رقم سود سهام عدالت زیاد شد | واریز 2 میلیون بحساب هر سهام دار

کد خبر: 1208638

درنخستین روز هفته جاری، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، بندها و تبصره‌های دیگری از این لایحه را تصویب کردند. به گزارش خانه ملت، مجلس دولت را موظف کرد از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند.

رقم سود سهام عدالت زیاد شد | واریز 2 میلیون بحساب هر سهام دار

درنخستین روز هفته جاری، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، بندها و تبصره‌های دیگری از این لایحه را تصویب کردند. به گزارش خانه ملت، مجلس دولت را موظف کرد از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به طبقه‌بندی و درج نام آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی که در چهارچوب آیین‌نامه موضوع ماده(2) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در گروه‌های (1) و (2) قرار نگرفته‌اند اقدام کند. علاوه براین، مجلس سازکار خود را برای واگذاری بنگاه‌های دولتی به متقاضیان مشخص کرد.

 اختصاص ۲ میلیون تومان سهام به ازای تولد هر فرزند

نمایندگان دولت را مکلف کردند به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۲ متولد خواهد شد، مبلغ ۲۲ میلیون ریال تا سقف ۲۲ هزار میلیارد ریال صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد. براساس این بند الحاقی؛ دولت مکلف است ماهانه معادل 2 درصد از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و مؤسسات انتخابی وابسته به دولت که سودده و فاقد زیان انباشت باشد، به استثنای هزینه‌های استهلاک و هزینه عملیات بانک و بیمه را از حساب‌های آنها برداشت و واریز کند.

با و جود آنکه به پایان سال نزدیک می‌شویم، اما هنوز زمان پرداخت دوره دوم سود سال 1400 سهام عدالت مشخص نیست. در همین حال وضعیت معاملات این سبد سهام هم مبهم است.

سهام عدالت گونه ای یارانه است که از زمان دولت آقای احمدی نژاد آغاز شد. قرار بود مبلغ سود سهام عدالت رقمی بین ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان باشد. این مبلغ به ارزش سهام عدالت افراد بستگی داشت. سهام عدالت از موضوعات مهمی است که حسابی خبرساز شده است بسیاری سوالات زیادی در مورد سهام عدالت و سود سهام عدالت دارند که گاهی آن را مطرح می کنند . در ادامه جزئیاتی از سود سهام عدالت را می خوانید .

واگذاری سهام عدالت جاماندگان، فروش آن و قیمت واقعی سهام به داستان دور و درازی تبدیل شده است و هر روز شاهد یک معضل جدید در این سهام هستیم.

نکته جالب توجه اما این است که پیمان حدادی دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امر سهام عدالت پاسخگوی پیگیری‌های تجارت‌نیوز در این باره نبود و خبر دیگری هم از سوی سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منتشر نشده است.

تقریبا یک سالی می‌شود که به طور جدی بحث واگذاری سهام عدالت به جاماندگان مطرح شده و مسئولان هر روز این واگذاری را به فردا موکول می‌کنند و مشخص نیست بالاخره چه زمانی سهام عدالت واگذار خواهد شد.

هفته گذشته بود که حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی اعلام کرد: «برای سهام عدالت جاماندگان جز اینکه شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ این موضوع را تصویب کند، راه دیگری وجود ندارد.»

این صحبت رئیس سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد که زمان واگذاری سهام عدالت مشخص نیست و احتمالا به امسال نرسد؛ این در حالی است که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در صف واگذاری سهام عدالت قرار دارند.

مرحله دوم سود سهام عدالت پرداخت می‌شود؟

امسال برای اولین بار پرداخت سود سهام عدالت مشمولان دو مرحله‌ای شد؛ اولین مرحله سود سهام عدالت بیش از یک ماه پیش و با تاخیر چند هفته‌ای پرداخت شد. اما این سود به برخی از مشمولان پرداخت نشد که علت آن عدم ارائه اطلاعات صحیح بود.

در اولین مرحله سهامداران 452 هزار تومانی 510 هزار تومان، سهامداران 492 هزارتومانی 555 هزارتومان سود و در نهایت سهامداران 532 هزار تومانی 600 هزار تومان و در نهایت سهامداران یک میلیونی نیز یک میلیون و 128 هزارتومان سود علی‌الحساب دریافت کردند. یعنی قرار است بخش دوم سود سهامداران عدالت پرداخت شود.

به نظر می‌رساند سود باقی مانده همانند دور اول باشد؛ اما زمان پرداخت احتمالا به سال آینده می‌رسد.

مهلت ۵ ماهه برای واگذاری شرکت‌های دولتی

نمایندگان مجلس به دولت برای واگذاری شرکت‌های دولتی مهلت ۵ ماهه دادند.

 سازمان برنامه مجاز به تغییر بودجه شرکت‌های دولتی نیست

نمایندگان مجلس سازکار اصلاح ساختار و ارتقای شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را تعیین کردند. سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز به تغییر ارقام بودجه شرکت‌های دولتی یا سایر اشخاص حقوقی نیست.

مجوز مجلس برای اخذ ۳۰ میلیارد یورویی فاینانس

نمایندگان مجلس ضمن موافقت با اخذ ۳۰ میلیارد یورویی فاینانس مقرر کردند که ۵۰ درصد از اعتبارات فاینانس برای تأمین ناوگان و قطار شهری از محل بودجه عمومی هزینه شود.

۲ میلیارد یورو برای خسارات بلایای طبیعی

نمایندگان مجلس به دولت مجوز دادند تا سقف دو میلیارد یورو، برای جبران خسارت و پیشگیری از بلایای طبیعی و تأمین ‌ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی کشور و طرح‌های موضوع صندوق ملی محیط زیست و امور مربوط به پناهندگان را دریافت و به صندوق خزانه‌داری کل کشور صرف هزینه‌های مرتبط کند.

شرایط مشارکت با بخش غیردولتی برای اجرای طرح‌های عمرانی تبیین شد

مجلس با تعیین سازکار مشارکت وزارتخانه‌ها برای اجرای طرح‌های تملک دارایی و سرمایه‌ای به وزارتخانه‌‌ها و سایر دستگاه‌های ‌‌اجرایی و شهرداری‌‌ها اجازه داده می‌شود با استفاده از روش‌های مشارکت عمومی و خصوصی نسبت به اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از طرح(پروژه)‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با بخش خصوصی و غیردولتی اقدام کرده و تا 10 درصد از سرجمع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مربوط به هر دستگاه اجرایی را صرف تأمین منابع برای مشارکت در این طرح (پروژه‌‌)ها کند.

انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی- اسلامی

نمایندگان به شرکت‌های دولتی اجازه دادند تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی برای طرح‌های مصوب شورای اقتصاد منتشر کنند.اسناد خزانه اسلامی منتشره با سررسید تا پایان سال 1405 به طلبکاران دستگاه‌های ‌‌اجرایی بابت تأدیه مطالبات واگذار می‌شود.

اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها بدون دریافت وثیقه ممنوع شد

نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند که اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بدون دریافت وثیقه در قالب خط اعتباری یا اضافه برداشت، توسط بانک مرکزی ممنوع است. نوع و میزان وثایق قابل پذیرش موضوع این بند توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.

۳۰ درصد منابع صرف آبرسانی عشایر می‌شود

نمایندگان مجلس با آبرسانی شرب شهرهای دارای تنش آبی و اختصاص 30 درصد منابع مذکور برای آبرسانی عشایری از محل جرایم مصرف بی‌رویه آب شرب موافقت کردند. همچنین ۱۰ درصد از عوارض حاصل از برق مصرفی صرف توسعه و نگهداری شبکه برق روستایی می‌شود.

کلیه مشاغل پزشکی و دفاتر حقوقی مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی شدند

با مصوبه نمایندگان مجلس تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، داروخانه‌ها و دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی و اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی شدند. همچنین وکلا موظف به ثبت قراردادهای مالی خود در سامانه تنظیم قرارداد الکترونیکی قوه قضائیه شدند. علاوه براین، بانک مرکزی، شهرداری‌ها، پلیس راهور و سازمان ثبت اسناد مکلف به راه‌اندازی خدمات برخط به منظور ارائه خدمات به سازمان امور مالیاتی شدند.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها