مستمر از خانواده‌های نیازمند گفت: به منظور تأمین هزینه‌های اولیه زندگی افراد و خانواده‌های تحت پوشش، ماهیانه مبلغ ثابتی که بر اساس بعد خانوار ( ۵،۴، ۳، ۲، ۱ نفره و بیشتر) تعیین شده است به خانواده‌های تحت پوشش به عنوان مستمری پرداخت می‌گردد. حداقل مبلغ این مستمری ۴۲۰ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است. تعداد افراد تحت پوشش مستمری تا کنون، ۲۶۰ هزار خانوار زن سرپرست و ۳۰۰۰۰ خانوار دارای فرزند چند قلو است.

اسعدی درباره گروه همیار زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور از سال ۷۹ با رویکرد ارتقاء کیفیت زندگی و با هدف توسعه اجتماعی، ظرفیت سازی، ارتقاء خودباوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هدف و همچنین تغییر رویکرد حمایتی به توانمندسازی، اقدام به راه اندازی گروههای همیار به منظور توان افزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کرده است. عضویت در این گروه‌ها موجب جلوگیری از طولانی شدن چرخه حمایتهای سازمان، عدم وابستگی جامعه هدف به این حمایت ها، افزایش خوداتکایی اقتصادی، روانی، اجتماعی زنان سرپرست خانوار و ارتقاء سطح آموزش و مهارت‌ها در ایشان می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا بیش از ۱۳۷۵ گروه در سراسر کشور و با عضویت ۷۰۰۰ زن سرپرست خانوار مشغول به فعالیت هستند. از سوی دیگر به منظور شبکه‌سازی و رشد و تقویت این گروه‌ها طرح کانونهای استانی گروههای همیار برنامه ریزی و به مورد اجرا گذاشته شد. به منظور به روزرسانی اطلاعات کمی و کیفی گروههای مذکور، بانک اطلاعاتی این برنامه نیز به صورت ملی طراحی و در سراسر کشور به مورد اجرا گذاشته شده است. در طول روند اجرای این برنامه، آموزشهای دقیق و جامعی با همراهی کارشناسان و اعضاء گروههای همیار نیز اجرا می‌گردد. تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۷۰ گروه گردیده وفعالیت دارند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود درباره برنامه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی، گفت: با وجود تلاشهای فراوان سازمان بهزیستی برای توانمندسازی جامعه هدف، هنوز هم تعدادی از آنان بدلیل مشکل نداشتن ضامن و وثیقه و یا کارفرمای واجد شرایط، امکان توانمندسازی آنان میسر نشده است، لذا سازمان بهزیستی مصمّم است مشکلات مالی این گروه از جامعه هدف را با رویکرد جدیدی به نام «تأمین مالی خرد» و با ابزاری به نام «گروه‌های خودیار مالی» تا حدودی کاهش دهد. این طرح با رویکرد توانمندسازی گروهی و فردی زنان و جوانان نیازمند و آسیب‌پذیر تحت پوشش و پشت نوبت از طریق بهبود معیشت (ارائه تسهیلات پس انداز)، ارتقای سرمایه اجتماعی (تشکیل گروه، بانک‌پذیر کردن بدون وثیقه و ضامن متعارف)، آموزش مهارتهای اشتغال و زندگی، اشتغال‌زایی (ایجاد و توسعه واحدها و بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی)، ایجاد و گسترش نهادهای کوچک خود گردان محلی با مالکیت اعضاء تحت عنوان «گروه‌های خودیار»، به عنوان یک مدل مرجع نوین و پیشرو در توانمندسازی گروه‌های هدف براساس فنون و تکنولوژی بومی شده درکشور در حال اجرا است. اجرای این برنامه با همکاری موسسه بین المللی تاک و بانک کشاورزی از سال ۱۳۸۶ در دستور کار دفتر توانمندسازی خانواده و زنان اموراجتماعی بهزیستی کشورقرارگرفته است.

اسعدی ادامه داد: تشکیل و توانمندسازی بیش از ۴۴۰۰ گروه خودیار با میانگین ۱۶ نفر در هر گروه در سطح ۱۹۱۹ روستا (در ۱۹۱ شهرستان ۲۲ استان کشور)، عضویت بیش از ۷۳۰۰۰ نفر از زنان و جوانان کم درآمد مناطق روستایی در برنامه (۹۳ درصد زنان)، جمع آوری و انباشت ۳۲۵ میلیارد ریال پس اندازهای خرد، پرداخت ۱۱۰ هزار فقره وام داخلی توسط گروه‌ها به مبلغ ۶۹۸ میلیارد ریال، پرداخت ۶۲۰۸ فقره وام به مبلغ ۲۷۷۵ میلیارد ریال توسط بانک عامل به گروه‌ها از جمله اقداماتی است که در این طرح انجام شده است.

وی تصریح کرد: همچنین از ابتدای سال تاکنون در راستای اجرای برنامه تامین مالی خرد، مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بدون وثیقه و ضامن به گروه‌های خودیار پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور درباره بیمه اجتماعی زنان و دختران روستایی وعشایری نیز گفت: یکی از اقدامات مهم و بنیادی به منظور توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، بهره مندی از بیمه‌های اجتماعی موجود است. از این رو زنان روستایی و عشایری تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور از پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه روستایی و عشایری بهره‌مند شده و حق بیمه ایشان با مشارکت صندوق مذکور و سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود و درحال حاضر تعداد ۵۱۵۰۰ نفراز زنان و دختران روستایی، تحت پوشش این نوع بیمه قرار گرفتند.

اسعدی با اشاره به بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری تحت پوشش، گفت: همچنین در راستای اجرای بند «ب» ماده ۷ قانون «هدفمندسازی یارانه ها» از محل منابع حاصل از هدفمندسازی، نسبت به پذیرش و بیمه‌پردازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهری ۱۸ تا ۵۰ سال، اقدامات لازم صورت گرفته است. و تعداد ۴۷۹۳۲ از زنان شهری جامعه هدف، تحت پوشش این نوع بیمه قرار گرفتند.

منبع: ایلنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها