روسیه بنزین و گازوئیل به ایران صادر می کند؟

کد خبر: 1214660

دو منبع آگاه از صادرات به رویترز گفتند که روسیه در ماه فوریه و مارس 30000 تن بنزین و گازوئیل به ایران عرضه کرده است. منبع سوم این انتقال را تایید کرد اما نتوانست حجم آن را تایید کند.

روسیه بنزین و گازوئیل به ایران صادر می کند؟

 رویترز مدعی شد روسیه در ماه‌های فوریه و مارس بیش از ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل توسط خط‌آهن و از طریق قزاقستان و ترکمنستان به ایران ارسال کرده‌است.

رویترز در گزارشی تایید نشده مدعی شد، روسیه برای اولین‌بار صادرات سوخت به ایران از طریق خط آهن در سال جاری میلادی را آغاز کرده‌است. این اتفاق پس‌از آن افتاده که خریداران سنتی سوخت روسیه از تجارت با مسکو سرباز زدند.

 روسیه و ایران که هر دو تحت تحریم‌های غرب قرار دارند، روابط نزدیک‌تری با یکدیگر جهت حمایت از اقتصادهایشان و تضعیف تحریم‌های غربی که هر دو آن را ناعادلانه می‌دانند، برقرار کرده‌اند.

 تحریم‌های غرب علیه صادرات محصولات نفتی روسیه به‌خاطر جنگ اوکراین، بازارهای جهانی سوخت را تغییر شکل داده است، به‌طوری‌که نفت‌کش‌ها حالا مسیرهای طولانی‌تری را طی می‌کنند و عرضه‌کنندگان مقاصد و شیوه‌های انتقال نامتعارف‌تری را انتخاب می‌کنند. ایران سال‌هاست تحت تحریم‌های غرب قرار دارد.

 الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در پاییز گذشته آغاز سوآپ محصولات نفتی با ایران را اعلام کرد، اما انتقال این محموله‌ها در سال جاری میلادی صورت گرفته است.

 طبق گفته منابع صنعتی، روسیه در ماه‌های فوریه و مارس بیش از 30 هزار تن بنزین و گازوئیل به ایران ارسال کرده‌است.

 طبق این گزارش، تمام این محموله‌ها توسط خط‌آهن از روسیه و از طریق قزاقستان و ترکمنستان به ایران رسیده است. یکی از این منابع گفت بخشی از محموله‌های بنزین از طریق ایران و با کامیون به کشورهای همسایه‌ای مانند عراق ارسال شده‌است.

 طبق گفته یکی از تاجران در بازار محصولات نفتی آسیای مرکزی، با وجود این‌که ایران یک تولیدکننده نفت است و پالایشگاه‌های خود را دارد، اما مصرف این کشور مخصوصاً در استان‌های شمالی اخیراً از تولید سوخت پیشی گرفته است.

 برخی تاجران هم ادعا می‌کنند روسیه مقادیر کمی سوخت از طریق دریای خزر و با نفتکش به ایران ارسال کرده‌است.

 با توجه به هزینه بالاتر صادرات نفت روسیه از طریق دریا و همچنین سقف قیمتی که توسط کشورهای گروه 7 تعیین‌شده، شرکت‌های نفت روسیه تمایل به صادرات بنزین و گازوئیل به ایران از طریق خط آهن دارند. البته این مسیر هم با مشکلاتی مواجه است./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها