بودجه ۱۴۰۲/ فردا گزارش می‌دهد:

ارتقا انضباط مالی با اصلاح ساختار بودجه

کد خبر: 1199795

ناکارایی مالی و کسری بودجه در سال‌های گذشته به بخش‌های مختلف اقتصاد ایران تسری می‌کرده است بنابراین ضرورت داشته، در این حوزه تدابیر لازم اتخاذ شود.

ارتقا انضباط مالی با اصلاح ساختار بودجه

گروه اقتصادی فردا: ضرورت اصلاح ساختار بودجه کشور از سال ها پیش مطرح و محل هشدار کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی بود. علت هم به این بر می گردد که وقتی درآمدهای مندرج در قانون لایحه بودجه محقق نشوند، کسری بودجه بر حباب تورم خواهد دمید بنابراین وقتی احکام بودجه شکل واقعی پیدا کنند و نه پیش بینی، کمک بزرگی به کنترل تورم می شود. دولت سیزدهم بر این باور است که برای اصلاح ساختار بودجه گام های موثری را در لایحه 1402 برداشته است.

هادی قوامی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره اصلاح ساختار بودجه گفت: اصلاح ساختار بودجه نویسی شامل ارتقای مدیریت جریان نقدی دولت، اجرای نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت و اصلاح نظام اختیارات و پاسخگویی در لایحه بودجه سال 1402 مورد توجه قرار گرفت. 57 دستگاه اصلی و 3400 دستگاه تابعه در بودجه ردیف بودجه دارند. تلاش شد در این حوزه نیز انضباط بخشی در لایحه بودجه 1402 انجام شود.

وی افزود: هوشمندسازی نظام اجرایی بودجه از طریق یکپارچگی سامانه های نظام مدیریت مالی دولت به طور ویژه در لایحه بودجه 1402 دیده شد. اینکه بودجه کجا هزینه شده، اصلاح نظام طبقه بندی و کدینگ بودجه، ایجاد نظام کنترل تعهدات دولت، اصلاح نظام حسابداری دولت و اجرای اعتباری و پرداخت ذی نفع نهایی از جمله اقداماتی هستند که به مدیریت جریان نقدی دولت، شفافیت، حسابرسی و ارزیابی گزارش های مالی بودجه کمک می کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر اقتصادی یادآور شد: میزان رضایتمندی مردم از خدمات دولتی مشروط به این است که پرداخت به ذی نفع نهایی برسد یا موافقت نامه ای که مبنای نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت و نظام پرداخت است چه خروجی تحویل گرفته است. اینها نکاتی است که در حوزه اصلاحات ساختاری بودجه می توان به آن توجه داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها