خبر داغ عصر امروز درباره حقوق کارگران | چانه زنی درباره افزایش حقوق کارگران به کجا رسید؟

کد خبر: 1208208

نشست دستمزد شورای عالی کار در حالی آغاز شده که هزینه سبد معیشت کارگران هنوز تعیین نشده است. نمایندگان کارگر تاکید کرده‌اند که بدون تعیین رقم هزینه سبد معیشت ورود به مذاکرات دستمزد ۱۴۰۲ امکان پذیر نیست.

خبر داغ عصر امروز درباره حقوق کارگران | چانه زنی درباره افزایش حقوق کارگران به کجا رسید؟

نشست دستمزد شورای عالی کار در حالی آغاز شده که هزینه سبد معیشت کارگران هنوز تعیین نشده است. نمایندگان کارگر تاکید کرده‌اند که بدون تعیین رقم هزینه سبد معیشت ورود به مذاکرات دستمزد ۱۴۰۲ امکان پذیر نیست.

تاکنون چندین جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارفرمایی و کارگری و دولت به منظور بررسی ابعاد دستمزد ۱۴۰۲ برگزار شده است. اعضای کمیته دستمزد شورای عالی کار هم علیرغم تشکیل چند جلسه به تصمیم واحدی در خصوص تعیین رقم هزینه ماهانه معیشت خانوارهای کارگری نرسیده اند.

به گفته تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار با توجه به آنکه تنها چند هفته تا پایان سال باقی مانده و با توجه به اینکه چارچوب محاسبه سبد معیشت مشخص است، باید داده‌های لازم بررسی و ارائه شود تا در کوتاه‌ترین زمان عدد سبد معیشت به دست آید و بتوان به مذاکرات دستمزد ورود کرد.

تاکنون در جلسات کمیته دستمزد، اطلاعات اقلام خوراکی از جمله مقدار مصرف آن از سوی کارشناسان انیستیتو تغذیه عنوان شده و نماینده رفاه وزارت کار هم اطلاعاتی در خصوص اقلام غیرخوراکی در محدوده شهری و استانی ارائه کرده است با این حال جلسات کمیته مزد به دلیل آنچه اختلاف نظر در خصوص میزان مصرف خانوارهای کارگری عنوان شده، بدون نتیجه به پایان رسیده است.

تاکید نمایندگان کارگران در شورای عالی کار این است که در محاسبه سبد معیشت، ملاک باید تعداد نفرهایی باشد که مرکز آمار اعلام می کند.

پیش از این حسین سلاح‌ورزی نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، تورم را آسیب جدی برای کشور دانسته و با طرح پیشنهاد تعیین مزد منطقه‌ای به عنوان یک راه حل منعطف بر لزوم توجه به مسأله تورم و معیشت تاکید کرده بود.

به گفته وی، گروه کارفرمایی امسال باتوجه به مسایل موجود و برخلاف سال‌های گذشته به دنبال جنگ‌های حیدری-نعمتی قدیمی میان طرف کارگری و کارفرمایی نیست و در هر تصمیمی آینده و رفاه کارگران را در نظر خواهد داشت.

آنطور که نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار  اعلام کرده است گروه کارفرمایی امسال در شورای عالی کار قصد دارد چندان از زاویه منافع کارگری یا کارفرمایی سخن نگوید بلکه بیشتر به این توجه خواهد کرد که چه تصمیمی می‌تواند به مصالح ملی و بهبود رفاه جامعه کارگری کمک کند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار تصمیم گیری درخصوص تعیین هزینه سبد معیشت کارگران را سخت و دشوار دانسته و ارقام متفاوت از ۱۲ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان و ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه را به عنوان برآوردهای صورت گرفته از هزینه سبد معیشت کارگران مطرح می کنند، با این حال برخی مقامات کارگری تعیین دستمزد ۱۴۰۲  را کار سختی نمی دانند چنانچه رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی معتقد است که شورای عالی کار در تعیین دستمزد کار سختی در پیش ندارد به شرط آنکه واقع بینانه به دستمزد کارگران نگاه کند و آن را مطابق با واقعیت‌های روز جامعه بسنجد.

به گزارش ایسنا، با توجه به اعلام نمایندگان کارگران در شورای عالی کار که از ارایه گزارش کمیته دستمزد در جلسه امروز شورای عالی کار خبر داده اند، احتمال اینکه رقم هزینه سبد معیشت کارگران امروز اعلام شود دور از انتظار نیست./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها