وزیر صمت: ارتقای استاندارد صادرات را افزایش می‌دهد

کد خبر: 1180070

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استانداردهای ما باید بومی و مرجعیت داشته باشد، گفت: نمی‌توان گفت کشوری دانش‌بنیان است اما استانداردهایش مرجعیت نداشته و بومی نباشد.

وزیر صمت: ارتقای استاندارد صادرات را افزایش می‌دهد

سیدرضا فاطمی‌امین امروز در همایش روز جهانی استاندارد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: استاندارد سه کارکرد دارد که در کارکرد اول حداقلِ کیفیت را مشخص می‌کند و‌ کارکرد دوم استاندارد، زبان مشترک است، به عنوان مثال یک قطعه‌ساز می‌خواهد قطعه‌ای را به یک سازنده ارائه دهد و در اینجا استاندارد مشخصات آن کالا را ترسیم می‌کند و بنابراین دو نفر یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده قطعه، یک زبان مشترک دارند و این استاندارد به مبادله طرفین کمک می‌کند.

وی افزود: کارکرد سوم استاندارد، مدیریت دانش است به عنوان مثال یک مسواک یا خمیر دندان تولید می‌شود و در حین بهره‌برداری مشخص می‌شود که کالای تولیدی دارای مضراتی است ‌این موضوع اثبات‌ و تبدیل به یک تجربه می‌شود و از این تجربه می‌توان به عنوان ارتقاء استاندارد استفاده کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت:‌این سه کارکرد در 5 سطح موضوعیت می‌یابد که سطح اول محصول، کالا یا خدمات و سطح دوم فرآیند است، سطح سوم نیز سازمان است که در مورد سازمان مردم فکر می‌کنند که کمتر به استاندارد نیاز است در حالی که در این بخش به استاندارد بیشتری نیاز است مثل استاندارد مدیریت مالی یا استاندارد مدیریت اسناد بنابراین در سطح سازمان نیاز به استاندارد بیشتری است.

وی بیان داشت: استاندارد و نوآوری در سطح سازمان به مراتب تأثیرگذارتر از سطح محصول است.

فاطمی‌امین اظهار داشت: سطح دیگر، سطح جامعه است مثل سازوکار در بعد و سطح آخر که بالاتر از همه سطوح است سطح استاندارد در زندگی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اینکه‌ استانداردهای ما بومی نیست، گفت: ما باید مرجعیت استاندارد داشته باشیم، نمی‌توان گفت کشوری دانش‌بنیان است و اقتصادش به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت می‌کند اما استانداردهایی که مرجعیت داشته باشد نداشته باشیم، ضمن اینکه استانداردهای ما بومی هم نباشد.

وی افزود: بنابراین ما باید استاندارد برای خودمان تعریف کنیم و این استانداردها بومی و بین‌المللی باشند مانند استاندارد حلال، که اگر بخواهیم به سمت این چشم‌انداز و به عبارتی به سمت یک نظام سامانه گسترده و جامع استاندارد در آن 5 عرصه حرکت کنیم باید بر روی تدوین، تثبیت، صحه‌گذاری و گواهی دهی متمرکز شویم.

فاطمی‌امین افزود: بر این اساس فضای کاری بسیار مهمی پیش‌روی همکاران ما در سازمان ملی استاندارد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند رو به رشد صادرات گفت:‌ سال گذشته بیش از 48 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور داشتیم‌ و ما  در حال حرکت از سمت صادرات محصولات پایه به سمت محصولات پیچیده هستیم.

وی افزود:‌ استانداردها در مورد محصولات پیچیده مانند تجهیزات پزشکی از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است بنابراین ما باید در این زمینه ارتقاء یابیم و برای اینکه بتوانیم با کشورهای طرف تجاری تعامل داشته باشیم و استانداردهای یکدیگر را تأیید کنیم، ارتقاء استاندارد محصولات صادراتی پیچیده، بسیار حائز اهمیت است.

وزیر صمت با اشاره به لزوم هماهنگی با موسسات و نهادهای استاندارد در سایر کشورها گفت: همانطور که اشاره شد استاندارد در کالاهایی مانند دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهایی که از آن‌ها به عنوان کالای پیچیده یاد می‌شود ‌‌بسیار اهمیت دارد بنابراین ما به دنبال این هستیم که رتبه‌ پیچیدگی ایران که اکنون 65 است به زیر 40 برسد.

فاطمی امین اظهار داشت: کالای پیچیده مانند داروها و تجهیزات کالایی است که کشورهای کمتری آن را تولید می کنند و تولید آن نشان دهنده دانش‌بنیانی است.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها