گفت‌وگوی «فردا» با ابوالفضل حسن‌بیگی

چین پل ورود ایران به بریکس می‌شود؟

کد خبر: 1205485

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: نه تنها چین بلکه هند و روسیه نیز از الحاق ایران به بریکس استقبال می کنند چراکه ایران به لحاظ انرژی و موقعیت ژئوپلتیک خود بر بسیاری از معادلات جهانی به ویژه منطقه جنوب غرب آسیا تأثیرگذار است.

چین پل ورود ایران به بریکس می‌شود؟

گروه سیاسی فردا: بریکس نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. این گروه خارج از حوزه یورو و دلار به فعالیت اقتصادی می پردازد و سهم بزرگی در مبادلات اقتصادی جهان دارد.

ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره احتمال کمک چین برای پیوستن ایران به بریکس گفت: دنیای دوقطبی پایان یافت بنابراین ایران فرصت های زیادی دارد تا با ارتقا تعاملات بین المللی در جهت خنثی سازی و بی اثرکردن تحریم ها گام های بلندتری بردارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های پیمان شانگهای و گروه بریکس افزود: کشورهایی که از سوی غرب مورد فشار و اخاذی قرار می گیرند با پیوستن به این دو مکانیزم می توانند مقابل آمریکا و اروپا ایستادگی کنند. امروز واشنگتن تبلیغات زیادی می کند که همچنان قریب به اتفاق کشورهای جهان را با خود همراه دارد اما از قریب 222 کشور جهان، کمتر از 70 کشور با آمریکا همکاری می کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: چینی ها نیاز زیادی به انرژی و قدرت منطقه ای ایران دارند بنابراین حمایت خواهد کرد تا ایران به بریکس بپیوندد چراکه ویژگی های ایران به تقویت و ارتقا سطح گروه بریکس در معاملات و معادلات بین المللی کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی با اشاره به برنامه ریزی بریکس برای تعریف پول واحد یادآور شد: این نوع ارز چون خارج از حوزه یورو و دلار است، کاملا تحریم های غرب را بی اثر می کند. این روزها روسیه از همین طریق برای مقابله با تحریم های اروپا اقدام می کند و نفت و انرژی خود را به کشورهای متقاضی عرضه می دارد.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به نیاز زیاد چین به انرژی بیان کرد: چینی ها روزانه نیاز به 15 میلیون بشکه نفت دارند و طبق برنامه می خواهند این رقم را به 20 میلیون بشکه نفت افزایش دهند. از این رو ایران می تواند با افزایش فروش نفت قسمت عمده نیاز چین به انرژی را تأمین کند.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود بریکس در آینده ای نزدیک قریب 50 درصد معاملات اقتصادی جهان را به خود اختصاص دهد چراکه علاوه بر کشورهای فعلی، بسیاری از کشورها متقاضی پیوستن به این گروه پولی و مالی هستند. با این اوصاف فرصت طلایی پیش روی ایران قرار دارد تا از ظرفیت بریکس هم برای فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی و هم پیشبرد پروژه های سرمایه گذاری خود بهره ببرد.

حسن بیگی با اشاره به نارضایتی جهانی از سلطه دلار بر تعاملات اقتصادی بین المللی تأکید کرد: کشورها تلاش می کنند هرچه زودتر خود را از اهرم فشار آمریکا خلاص کنند. همواره چین این آمادگی را داشته تا برای پیوستن ایران به بریکس حمایت های لازم را انجام دهد اما دولت آقای روحانی متأسفانه آمادگی همراهی با چین را در این موضوع نداشت.

وی با بیان اینکه چینی ها از طریق ایران می توانند در منطقه غرب آسیا پروژه های اقتصادی خود را پیش ببرند، افزود: نه تنها چین بلکه هند و روسیه نیز از الحاق ایران به بریکس استقبال می کنند چراکه ایران به لحاظ انرژی و موقعیت ژئوپلتیک خود بر بسیاری از معادلات جهانی به ویژه منطقه جنوب غرب آسیا تأثیرگذار است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها