سورپرایز ایران‌خودرو برای مشتریانش/ خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون در راه است؟

کد خبر: 1179858

قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه سیاست‌های این شرکت در صنعت خودرو امکان استفاده همه ایرانیان از امکانات رفاهی است، اعلام کرد: ایران‌خودرو برای عقب نماندن از سایر بازارها قصد دارد خودروی زیر ۲۰۰ میلیون تولید کند.

سورپرایز ایران‌خودرو برای مشتریانش/ خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون در راه است؟

کیانوش پورمجیب درباره اظهارات یکی از مسئولان صنعت خودرو مبنی بر تولید خودروی ارزان‌قیمت گفت: تولید خودرو‌های اقتصادی و رقابت پذیر باعث می‌شود تا گردش مالی شرکت‌ها افزایش پیدا کند و سبد صادراتی خودروساز‌ها گسترش پیدا کند.

وی عقب نماندن از تقاضا‌های دائمی و کوچک را اولویت شرکت ایران خودرو دانست و اظهار داشت: ایران خودرو برای عقب نماندن از سایر بازار‌ها قصد دارد خودروی زیر ۲۰۰ میلیون تولید کند.

عبدالله توکلی‌لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اخیرا گفته است باید بتوانیم برای بخش‌های مختلف بازار محصول داشته باشیم یعنی برای خودرو‌های اقتصادی هم فکری کنیم و برای خودرو‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان هم برنامه‌ای داشته باشیم. متأسفانه بعد از اینکه خودروی پراید از رده خارج شد، اغلب خودرو سازان به خودرو‌های SUV‌های مونتاژی اقبال نشان دادند، چرا که حاشیه سود بیشتری و با طبقه مرفه جامعه سرو کار دارد. در حالیکه باید قواعد گذاری به گونه‌ای باشد که برای همه بخش‌ها راه حل مناسب داشته باشیم.

وزارت عریض‌وطویل «صنعت، معدن و تجارت» که این روزها درگیر اختلافات داخلی بوده و از مسیر شفافیت و کارآمدی خارج شده، نتوانسته است به وعده‌های حوزه خودرو جامه عمل بپوشاند./ آنا

 هشدار ایران‌خودرو به برندگان قرعه کشی

در پی درج آگهی‌های فروش حواله محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو در سایت‌های فروش اینترنتی، پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی، این شرکت در اطلاعیه‌ای نسبت به غیرقانونی بودن خرید و فروش حواله هشدار داد.

به گزارش ایکوپرس، در این اطلاعیه آمده است: پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی دومین فروش محصولات ایران‌خودرو در سامانه یک‌پارچه تخصیص خودرو، برخی از برگزیدگان به درج آگهی فروش حواله خودرو در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی اقدام کرده‌اند که ممنوعیت این موضوع در بخش‌نامه‌های مختلف فروش ایران‌خودرو اطلاع‌رسانی شده و مورد تاکید بوده است.

این اطلاعیه می‌افزاید، برنده اعلام شده در نتایج قرعه‌کشی از منظر ایران‌خودرو مشتری نهایی بوده و تمامی اسناد و مدارک نیز به نام شخص وی صادر می‌شود.

لذا تاکید می‌شود، گروه صنعتی ایران‌خودرو مسوولیتی در قبال معاملات حواله‌ها نداشته و هرگونه عواقب ناشی از این اقدام، متوجه طرفین معامله خواهد شد./منبع: تسنیم

لزوم واگذاری سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس گفت: بهتر است وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای ارتقای کیفیت صنعت خودرو، سهام ایران‌خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واگذار کند.

«قدرت‌الله حمزه شلمزاری» در مورد واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی اظهار داشت: عملکرد این ٢ شرکت خودروساز از نظر کیفیت و قیمت مورد رضایت مردم نبوده است و برای ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی باید هر چه زودتر سهام این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

نماینده مردم فارسان در مجلس شورای اسلامی بیان‌داشت: هر راهکاری که بتواند صنعت خودروسازی کشور را بهبود بخشد، مورد حمایت مجلس است و ما نمایندگان هم در راستای رضایتمندی مردم موافق واگذاری سهام این شرکت‌ها به بخش خصوصی هستیم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس تصریح کرد: در شرایط کنونی این دو شرکت خودروساز یکه تاز میدان هستند و هر تصمیمی در حوزه قیمت‌گذاری داشته باشند اعمال می کنند، در واقع می‌توان گفت در این حوزه در حق مردم ظلم شده است زیرا کیفیت خودروها از نظر ایمنی پایین و قیمت آنها بالاست.

حمزه شلمزاری گفت: مدیران صنعت خودروسازی سال‌هاست که جان و جیب مردم را به بازی گرفته اند و مافیای قدرتمند آنها هم مانع نظارت های دقیق شده است؛ در غیر این صورت وضعیت امروز خودروسازی کشور نباید به این صورت باشد.

وی افزود: بهتر است وزیر صمت برای واگذاری سهام این دو شرکت به بخش خصوصی اقدام عاجل را انجام دهد و می توان گفت با عرضه محصولات آنها در بورس می توان به شفاف سازی در این حوزه رسید.

منبع: ایرنا

جزئیات واگذاری سهام بلوکی ایران‌خودرو و سایپا

 اولین بار سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرد:‌ دولت قصد دارد باقیمانده سهام خود در دو خودروسازی بزرگ ایران‌خودرو و سایپا را به صورت بلوکی واگذار کند.

وقتی از وزیر صنعت پرسیده شد که باقیمانده سهام دولت در وثیقه تسهیلات بانکی قرار دارد، چگونه واگذار می‌کنید، گفت: برخی از سهامی که متعلق به شرکت‌های دولتی است و اصطلاحاً سهام زیر مجموعه‌ها یا تودلی این خودروسازان به شمار می‌رود، را تجمیع کرده و به صورت بلوکی واگذار می‌کنیم.

اخیراً نیز وزیر صنعت از لزوم رعایت اهلیت برای خریداران سهام بلوکی دو خودروساز سخن گفت.

خبرنگار فارس در این زمینه در گفت‌وگو با حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی از وی در مورد نحوه واگذاری سهام بلوکی ایران‌خودرو و سایپا پرسید که وی گفت: نکته اول اینکه وزیر صنعت در مورد سهام دولت در این دو خودروسازی نمی‌تواند صحبت کند. در مورد سهام تودلی شرکت‌ها خود شرکت دارنده می‌تواند تصمیم بگیرند و سهام دولت مطابق قانون سیاست‌های اجرایی اصل 44 باید توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و با مباشرت سازمان خصوصی‌سازی واگذار شود.

وی این را هم گفت: کارگروه پایش اهلیت برای خریداران در سازمان خصوصی‌سازی تشکیل می‌شود، در حال حاضر 5 درصد از سهام دولت در ایران‌خودرو و 17 درصد باقیمانده سهام دولت در سایپا مانده که وثیقه است و ما منتظریم تا وثیقه این دو سهم رفع شود و به جای این سهام اموال دیگری وثیقه‌گذاری شود و وقتی که این دو سهام از وثیقه آزاد شدند، زمینه واگذاری فراهم می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: خود سایپا و ایران‌خودرو سهام تودلی دارند که متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه آنها است که این سهام در زیرمجموعه آنها وجود دارد و صورت‌های این سهام را به وزارت صنعت اعلام کرده‌ایم.

به گفته قربان‌زاده، برای واگذاری بهینه‌تر، بهتر است سهام تودلی با سهام نهادهای دیگر مانند صندوق‌های بازنشستگی تجمیع شود و در قالب بلوک‌های 35 یا 40 درصدی واگذار شود که هم ارزش سهام بالا می‌رود و هم منافع نهادهای دیگر مانند صندوق بازنشستگی حفظ می‌شود و کافی است که آنها به سازمان خصوصی‌سازی وکالت بدهند تا سازمان خصوصی‌سازی به نیابت از آنها این سهام را تجمیع کرده و به شکل بلوکی در بورس عرضه کند و هر نهاد به میزان سهامی که دارد می‌تواند از فروش بلوکه سهام منافع خود را بردارد.

قربان‌زاده این را هم گفت: حفظ ارزندگی سهام دولت یکی از ویژگی‌های فروش بلوکی سهام است که باید همه دارندگان سهام مدنظر قرار دهند و ما می‌توانیم سهام دولت در ایران‌خودرو به صورت بلوک 15 یا 20 درصدی عرضه کنیم و با عرضه بلوکی ارزندگی سهام دولت هم حفظ می‌شود و همچنین سهام صندوق‌ها نیز به صورت تودلی فروخته می‌شود که اگر این سهام به صورت جزء فروخته شود ارزندگی ندارد، اما اگر در ترکیب با سهام تودلی دولت به صورت بلوکی ارائه شود، ارزندگی پیدا می‌کند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه فروش بلوکی چقدر از فروش خرد ارزندگی بیشتری دارد گفت: در این زمینه دقیقاً نمی‌دانم چون تعداد سهام تودلی در شرکت‌ها باید مشخص شود و به نظر من در هر کدام از خودروسازی‌ها با تجمیع سهام تودلی می‌توان بلوک‌های بالای 30 درصدی درست کرد. در شرکت خودروسازی سایپا سهام تودلی بیشتر از ایران‌خودرو وجود دارد.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها