کالابرگ الکترونیکی | کالابرگ الکترونیکی کی واریز می شود | اخبار کالابرگ الکترونیکی

تغییر دهک بندی جدید یارانه بگیران با توزیع کالابرگ/ کالابرگ به این کالاها تعلق می‌گیرد

کد خبر: 1177557

دولت در صدد است با توزیع کالابرگ، اقشار و طبقات بیشتری را تحت حمایت خود قرار دهد و یارانه کنونی را برای افراد بیشتری از جامعه واریز کند. ممکن است دهک‌ها جامعه تغییر کنند.

تغییر دهک بندی جدید یارانه بگیران با توزیع کالابرگ/ کالابرگ به این کالاها تعلق می‌گیرد

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالابرگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.

 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.

علیرضا شهبازی با حضور در برنامه صبح و گفتگوی رادیو با اشاره به اینکه بر اساس بودجه ۱۴۰۱ دولت موظف به توزیع کالابرگ برای تهیه کالا‌های اساسی بین مردم شده است، گفت: متاسفانه به دلیل اشکالات موجود فعلا این اتفاق رخ نداده است، اما مجلس با جدیت به دنبال اجرای این مهم است و با توجه به اوضاع معیشتی مردم و فشار‌های اقتصادی موجود ممکن است تغییراتی در دهک‌های تعیین شده بوجود بیاید.

او درباره نحوه دهک بندی جدید افزود: تلاش دولت ابتدا تثبیت میزان تورم در جامعه و پس از آن کاهش هزینه‌های خانوار با جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و تورم است و بر اساس میزان درآمد اقشار مختلف جامعه اقدام به دهک بندی جدید خواهد کرد.

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در صدد است با توزیع کالابرگ، اقشار و طبقات بیشتری را تحت حمایت خود قرار دهد و یارانه کنونی را برای افراد بیشتری از جامعه واریز کند.

وی گفت: دولت کالابرگ را برای کالا‌های اساسی مانند گوشت و اقلام مورد نیاز مردم در نظر گرفته و امیدواریم هر چه زودتر به این تکلیف قانونی خود در بودجه ۱۴۰۱ عمل کند.

علیرضا شهبازی افزود: دولت هم موظف به ارائه راهکار‌های مناسب برای اجرای این قانون است و مجلس هم تا حصول نتیجه نهایی آن را پیگری می‌کند./ تجارت نیوز

پرداخت کالابرگ به مردم با سناریوی یارانه بنزین

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی گفت: مقصود مجلس از اینکه قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ بازگردد، یعنی مبنای قیمت کالاهای اساسی شهریور ۱۴۰۰ باشد؛ مثلاً اگر قیمت مرغ در شهریور ۱۴۰۰ کیلویی ۲۵یا ۳۰ هزار تومان بوده، ما سعی کنیم براساس سرانه مصرف مردم با همان قیمت کالا را ارائه دهیم و مابه‌التفاوت قیمت بازار با قیمت شهریور ۱۴۰۰ را دولت پرداخت کند.  

وی ادامه کرد: یعنی اگر قبلا مثلا سالی حدود ۲۰ میلیارد دلار یارانه کالای اساسی پرداخت می‌شد و الان می‌خواهیم یارانه ارز ترجیحی را حذف و به انتهای زنجیره یعنی یارانه مستقیم به مردم منتقل می‌کنیم، دولت مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد این کالاها با شهریور ۱۴۰۰ را برای مردم از این منبع جبران کند.

پورابراهیمی در ادامه بیان کرد: مجلس خواستار این بود که مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد با قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ برای کالاهای اساسی باید از طریق کالابرگ جبران شود، اما دولت برای اینکه کار خود را آسان کند، یارانه نقدی پرداخت کرده است. ما می‌خواستیم دولت مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به صورت کالابرگ پرداخت کند؛ یعنی مشابه رویکردی که دولت در موضوع بنزین دارد را برای کالاهای اساسی اجرا کنیم. امروز قیمت بنزین در دنیا بالا رفته است، اما مردم ایران متوجه این افزایش نشده‌اند و با استفاده از کارت، بنزین را به قیمت ۳سال قبل یعنی ۱۵۰۰تومان دریافت می‌کردند و اگر قیمت ۱۰هزار تومان هم می‌شد، مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما می‌گوییم برای اینکه مردم آرامش روحی و روانی داشته باشند، مثلا اگر سرانه مصرف روغن یک کیلوگرم در ماه بوده، با همان قیمت مثلا ۲۰هزار تومان سال قبل به دست مصرف‌کننده برسد و حالا اگر قیمت روغن مثلا ۸۰هزار تومان بشود، مابه‌التفاوت ۶۰هزار تومانی را دولت پرداخت کند.

این نماینده با اشاره به خواست مجلس مبنی بر ارائه کالابرگ، گفت: اگر دولت به مردم پول نقد بدهد و به آنها بگوید کمک هزینه کالاهای اساسی است، مردم آن را لمس نمی‌کنند و مثلا می‌گویند این هزینه نیم کیلو گوشت هم نمی‌شود، اما وقتی به مردم بگوییم کالاهای اساسی نظیر مرغ، تخم مرغ و روغن و ... را با همان قیمت ۲سال قبل می‌توانند دریافت کنند، حس بهتری خواهند داشت.

پورابراهیمی در خصوص افزایش قیمت دیگر کالاها هم گفت: بخش اول که مربوط به کالاهای اساسی است را باید مدیریت کنیم و بعد وارد مدیریت قیمت سایر کالاها شویم. برای کنترل بازار این کالاها نظیر مسکن، زمین، خودرو و ... ما باید ریشه تورم را شناسایی کنیم و موتور تورم را باید خاموش کنیم.

این نماینده سخنان خود را این گونه جمع‌بندی کرد: دولت برای ارائه کالابرگ‌ها زیرساخت تهیه نکرده و این جای گلایه دارد. سوال ما از وزیر هم این است که پایگاه نظام جامع رفاه ایرانیان به کجا رسیده است؟ جعبه سیاه کشور در حال حاضر این است که هر کسی با هر کد ملی در کدام دهک است و چقدر درآمد و دارایی دارد؟ تمام تلاشمان را می‌کنیم که این موضوع حل شود، چرا که اگر این موضوع اجرایی شود، می‌توانیم بگوییم به سمت کالابرگ رفته‌ایم./ اقتصادآنلاین

 توزیع کالابرگ 200 هزار تومانی در این استان

 طرح هدیه ٢٠٠ هزار تومانی دولت به شهروندان فیروزکوهی فقط تا دهم مهر ماه قابل استفاده است .

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم. با این حساب یک خانواده 3 نفره مبلغ 600 هزار تومان به عنوان کالابرگ دریافت خواهند کرد/ مهر

مهرماه یارانه نقدی است یا کالابرگ

پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. کالابرگ یا همان کوپن دهه شصت که اینبار بصورت اکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. از سال ۹۷ به علت گرانی کالاهای اساسی طرح کالابرگ الکترونیک پیشنهاد شد. برای استفاده از کالابرگ فقط کارت بانکی نیاز است و کالابرگ جایگزین یارانه نقدی خواهد شد. اما کالابرگ جایگزین مناسبی برای یارانه نقدی خواهد بود؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم. بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود، با این حساب یارانه شهریور بصورت کالایی خواهد بود؟

یارانه نقدی مردادماه هفته گذشته واریز شد و این، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است. در حالی چهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی هفته گذشته به حساب خانوار واریز شد که هنوز حذف‌شدگان یارانه امکان ثبت‌نام برای دریافت یارانه را دارند.

این در شرایطی است که زیرساخت‌های طرح کالابرگ در حال آماده‌سازی است و بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود و امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزییات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها