وام قرض‌الحسنه در دولت رئیسی 6 برابر شد | شرایط پرداخت وام 750 میلیونی بدون ضامن

کد خبر: 1217198

وام 100 میلیون تومانی اشخاص حقوقی از روز گذشته به 750 میلیون تومان افزایش یافت

وام قرض‌الحسنه در دولت رئیسی 6 برابر شد | شرایط پرداخت وام 750 میلیونی بدون ضامن

در دولت سیزدهم تاکنون سقف پرداخت وام قرض‌الحسنه حداقل 6 برابر افزایش یافته است. این میزان افزایش برای تسهیلات قرض‌الحسنه شرکت‌های حقوقی (کسب و کارهای خرد و دانش‌بنیان)، هفت و نیم برابر شده است. در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم سقف تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشخاص حقیقی 50 میلیون تومان بود که پس از چند نوبت افزایش، روزگذشته در تازه‌ترین بخشنامه بانک مرکزی این رقم به 300 میلیون تومان رسید. بدین ترتیب سقف وام قرض‌الحسنه افراد حقیقی 6 برابر شده است. همچنین وام مربوط به اشخاص حقوقی یا همان کسب و کارها و دانش‌بنیان‌ها هم از 100 میلیون تومان در ابتدای دولت سیزدهم از روز گذشته به 750 میلیون تومان افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد هفت و نیم برابری آن است.

درحالی که سهم افراد حقیقی از کل تسهیلات بانکی پرداخت شده در کشور به حدود 16 درصد می‌رسد، همواره مردم در دریافت وام بخصوص وام قرض‌الحسنه بدون سود با موانع جدی مواجه بودند. از سوی دیگر در شرایط فعلی سقف‌های تعیین شده برای تسهیلات دیگر کفاف نیازهای ضروری افراد را نمی‌دهد. برهمین اساس رئیس دولت سیزدهم از ابتدا روی ضرورت ساده‌سازی و تسهیل پرداخت وام به مردم تأکید داشته است. برهمین اساس تسهیلات بدون ضامن براساس اعتبارسنجی افراد در دستور کار شبکه بانکی قرار گرفته و تاکنون عملکرد قابل قبولی داشته است. حال در گام بعدی متناسب‌سازی سقف تسهیلات پرداختی قرار دارد که طی دو سال اخیر چندین بار این اتفاق برای وام‌های قرض‌الحسنه افتاده است.

افزایش 50 درصدی سقف تسهیلات در بانک‌های قرض‌الحسنه

درهمین خصوص روزگذشته بانک مرکزی اعلام کرد که سقف فردی تسهیلات و مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه شرکت‌های حقوقی در بانک‌های قرض‌الحسنه به میزان 50 درصد افزایش یافت. براین اساس، سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌های قرض‌الحسنه از ۲ میلیارد ریال به ۳ میلیارد ریال افزایش یافت. همچنین مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه شرکت‌های حقوقی (کسب و کارهای خرد و دانش‌بنیان) از مبلغ ۵ میلیارد ریال به مبلغ 5‌/7 میلیارد ریال افزایش یافت. بر این اساس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بانک قرض‌الحسنه رسالت می‌توانند با رعایت سایر شرایط و ضوابط نسبت به افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام کنند.

چند گام برای افزایش سقف وام

بررسی سقف تسهیلات قرض‌الحسنه در ابتدای دولت سیزدهم نشان می‌دهد که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در پنجم مرداد ماه سال 1400 سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و عادی بانک‌ها و بانک‌های قرض‌الحسنه تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان و همچنین افزایش سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال و سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی بابت خرید انشعابات و توسعه خانگی و کارگشایی امور کسب و کار خرد روستایی تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود.

اما در اواخر اسفند ماه 1400، نخستین گام دولت سیزدهم برای منطقی کردن سقف تسهیلات برداشته شد. بدین ترتیب، سقف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و اشتغالزایی در بانک‌های قرض‌الحسنه به ترتیب 4 و 5 برابر شد. دراین دوره زمانی سقف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری برای اشخاص حقیقی 200 میلیون تومان با دوره بازپرداخت حداکثر 60 ماهه تعیین شد. از سوی دیگر سقف تسهیلات اشتغالزایی برای کسب و کارهای خرد و کوچک از 100 میلیون تومان به 500 میلیون تومان رسید و دوره بازپرداخت آن حداکثر 84 ماهه شد. در بهمن ماه سال گذشته نیز بانک مرکزی در قالب نسخه اصلاحی «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد» درمجموع سقف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در شبکه بانکی را 200 میلیون تومان اعلام کرد. علاوه براین دراین بخشنامه سقف تسهیلات خرد نیز در شبکه بانکی 200 میلیون تومان تعیین شد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها