ترویج قرض‌الحسنه منجر به افزایش خلق ثروت می‌شود

کد خبر: 1199957

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بانکی گفت: قرض الحسنه منجر به ایجاد سرمایه جدیدی برای بخشی از مردم جامعه می شود که به رغم توانایی های خود به دلیل نبود منابع ریالی قادر به کار و خلق تولید نیستند و سرمایه ای برای رشد دادن استعدادهای خود ندارند.

دکتر میثم مهرپور کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی درگفت وگو با فردا در خصوص تاثیرات قرض الحسنه در تقویت اقتصاد ملی گفت: عقد قرض الحسنه یکی از عقود شرعی است که در بانکداری اسلامی بر آن تاکید شده و جایگاه قابل توجه و مهمی دارد از این حیث که صرفا نگاه دنیوی و مادی بر این عقد حاکم نیست و افراد دارای منابع ریالی مازاد می توانند برای مصارف شخصی ،تولیدی و مصرفی دیگران طی این عقد بخشی از منابع مالی خود را در اختیار هموطنان خود قرار دهند.

وی در این باره افزود: دراین موضوع شکی وجود ندارد که تبدیل این منابع به سرمایه می تواند جامعه را به سمت پویایی اقتصادی سوق دهد به همین دلیل این عقد از جایگاه بالایی برخوردار است چرا که با ترویج سنت حسنه قرض الحسنه به جای دستگیری و حمایت مقطعی و بدون درآمدزایی دائمی به جای ماهی دادن به افراد می توان ماهیگیری را به این افراد آموخت.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: قرض الحسنه از این جهت حائز اهمیت است که طرف قرض دهنده اصل پول خود را از دست نمی دهد بلکه مالکیت منابع و سرمایه خود را برای مدت مشخصی در اختیار فرد دیگری قرار می دهد، روشی که به توسعه متوازن در جامعه کمک می کند و اقتصاد درونزا را رشد می دهد. به همین خاطر می توان گفت یکی از راهبردهایی که می تواند برطرف کننده فقر در جامعه باشد و اقتصاد ملی را تقویت کند ترویج سنت و فرهنگ قرض الحسنه است.

 میثم مهرپوردر این باره توضیح داد: قرض الحسنه منجر به ایجاد سرمایه جدیدی برای بخشی از مردم جامعه می شود که قادربه کار و خلق تولید هستند اما سرمایه ای برای رشد دادن استعدادهای خود ندارند بنابراین قرض الحسنه می تواند توان مضاعفی برای کار و تولید به افراد خلاق، توانمند و کارآفرین که منابع ریالی لازم برای تولید یا ایجاد اشتغال ندارند بدهد. 

وی در ادامه بحث بیان داشت: اگر چه در گام اول ممکن است اینگونه تصور شود که قرض الحسنه ممکن است صرف امور خرد و مصرفی شود که یک فرد خیر به دلایل دینی و خداپسندانه بخشی از دارایی خود را در اختیار برادران و خواهران دینی خود قرار می دهد اما این نگاه بخشی از ماجراست چرا که  قرض الحسنه فقط مختص امور مصرفی نیست، بلکه می تواند تولید را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد و کمک شایان توجهی به رشد تولید باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها