امشب؛ واریز یارانه یلدایی ۱۴۰۱ ؟ / یارانه یلدایی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

کد خبر: 1191250

طبق شنیده‌ها قرار نیست یارانه نقدی هیچ استانی قطع شود؛ این در شرایطی است که پیشتر وزیر اقتصاد خبر داده بود که یارانه یلدایی به تمام 9 دهک درآمدی تعلق نمی‌گیرد و برخی باید منتظر قطع یارانه خود باشند.

امشب؛ واریز یارانه یلدایی ۱۴۰۱ ؟ / یارانه یلدایی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

 در حالی قرار است هشتمین مرحله یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی دولت سیزدهم طبق روال ماه‌های گذشته بیستم آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود که طبق شنیده‌ها قرار نیست یارانه نقدی هیچ استانی قطع شود. این در شرایطی است که پیشتر وزیر اقتصاد خبر داده بود که یارانه یلدایی به تمام 9 دهک درآمدی تعلق نمی‌گیرد و برخی باید منتظر قطع یارانه خود باشند.

مبلغ یارانه چقدر است؟

یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی 20 تا 22 هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشد، مبلغ 400 هزار تومان آن‌هم به‌ازای هر نفر دریافت می‌کند. در صورتی‌که سرپرست جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ 300 هزار تومان به دستش می‌رسد. البته، اگر این افراد اقدام به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا کرده باشند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنها کم می‌شود.

یارانه یلدایی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

اگر قرار باشد دولت به روال دو ماه گذشته اقدام کند، فردا نوبت پرداخت یارانه آذرماه به حساب سرپرستان خانوار است. در حالی که طبق گفته دولتمردان، انتظار می‌رفت عده‌ای این ماه مشمول یارانه نقدی نباشند و کالابرگ به دست‌شان برسد، شنیده‌ها حاکی از این است که هیچ استانی از دریافت یارانه نقدی خط نمی‌خورد و کالابرگی که قرار بود جایگزین شود، استفاده از آن اختیاری است نه اجباری.

دولتمردان می‌گویند استفاده از کالابرگ اختیاری است، این یعنی مشمولان اگر می‌خواهند می‌توانند از آن استفاده کنند، در غیر اینصورت، می‌توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. سازوکار اجرای طرح کالابرگ چگونه است؟ آنگونه که اعلام شده کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، کالای خود را خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، پول آن را برداشت کنند.

در همین ارتباط، وزیر کار در حاشیه نشست هیات دولت از اجرای موفق این طرح در استان هرمزگان خبر داده است. اگر دولت به این موفقیت دست یافته باشد، آنگونه که قبلا اعلام کرده بعد از اجرای طرح آزمایشی در یک استان، نوبت به کل کشور خواهد رسید.

پیشتر اما زمزمه‌هایی از نبود اراده در دولت برای اجرای این طرح از سوی مجلسی‌ها به گوش می‌رسید، اما پس از آن وزیر اقتصاد خبر داد که کالابرگ به لحاط تامین بودجه هیچ مشکلی ندارد و فقط دولت منتظر آماده شدن زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن بود.

جزو کدام دهک درآمدی هستید؟

پیشتر از سخنان وزیر اقتصاد اینگونه برداشت می‌شد که یارانه آذرماه تنها به 9 دهک درآمدی اختصاص پیدا می‌کند، هرچند که در روزهای گذشته اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که قرار نیست هیچ استان و دهکی از دریافت یارانه نقدی حذف شود. اما شما جزو کدام دهک درآمدی قرار دارید؟ در این زمینه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها توضیحاتی را اعلام کرده مبنی بر اینکه هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو کانال اقدام کنند؛ راه نخست، شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که بعد از تماس، با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود. راه دیگر مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir است که وضعیت دهک‌بندی را مشخص و اعلام می‌کند./ تجارت نیوز

یارانه یلدایی ۱۴۰۱ چقدر واریز می شود؟

طبق اخبار رسیده به احتمال زیاد مبلغ یارانه آذرماه واپسین یارانه نقدی است که به حساب یارانه بگیران واریز می شود و پس از آن یارانه یلدایی، یارانه افراد به صورت کالابرگ پرداخت خواهد شد.

به گزارش منیبان، یارانه آذرماه آخرین یارانه نقدی است که مردم دریافت می‌کنند و بعد از این یارانه یلدایی، مردم سراسر کشور مجبور به دریافت کالابرگ هستند.

یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی آذر ماه این ماه هم باید در تاریخ بیستم به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما آنگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرده یارانه یلدایی به تمام ۹ دهک درآمدی تعلق نمی‌گیرد و یارانه برخی از افراد قطع می‌شود.

هفته گذشته بود که احسان خاندوزی از اتمام آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک خبر داد و گفت مقدمات کار فراهم شده، روند آزماشی اجرای طرح کالابرگ انجام شده و قرار است یارانه یکی از استان‌ها قطع شود و مردم این استان به جای یارانه نقدی، کالابرگ دریافت کنند.

از آن بود که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت یارانه یلدایی مردم استان هرمزگان قطع می‌شود و این گروه یارانه نقدی نمی‌گیرند و به جای آن کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک دریافت می‌کنند.

البته هنوز هیچ کدام از مقامات دولتی محل اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک را اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست که آیا استان محل اجرای طرح کالابرگ هرمزگان است یا جای دیگر.

بر این اساس می‌توان گفت کل ۹ گروهی که قبل از این مشمول یارانه نقدی بودند همچنان یارانه را دریافت می‌کنند، اما برخی از این افراد مشمول یارانه نقدی می‌شوند و عده معدودی شامل یارانه غیرنقدی می شوند.

در صورت صحت حرف خاندوزی، یارانه آذرماه آخرین یارانه نقدی است که مردم دریافت می‌کنند و بعد از این یارانه یلدایی، مردم سراسر کشور مجبور به دریافت کالابرگ هستند.

البته دولت چندان با پرداخت کالابرگ موافق نیست و بیشتر مدافع پرداخت یارانه نقدی است. حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفته بود که سال آینده دولت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند.

برخی معتقدند که دولت بر اساس بودجه سال جاری موظف به پرداخت یارانه نقدی است، اما این احتمال وجود دارد که در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۲، دولت به سمت پرداخت یارانه نقدی برگردد و آن را توزیع کند.

پیش از این هم برخی از اقتصاددانان اعلام کرده بودند که اصولا زمانی که دولت بین مردم پول یا همان یارانه نقدی توزیع می‌کند به سادگی نمی‌تواند آن را حذف کند و باید به پرداخت آن ادامه بدهد.

نگرانی دیگری که در این باره وجود دارد این است که آیا دولت می‌تواند طرح توزیع کالابرگ را به درستی و بدون خطا اجرا کند یا نه. این نگرانی عمدهای است که سبب شده این طرح تاکنون اجرا نشود.

به عبارت دیگر اجرای چنین طرح عظیمی در ۳۱ استان کشور نیاز به زیرساخت و بسترهایی دارد؛ بسترهایی که بخشی از بدنه دولت می‌گوید آن را ایجاد کرده و مشکلی در اجرا وجود ندارد، اما بخش دیگر میگویند این زیرساخت‌ها جواب نمی‌دهد و احتمالا دولت در اجرای این طرح عظیم با مشکل مواجه می‌شود.

اما نگاه مردم چیست و آن‌ها طرفدار پرداخت یارانه نقدی هستند یا یارانه کالایی؟ از سال ۸۹ تاکنون دولت هر ماه یارانه نقدی را به حساب مردم واریز کرده است. یارانه‌ای که علی رغم ارزش اسمی و واقعی آن به مردم این اجازه را داده که خودشان درباره نحوه هزینه کرد آن تصمیم بگیرند. اما حالا دولت می‌گوید که مردم باید کالابرگ دریافت کنند و همین مساله باعث واکنش مردم شده است.

بسیاری از آن‌ها میگویند یارانه پرداختی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی یک خانوار چهار نفره به حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد و بسیاری از آن‌ها از این یارانه برای پرداخت اجاره و یا سایر هزینه‌های خود استفاده میکنند. در نتیجه تصمیم میگیرند خودشان تصمیم‌گیرنده شیوه هزینه کرد یارانه باشند نه اینکه دولت برای آن‌ها تصمیم بگیرند./ منیبان

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها