چراغ سبز ایران خودرو به فروش پژو ۲۰۷ در بورس کالا / سود شگفت انگیز خریداران پژو ۲۰۷

کد خبر: 1187541

پژو ۲۰۷ که نه‌تنها تاکنون فقط از طریق قرعه‌کشی به فروش می‌رسید بلکه در همان سازوکار قرعه‌کشی نیز از پرطرفدارترین خودروها بوده و جزو خودروهایی بود که بیشترین سود را به برندگان خود می‌داد، حالا سر از تالار خودروی بورس کالا درآورده است.

چراغ سبز ایران خودرو به فروش پژو ۲۰۷ در بورس کالا / سود شگفت انگیز خریداران پژو ۲۰۷

 تالار خودروی بورس کالا امروز برای اولین‌بار شاهد عرضه یک خودروی پرتقاضا خواهد بود. هزار دستگاه پژو ۲۰۷ سفیدرنگ امروز در بورس کالا عرضه می‌شوند. تحویل این خودرو سه‌ماهه و قیمت پایه آن نیز ۱۸۷میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان تعیین شده است. براساس نامه مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران، متقاضیان باید سفارش خود را تا ساعت ۱۲ روز گذشته ثبت می‌کردند. البته هر قیمتی که در نهایت برای این خودروها ثبت شود، خریداران باید ۴میلیون و ۳۷۱‌هزار تومان هزینه برای بیمه، شماره‌گذاری، هزینه ثابت به علاوه ۱۳‌درصد مالیات و عوارض قانونی پرداخت کنند.

عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا درحالی اتفاق می‌افتد که از ابتدای ماه جاری، ورود این خودرو به بورس با کش‌و‌قوس‌هایی همراه بود. دقیقا ابتدای آبان‌ماه سال جاری محمدرضا بهنام‌زاده، مدیر پذیرش بورس کالای ایران، اعلام کرد هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالای بورس کالای ایران با پذیرش محصولات تارا ‌و پژو ۲۰۷ تولیدی شرکت ایران‌خودرو موافقت کرده است. با‌این‌حال تنها یک روز از اعلام این خبر توسط مسوولان بورس کالا گذشته بود که ایران‌خودرو از عرضه این دو خودرو در بورس کالا عقب نشست و اعلام کرد فعلا عرضه‌ای در مورد این خودروها در بورس کالا نخواهد داشت. دلیلی که این خودروساز بزرگ کشور برای عدم عرضه این دو محصول پرطرفدار خود در بورس به آن تکیه کرده بود، اختلاف قیمت کارخانه و بازار تارا و پژو ۲۰۷ بود.

این شرکت خودروسازی در اطلاعیه‌ای در دوم آبان‌ماه اعلام کرد عرضه خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست و باید شرایطی را فراهم‌کرد تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند و در ادامه برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی کرد. البته یکی از اهداف مهم عرضه خودرو در بورس کالا کاهش همین اختلاف قیمتی بود که ایران‌خودرو به آن اشاره کرد. عرضه خودروهای پرطرفدار و پرتقاضا در بورس کالا در واقع به کشف قیمت سومی بین قیمت کارخانه و قیمت حاشیه بازار منجر می‌شود که می‌تواند با کاهش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار این محصولات از جولان دلالی در بازار پرحاشیه خودروی کشور نیز بکاهد. بنابراین اینکه ایران‌خودرو عرضه این محصولات پرتقاضای خود را به کاهش اختلاف قیمت حواله داده بود، بیشتر از ارائه دلیل به بهانه‌جویی شباهت داشت.

با‌این‌حال به نظر می‌رسد با گذشت کمتر از یک ماه، ایران‌خودرو هم برای عرضه محصولات پرتقاضای خود به بورس کالا چراغ سبز نشان داده است. پژو ۲۰۷ که نه‌تنها تاکنون فقط از طریق قرعه‌کشی به فروش می‌رسید بلکه در همان سازوکار قرعه‌کشی نیز از پرطرفدارترین خودروها بوده و جزو خودروهایی بود که بیشترین سود را به برندگان خود می‌داد، حالا سر از تالار خودروی بورس کالا درآورده است.

این درحالی است که خبری از کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودرو در میان نیست. در واقع دوم آبان‌ماه که ایران‌خودرو با ارائه این دلیل با عرضه این خودرو در بورس کالا مخالفت کرد، قیمت این خودرو در بازار حدود ۴۰۷‌میلیون تومان بود؛ اما روز گذشته قیمت آن به ۴۴۰‌میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه‌ای خودرو هم که از آذرماه سال گذشته تغییری نکرده است. بنابراین در این مدت حدود ۳۷‌میلیون تومان به اختلاف قیمت مذکور اضافه شده است.

در کل بالاخره شاهد هستیم پای یک خودروی پرتقاضا نیز به بورس کالا باز شده است که می‌تواند جاده‌صاف‌کنی برای حضور باقی خودروهای پرطرفدار بازار در بورس کالا باشد. باید دید سازوکار بورس می‌تواند تقاضای کاذب این دست از خودروها را کاهش دهد و از زیان خودروسازان برای تولید آنها بکاهد یا خیر. در واقع عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد، چراکه اگر در نهایت یک تجربه موفق محسوب شود می‌تواند تغییرات جدی در عرضه خودروهای پرتقاضا ایجاد کند.

دنیای اقتصاد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها