معاون وزیر صمت: عرضه اجباری در بورس نداریم

کد خبر: 1182586

معاون وزیر صمت گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان فروش اینترنتی داشته باشیم که ۱۷ درصد از کل فروش در روش‌های مختلف در کشور را شامل می‌شود.

معاون وزیر صمت: عرضه اجباری در بورس نداریم

علیرضا شاه‌میرزایی امروز در نشست خبری در مورد قیمت‌گذاری دستوری، اظهار کرد: اساساً قیمت کالاها و خدمات وابسته به عرضه و تقاضاست و سیاست دستوری نمی‌تواند در این حوزه نقشی داشته باشد.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: وقتی ارز حذف شد برخی از کالاها ۴ تا ۵ برابر امکان افزایش قیمت را داشتند بنابراین در این حیطه ورود دولت و قیمت گذاری بدیهی بود.

شاه‌میرزایی افزود: باید اشاره شود که بسیاری از کالاهای صنعتی وارد بورس شده‌اند و اگرچه نرخ دلار نوسانی بود اما با این حال نوسانات قیمتی کالاها کنترل شد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال قبلاً قیمت سیمان و فلزات به شدت از دلار و مواردی همچون گاز تأثیر زیادی می‌گرفت اما در این یک سال نوسانات قیمتی در این دو بخش کنترل شد.

معاون وزیر صمت در مورد عرضه اجباری کالا با قیمت دستوری در بورس، گفت: به هیچ وجه چنین موردس نداشته‌ایم و اساساً این مساله با قانون بورس در تناقض است؛ فقط تعداد زیادی از کالاها را بورسی کردیم.

صدور ۷ میلیارد کد رهگیری

شاه‌میرزایی در مورد سامانه جامع تجارت اظهار کرد: در سامانه جامع تجارت حجم کالا، احتکار، قاچاق، کمبود کالا و… رصد می‌شود و مسائل قیمت در این سامانه نبود و اخیراً این آیتم اضافه شده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: تکمیل سامانه جامع تجارت هیچ گاه به پایان نمی‌رسد زیرا دائم موارد و وظایف جدیدی اضافه می‌شود و این سامانه به‌روز می‌شود. منتهی ما به حرکت سامانه شتاب داده ایم؛ به عنوان نمونه تاکنون ۹۵۰ هزار شناسه کالا صادر شده که دو سوم مربوط به این یک سال بوده است. همچنین در مجموع ۷ میلیارد کد رهگیری صادر شده که به عنوان مثال در حوزه لوازم یدکی ۳۳۰ میلیون کد رهگیری صادر شده است.

وی اضافه کرد: ۶۳۵ هزار کد نقش در این سامانه تعریف شده است که می‌توانند اطلاعات در سامانه وارد کنند.

۱,۳۰۰ هزار میلیارد تومان فروش اینترنتی تا پایان سال

شاه‌میرزایی در مورد کسب‌وکارهای اینترنتی هم گفت: کل فروش دیجیتال سال گذشته ۱,۲۳۰ هزار میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌شود این عدد امسال به ۱,۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که ۱۷ درصد از کل فروش در روش‌های مختلف در کشور را که حدود ۷ هزار هزار میلیارد تومان است را شامل می‌شود.

وی افزود: ۹۷ درصد این کسب‌وکارها روی پلت‌فرم های داخلی انجام می‌شود.

شاه‌میرزایی با بیان اینکه تجارت الکترونیک از کل تجارت کشور به ۳ درصد رسیده است، گفت: در حوزه تجاری لازم است که اینترنت بین‌الملل اختصاص دهیم و حمایت و البته پلت‌فرم‌های داخلی را تقویت کنیم. این درحالیست که شبکه‌های خارجی هم باید باشند تا انحصار شکل نگیرد و رقابت داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ۸۰ درصد کسب و کارهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی هستند و بعضاً در قالب مکمل همچون تبلیغات از آن استفاده می‌کنند.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها