خبر مهم وزیر درباره رفع فیلترینگ اینستاگرام / بسته حمایتی دولت در راه است

کد خبر: 1178637

وزیر ارتباطات و فناوری گفت: برنامه‌ای برای کسب و کارهایی که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند، مد نظر داریم تا با ارائه بسته حمایتی بتوانیم از آنها حمایت کنیم.

خبر مهم وزیر درباره رفع فیلترینگ اینستاگرام  / بسته حمایتی دولت در راه است

عیسی زارع‌پور صبح شنبه در آئین افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از دور در مرکز فضایی ماهدشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه‌ای برای کسب و کارهایی که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند، مد نظر داریم تا بتوانیم از آنها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه با همکاری وزارت اقتصاد بسته‌ای حمایتی در نظر گرفته شده است که مواردی مانند معافیت مالیاتی و تسهیلاتی شامل می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری با اشاره به اخبار پیرامون فیلتر اینستاگرام بیان کرد: برنامه‌ای در این خصوص نداریم و در صورتی که به قواعد ما و خودش درباره تجارت اسلحه و ممانعت از خشونت پایبند باشد، مشکلی برای فعالیت در ایران ندارد.

وی تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای فیلتر پلتفرم‌ها نداریم اما زمانی که قواعد تعریف‌شده را رعایت نمی‌کنند مجبور به تغییر سیاست‌ها می‌شویم.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: تاکنون میزان خسارت به اپراتورهای همراه و ثابت به صورت دقیق مشخص نشده است اما در هر صورت از این اپراتورها حمایت خواهیم کرد.

وی متذکر شد: به کسب و کارها توصیه می‌کنیم تا در پلتفرم‌های متخلف فعالیت نکنند و از ظرفیت‌های داخلی بهره بیگرند./ منبع: مهر

تدوین بسته حمایتی برای کسب کارهایی که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تهیه و تدوین بسته حمایتی برای کسب و کارهایی که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند، خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب کشور در دست ساخت است.

به گزارش ایرنا، در پی محدودیت‌هایی که در خصوص اینترنت ایجاد شده بود، بسیاری از کسب و کارهایی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کردند، دچار مشکل شدند.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم افتتاح سایت مرکز کنترل، عملیات و بهره‌برداری از ماهوارهای سنجشی ایران به نام «خیام» در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایرنا، درباره جبران خسارت وارده به کسب و کارها، اظهار کرد: تعامل خوبی با وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص ایجاد شده است.

وی افزود: ما یک برنامه برای کسب و کارهایی که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند، در نظر گرفته‌ایم و با کمک وزارت اقتصاد یک بسته حمایتی مانند معافیت مالیاتی و تسهیلاتی از این قبیل، برای آنها پیش‌بینی شده است.

وزیر ارتباطات در خصوص اخباری که در مورد برخی کسب و کار از جمله دیجی‌کالا منتشر شده است، نیز گفت: این مسائل را باید حل کنیم.

زارع‌پور همچنین در ادامه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد فیلترینگ اینستاگرام، اعلام کرد: در شرایط عادی برای فیلترینگ اینستاگرام برنامه‌ای نداشتیم، ولی با توجه به اینکه این پلتفرم‌ها به قواعد پایبند نبودند، تصمیم‌گیری با مراجع دیصلاح است و در سیاست‌ها تجدیدنظر شود.

یک مجموعه حرفه‌ای برای بهره‌برداری از داده‌های ماهواره‌ای

وی با اشاره به افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی با تاکید بر این‌که این مرکز در هفته جهانی فضا ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسیده، اضافه کرد: این مرکز یک مجموعه حرفه‌ای برای بهره‌برداری از داده‌های ماهواره‌های سنجشی است و در حال حاضر ماهواره عملیاتی سنجشی که کشور به آن دسترسی دارد، ماهواره «خیام» است.

زارع‌پور اضافه کرد: امروز روز بزرگی است از این جهت که اولین بار در تاریخ فضایی ما است که به چنین پیشرفتی در حوزه فضایی دست می‌یابم و به چنین تصاویری دسترسی داریم. تلاش ما در وزارت ارتباطات این است که تا پایان دولت سیزدهم شاهد ماهواره‌های سنجشی بومی با این دقت باشیم و بتوانیم آن را با ماهواره‌برهای بومی خود پرتاب کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: اکنون تمام فعالین صنعت فضایی کشور اعم از متخصصین در پژوهشگاه فضایی، وزارت علوم و دانشگاه‌ها، همگی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا این کار بزرگ را در کشور رقم بزنند و به ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر و زیر یک متر در پایان سال ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم. گام‌های میانی این کار برداشته شده است و به‌زودی به نتیجه خواهند رسید.

بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب کشور در دست ساخت است

زارع‌پور خاطرنشان کرد: بحث مهم دیگر ماهواره‌بر است که به‌واسطه آن بتوانیم ماهواره را در مدار موردنظر قرار بدهیم. ما اکنون قابلیت پرتاب ماهواره‌های سبک به مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین را داریم که نمونه آن نور ۲ بود که اسفند سال گذشته با موفقیت پرتاب شد. امسال با تلاشی که همکارانمان در بخش پرتابگر دارند، امسال کلاس جدید از ماهواره‌برهای لایه لئو را رونمایی خواهیم کرد و مورد آزمون قرار گرفت.

وی افزود: تا پایان دولت سیزدهم، ماهواره‌های ۶۰۰ کیلوگرمی در کلاس ماهواره «خیام» را با ماهواره بومی خودمان با موفقیت در مدار قرار بدهیم. برای این کار به ایستگاه زمینی نیاز است که امروز شاهد افتتاح اولین ایستگاه استاندارد برای بهره‌برداری از ماهواره‌های سنجشی هستیم، پایگاه پرتاب می‌خواهند که ما اکنون بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب کشور را آغاز کرده‌ایم اما کار با قوت دنبال می‌شود و برنامه این است که ظرف مدت یک سال آینده اولین پرتاب‌ها را از مرکز جدید داشته باشیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در زمینه ماهواره‌های مخابراتی و لایه ژئو برنامه‌های مفصلی را در دستور کار داریم تا بتوانیم مسیری که هفت سال طول می‌کشد را کوتاه‌تر کنیم و بتوانیم تا پایان دولت محموله‌ای را در مدار ژئو قرار دهیم. این کار بزرگ، سنگین و فناورانه است. تمام این اقدامات این نوید را می‌دهد که در آینده بتوانیم جایگاه شایسته‌ای را برای بهره‌برداری از فضا داشته باشیم. این یک الزام است و لازمه بسیاری از خدماتی که باید به مردم داده شود، دسترسی به داده‌های مناسب است.

زارع پور بیان کرد: یکی از ماموریت‌های سازمان فضایی، استفاده از سرریز فناوری‌های فضایی در سایر حوزه‌های صنعتی کشور است که می‌تواند باعث تحول در کشور شود. که این از مصوبات شورای عالی فضایی کشور است. امیدواریم شاهد تحول در بخش‌های گوناگون کشور باشیم.

وی تصریح کرد: به‌زودی جلسه شورای فضایی با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد و درصدد هستیم که در آن نقشه راه و برنامه ۱۰ساله حوزه فضایی مصوب شود. مسیر دقیق صنعت فضایی از یک سال گذشته به‌صورت کاملاً شفاف و واقع‌بینانه ترسیم شده است.

وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات درباره جلسه شورای فضایی کشور گفت: جلسات این شورا در ۱۰ سال گذشته برگزار نشده بود و برگزاری این جلسات در دولت سیزدهم نشان از اراده مسئولین برای پیشرفت صنعت فضایی بوده است. جلسه بعدی شورای فضایی به‌زودی برگزار خواهد شد./ ایرنا

 فیلترینگ دایمی اینستاگرام و واتساپ صحت دارد؟

موج جدیدی از عصر امروز درباره فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ راه افتاده است و استنادشان به اظهارات دادستان کل کشور است. اما تا این لحظه هیچ تصمیم جدیدی درباره فیلترینگ دائمی گرفته نشده و حتی وزیر ارتباطات گفته شورای عالی فضای مجازی جلسه جدیدی نداشته است.

موج جدیدی از عصر امروز درباره فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ راه افتاده است و استنادشان به اظهارات دادستان کل کشور است. اما تا این لحظه هیچ تصمیم جدیدی درباره فیلترینگ دائمی گرفته نشده و حتی وزیر ارتباطات گفته شورای عالی فضای مجازی جلسه جدیدی نداشته است.اگرچه حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور انتقادات جدی به این پلتفرم‌ها داشته است اما تا امروز هیچ یک از قضات حکم قضایی برای بستن این پلتفرم ها مثل آنچه پیشتر درباره تلگرام رخ داد صادر نکرده است.

فیلترینگ فعلی موقت بوده اما فعلا شرایط برای برداشتن این محدودیت‌ها فراهم نشده است.

با این شرایط و بر اساس اخبار منتشر شده تا این لحظه تصمیمی بر فیلترینگ دائم اینستاگرام و واتساپ وجود ندارد و حتی اخباری درباره رفع فیلتر گوگل پلی و صفحه جست و جوی گوگل برای تعداد بیشتری از کاربران اینترنت روی اپراتورهای مختلف اعلام شده است./خبرآنلاین

توضیحات وزیر ارتباطات در مورد زمان پایان فیلترینگ واتس آپ و اینستاگرام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این وزارتخانه مرجع تصمیم‌گیری فیلترینگ پلتفرم‌ها نیست، گفت: تلاش می‌کنیم مشکلات برای بحث کسب و کار مردم را مرتفع کنیم تا کسب و کارها بیش از این آسیب نبینند.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ششم مهر) هیات دولت گفت: همانطور که قبلاً هم مراجع ذیصلاح گفتند، برخی پلتفرم‌های بعضاً آمریکایی بستری برای اغتشاشات شده بودند که محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شده است.

زارع‌پور اظهار کرد: تا وقتی این پلتفرم‌ها موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند و در صورت صلاحدید مراجع ذیصلاح، مجددا محدودیت آن‌ها برداشته می‌شود و مرجع رسیدگی به این مطلب وزارت ارتباطات نیست.

وی افزود: ما در این ایام تلاش می‌کنیم تا مردم برای کارهای عادی خود کمترین مشکل را داشته باشند و مشکلات برای بحث کسب و کار مردم نیز مرتفع شود تا کسب و کارها بیش از این آسیب نبینند.

وزیر ارتباطات گفت: در ایام اخیر محتوایی که در تمام جهان انتشار آن‌ ممنوع است، در این پلتفرم‌ها منتشر شد که طبیعتاً محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شد.

وی بیان کرد: من به عنوان یک کارشناس توصیه می کنم که مردم کسب و کار خودشان را بر محیطی که پایبند قانون جمهوری اسلامی ایران نیست، برنامه ریزی نکنند.

زارع پور خبر داد: از امروز همکاران ما در وزارت ارتباطات درحال تلاش هستند تا ان‌شاءالله زیرساخت پلتفرم‌های داخلی تقویت شود و مردم در استفاده از این پلتفرم‌ها کمترین مشکل را داشته باشند.

وزیر ارتباطات ‌فناوری اطلاعات اضافه کرد: ما تلاش خود را خواهیم کرد که کسب و کارها آسیب نبینند از این رو ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم می‌کنیم تا مردم برای برقراری ارتباطات خود به مشکل برخورد نکنند.

وی درباره آسیب دیدن کسب‌وکارهای مجازی در روزهای اخیر گفت: همچنان که کسب‌وکارهای فیزیکی در این مدت آسیب دیدند، خساراتی برای کسب‌وکارهای مجازی وجود داشت. هزینه این خسارت‌ها بر عهده کسانی است که این اغتشاشات و آشوب‌ها را به وجود آوردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: تشخیص اینکه این فیلترینگ دائمی است یا موقت، به عهده همان مراجعی است که به ما ابلاغ کردند.

زارع پور در پاسخ به سوالی در مورد زمزمه هایی برای امکان دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره ای از سوی آمریکا اظهار کرد: اهداف آن‌ها در فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای برای ایران، روشن است؛ آمریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته هیچگاه به دنبال منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم نبوده‌اند؛ آن‌ها از هیچ اقدامی برای ضربه‌زدن به مردم فروگذار نکرده‌اند و این اقدام هم در همین راستا است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شورای عالی فضای مجازی مبنی بر فیلترینگ دائمی پلتفرم اینستاگرام گفت: شورای عالی فضای مجازی در این مدت هیچ جلسه‌ای نداشته است. وزارت ارتباطات تنها یک رای از ۱۳ رای کمیته تعیین مصادیق محرمانه که تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ را برعهده دارد، در اختیار دارد که این کمیته هم در این مدت جلسه‌ای تشکیل نداده است.

وزیر ارتباطات ‌فناوری اطلاعات درباره آغاز طرح صیانت از فضای مجازی گفت: محدودیت بنا به شرایط کشور ایجاد شده است و ارتباطی با طرح صیانت از کاربران فضای مجازی ندارد.

زارع‌پور ادامه داد: ما شبانه‌روز در حال تلاش هستیم که در فضاهای مجازی داخلی ظرفیت فنی لازم برای فعالیت را فراهم کنیم و امروز محیط خوبی در این فضاها وجود دارد که با پیام‌رسان‌های خارجی رقابت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیوستن برخی از دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بیان کرد: من بعنوان یک شهروند فکر می‌کنم این سامانه سرویس‌دهی خیلی خوبی دارد. تمامی حساب‌ها در تمامی بانک‌ها قابل مشاهده است. بیمه مرکزی تمام بیمه‌ها را نمایش می‌دهد و قوه قضاییه، نیروی انتظامی و تمامی خدمات مورد نیاز مردم در این سامانه در دسترس است.

زارع پور خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور دستور داده است که تمامی دستگاه‌هایی که به این سامانه وارد نشده‌اند، باید دلایل خود را روشن و شفاف توضیح دهند. کمیته‌ای مرکب از وزارت ارتباطات، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات این موضوع را بررسی و پیگیری می‌کنند ‌که گزارش این کمیته به مردم ارائه خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اکنون حدود ۷۵ درصد دستگاه‌ها با انحاء و کیفیت‌های مختلف در این سامانه حضور دارند که بقیه دستگاه‌ها نیز نهایتا تا دی ماه امسال باید به پنجره ملی هوشمند بپیوندند.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها