همه چیز درباره اجرای کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی | یارانه نقدی بگیران بخوانند

کد خبر: 1186554

به دلیل فسادهای شکل گرفته ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت سیزدهم تصمیم به حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به نحو دیگری را گرفت. اما باید سیاست‌های حمایتی طوری اعمال شود تا معیشت خانوارها آسیب نبیند و سفره آن‌ها کوچک‌تر نشود.

به گزارش سایت خبر آزاد، کالابرگ الکترونیک جایگزین مناسبی برای یارانه نقدی است؟ چگونه کالابرگ الکترونیک اجرایی می شود؟ زمان دقیق اجرای کالابرگ الکترونیک کی است؟ کالابرگ الکترونیک چیست؟

به دلیل فسادهای شکل گرفته ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت سیزدهم تصمیم به حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به نحو دیگری را گرفت. اما باید سیاست‌های حمایتی طوری اعمال شود تا معیشت خانوارها آسیب نبیند و سفره آن‌ها کوچک‌تر نشود.

بنابر این دولت در ماه‌های ابتدایی سال جاری، با حذف ارز ترجیحی تصمیم گرفت یارانه نقدی را به ۹ دهک درآمدی بدهد تا زمانی که امکان زیرساخت کالابرگ الکترونیک فراهم شود و این طرح جایگزین یارانه نقدی شود.

گفتنی است که مبحث کالابرگ از سال ۹۷ مطرح شده و در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم به آن اشاره شده است.

در خصوص اجرای کالابرگ الکترونیک، بنا به سخنانی که وزیر صمت اعلام کرده بود، هر خانوار با هر کارت بانکی که دارد برای خریدی که می خواهد انجام دهد، با کشیدن کارت بخشی از هزینه از کارت فرد و بخش دیگر از یارانه کسر خواهد شد.

در خبری دیگر نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرده است که میزان شارژ اعتبار در کارت بانکی یا کارت یارانه‌ای به اندازه‌ی مابه‌التفاوت قیمت شهریور سال قبل با قیمت جدید است.

در این صورت اگر قیمت کالایی ۳۰ هزار تومان بوده است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۵۰ هزار تومان می‌رسد، و بیست هزار تومان مابه‌التفاوت آن کالا در قالب یارانه به حساب سرپرست واریز می شود و فرد ۳۰ هزار تومان را از جیب خود پرداخت می‌کند و ۲۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اش که مابه التفاوت است هزینه می‌شود.

به گفته مسئولین برای اجرای این طرح در مرحله اول باید اعتبار در کارت شارژ شده و سپس حذف ارز ترجیحی صورت گیرد.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها با اجرا شدن طرح کالابرگ الکترونیک قیمت کالا‌های ضروری معیشتی، به شهریور ۱۴۰۰ باز بر می‌گردد.

به نوعی طرح کالابرگ الکترونیک جدید طرح به‌روزرسانی شده ی طرح کوپنی قدیم است که در سال‌های اول انقلاب اجرا میشد.

اولین موردی که در خصوص کالابرگ الکترونیک مطرح است این است که کالابرگ فسادآفرین و و موجب ایجاد بازار سیاه می شود.

علاوه بر ایجاد بازار‌ سیاه و فضای مناسب برای دلالی، با توجه بر اینکه امکان انتخاب کالا‌ها از مردم گرفته شده است، اقدام خرید و فروش کالاها توسط مردم نیز آثار مخربی دارد.

در سال های گذشته نیز در طرح کوپن تخلفات بسیاری صورت گرفت که باعث شد در سال ۶۷ قانون منع خرید و فروش کوپن به تصویب برسد.

با توجه به اینکه در سال ۶۸ جمعیت کشور ۴۸ میلیون نفر بود، و در حال حاضر با جمعیت کنونی طرح کالا برگ نیازمند یک برنامه ریزی بسیار دقیق و جامع است تا موجب فساد و تخلف نشود.

و این اقدام نیازمند دستگاه نظارتی بسیاری قوی‌ای است که خیلی هزینه‌بر است. بنا بر این و بر اساس بررسی ها اگر مبلغ به صورت نقدی به قشر پردرآمد نیز پرداخت شود، به‌صرفه‌تر از راه اندازی طرح کالابرگ الکترونیکی است./خبر سراسری

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها