روسیه جلوی ارزان فروشی نفت را می‌گیرد؟

کد خبر: 1198017

وزارت انرژی روسیه سرگرم کار روی تدابیر بیشتری برای محدود کردن میزان تخفیف قیمت نفت روسیه نسبت به شاخص‌های بین‌المللی است.

روسیه جلوی ارزان فروشی نفت را می‌گیرد؟

 روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی است و فروش نفت و گاز، تقریبا نیمی از درآمد بودجه این کشور را تشکیل می‌دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ماه گذشته فرمانی را امضا کرد که به موجب آن، فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه از اول فوریه به مدت پنج ماه به کشورهایی که از مکانیزم سقف قیمت غربی پیروی می‌کنند، ممنوع می‌شود.

نفت روسیه معمولا به قیمت پایین‌تری نسبت به شاخص‌های بین‌المللی مانند برنت فروخته می‌شود. این تخفیف پس از تحریم‌های غربی بر سر اوکراین افزایش پیدا کرد و اکنون به ۲۵ تا ۳۰ دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت رسیده است.

اطلاعات آرگوس مدیا نشان می‌دهد گرید نفتی اورال روسیه جمعه گذشته در بندر پریمورسک دریای بالتیک، ۳۷ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه فروخته شد. معاملات نفت برنت همان روز در قیمت ۷۸ دلار و ۵۷ سنت بسته شد. نفت اسپو همچنان اندکی بالاتر از سقف قیمت فروخته می‌شود زیرا مسافت حمل آن برای خریداران کوتاه‌تر بوده و یافتن نفتکش برای ارسال محموله‌های نفت اسپو راحت‌تر است.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت انرژی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد فرمان ریاست جمهوری که در دسامبر منتشر شد، ارجاع به محدودیت سقف قیمت غیرقانونی به طور مستقیم یا غیرمستقیم را برای شرکت‌های روسی ممنوع می‌کند. این ممنوعیت شامل هرگونه معاملات نفت روسیه برای کاربر نهایی را دربرمی‌گیرد و ایجاب می‌کند با معامله‌ گرانی که این تدابیر را اجرا نمی‌کنند، همکاری نشود. جزئیات این رویه به زودی به همراه جزئیات قیمت و رویه رصد تخفیف منتشر خواهد شد. با این رصد، تدابیر بیشتری اجرا خواهند شد که تخفیف بیش از حد را محدود خواهند کرد.

نفت اسپو که نام آن از خط لوله شرق سیبری گرفته شده است، همچنان اندکی بالاتر از سقف قیمت فروخته می‌شود. مسافت حمل آن برای خریداران کوتاه‌تر است و یافتن نفتکش برای ارسال محموله‌های نفت اسپو به خریدارانی که خارج از مکانیزم سقف قیمت گروه هفت، نفت روسیه را خریداری می‌کنند، راحت‌تر است.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه ماه گذشته اعلام کرده بود مسکو ممکن است تولید نفت را در واکنش به مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای صادرات نفت این کشور، به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

طبق گزارش خبرگزاری اینترفکس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرده است که دولت روسیه به دقت قیمت بین‌المللی نفت روسیه را زیر نظر دارد. وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش تخفیف فروش نفت روسیه، گفت: توجه زیاد و اقدامات بسیار مدبرانه مسئولان مربوطه لازم است تا بخش انرژی ما آسیبی نبیند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها