دولت‌ روحانی و رفسنجانی رکورددار سقوط ارزش ریال

کد خبر: 1214414

نرخ ارز در دولت روحانی 703 درصد و در دولت رفسنجانی 297 درصد افزایش داشت

دولت‌ روحانی و رفسنجانی رکورددار سقوط ارزش ریال

روز گذشته محسن هاشمی، پسر ارشد مرحوم اکبر رفسنجانی، طی یادداشتی مدعی شد که «میزان کاهش ارزش پول ملی از دوره قاجار تا ابتدای دولت سیزدهم، کمتر از میزان کاهش آن در این دو سال است.» اما برخلاف عرصه سیاسی، ادعاهایی که به حوزه اقتصاد مربوط می‌شود، به دلیل وجود آمار و اطلاعات دقیق ازگذشته تاکنون به سادگی قابل رد یا اثبات است.

حال براساس همین آمار و اطلاعات رسمی که برای همگان قابل دسترس است، برخلاف ادعای محسن هاشمی بیشترین سقوط ارزش پول ملی ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی، در دولت‌های روحانی و رفسنجانی رقم خورده است.

برای اطلاع آقای محسن هاشمی، بدون اینکه نیاز باشد برای حمله به دولت رئیسی، اقدام به سفیدنمایی عملکرد حکومت‌های قاجار و پهلوی کند، بهتر بود ایشان نگاهی به آمار عملکرد دولت‌های پدرش و حسن روحانی می‌انداختند تا این بی‌انصافی را مرتکب نشوند.

واقعیت ارزش پول ملی در دوره مورد ادعای او حاکی از اشتباه محاسباتی عجیب این چهره اصلاح‌طلب است. دلار در دوره قاجار یک تومان و در پایان دولت روحانی 27 هزار تومان بود یعنی از دوره قاجار تا ابتدای دولت سیزدهم قیمت دلار 27 هزار برابر شده و در دو سال گذشته نیز از 27 هزار تومان به 50 هزار تومان رسیده و کمتر از 2 برابر افزایش داشته است. بر اساس آمار بانک مرکزی، از لحاظ تغییرات سالانه ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار، رکوردداران سقوط ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار در کشور به ترتیب سال‌های ۱۳۹۷ (روحانی با ۱۵۶ درصد)، ۱۳۹۱ (احمدی‌نژاد با ۹۲ درصد)، ۱۳۹۹ (روحانی با

۷۷ درصد)، ۱۳۷۴ (رفسنجانی با

۵۳ درصد) و ۱۳۷۳ (رفسنجانی با

۴۶ درصد) هستند.

بیشترین سقوط ارزش پول ملی در دولت‌های روحانی و رفسنجانی رقم خورد

براساس این گزارش، از لحاظ متوسط سالانه افزایش نرخ دلار در دولت‌های پس از دفاع مقدس، حسن روحانی با ۳۰.۸ درصد و اکبر رفسنجانی با ۲۲ درصد بدترین عملکرد را داشته‌اند.همچنین اگر افزایش‌های سالانه دورقمی نرخ ارز در دولت‌های پس از دفاع مقدس (۱۳۶۸ به بعد) را مورد مقایسه قرار دهیم، عملکرد منتقدان دولت رئیسی، مشخص می‌شود.

دولت‌های روحانی و رفسنجانی در ۸ سال عملکرد خود ۵ مرتبه رشدهای سالانه دورقمی در افزایش نرخ دلار ثبت کرده‌اند و مجموعاً بدترین عملکرد را در حفظ ارزش پول ملی داشته‌اند.

افزایش نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ یک‌پنجم رکورد ۱۵۶ درصدی دولت روحانی در سال ۱۳۹۷ بوده است اما حامیان و مسئولان دولت روحانی خود را به فراموشی زده‌اند و ادعای نگرانی نسبت به کاهش نرخ ارز در دولت رئیسی می‌کنند. حتی دولت خاتمی نیز در دو سال ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ افزایش بالاتری در نرخ ارز نسبت به سال گذشته داشته است.

 رشد 703 درصدی نرخ دلار در دولت قبل

دولت گذشته ضعیف‌ترین عملکرد را در زمینه حفظ ارزش پول ملی و کنترل نرخ ارز به جای گذاشته چراکه نرخ دلار در دولت گذشته ۷۰۳ درصد افزایش یافت که در بین همه دولت‌های پس از انقلاب، بی‌سابقه است. برپایه این گزارش، نرخ دلار در بازار آزاد در دوره هشت‌ساله حسن روحانی ۷۰۳ درصد افزایش یافت تا بی‌سابقه‌ترین گرانی ارز در تاریخ اقتصاد پس از انقلاب رقم بخورد.

دولت دهم در مرداد ۱۳۹۲ نرخ ارز را با قیمت ۳۱۸۰ تومان به دولت روحانی تحویل داد اما این دولت با افزایش بی‌سابقه ۷۰۳ درصدی، نرخ ارز را با قیمت ۲۵۵۳۰ تومان در مرداد ۱۴۰۰ به دولت آیت‌الله رئیسی تحویل داد. بدین ترتیب دولت روحانی رکورددار بیشترین گرانی ارز در تاریخ پس از انقلاب محسوب می‌شود. در بین دولت‌های پس از انقلاب، بعد از دولت گذشته که رتبه اول را از لحاظ گرانی ارز داشته، دولت موسوی با ۳۴۱ درصد و دولت رفسنجانی با ۲۹۷ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. افزایش نرخ ارز به معنای کاهش ارزش پول ملی کشور است و ریشه مشکلاتی همچون کاهش قدرت خرید مردم و رشد تورم محسوب می‌شود. دولت گذشته با وجود ادعاهای فراوانی که در زمینه کنترل نرخ ارز مطرح کرد، ضعیف‌ترین عملکرد را در این زمینه به جای گذاشته است. در دولت سیزدهم ثبات و آرامش بازار ارز در دستور کار قرار گرفته است که درنتیجه آن، طبق آخرین آمار بانک مرکزی، در تیرماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۹۸۹۰ تومان رسید تا افزایش قیمت دلار در سال اول دولت سیزدهم ۱۷ درصد ثبت شود. این در حالی است که در هشت سال دولت گذشته، متوسط سالانه رشد قیمت دلار ۳۸ درصد و در چهار سال دولت دوازدهم ۷۲ درصد بود. حال با درنظرگرفتن اختلاف قیمت دلار از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نیز که دلار در بازار آزاد به 50 هزارتومان رسیده است، این ارز 85 درصد رشد داشته که درمقایسه با رشد 703 درصدی آن در دولت قبل بسیار ناچیز است.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها