خبرهای خوب برای بازنشستگان تامین اجتماعی/ وام بازنشستگان 20 میلیونی شد| برای دریافت کارت‌ خرید اعتباری اینجا ثبت نام کنید

کد خبر: 1217309

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی، جزئیات افزایش دو برابری خدمات سفر به بازنشستگان و اضافه شدن شهرهای سیاحتی به بسته رفاهی این سازمان را تشریح کرد.

خبرهای خوب برای بازنشستگان تامین اجتماعی/ وام بازنشستگان 20 میلیونی شد| برای دریافت کارت‌ خرید اعتباری اینجا ثبت نام کنید

سازمان تأمین اجتماعی با بالاترین سهم در ارائه خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی، توانسته به بیش از ۴۵ میلیون نفر این خدمات را ارائه دهد.بخشی از این خدمات بیمه‌ای، درمان، رفاهی و ... است به همین منظور در گفت‌وگو با یکی از مدیران سازمان تأمین اجتماعی به بررسی میزان این خدمات پرداختیم.

 «محسن تقیانی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی» مهمان این هفته خبرگزاری فارس بود، با او درباره مسائلی مانند طیف‌های خدمات گیرنده معاونت فرهنگی و اجتماعی، خدمات به بازنشستگان و بیمه شدگان، تسهیلات قرض الحسنه و موضوعات سلامت و درمان جامعه هدف این سازمان گفت‌وگو کردیم. مشروح این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید:

۴۵ میلیون خدمت گیرنده تأمین اجتماعی

به عنوان پرسش نخست، جامعه هدف سازمان تأمین اجتماعی و مجموعه شما کدام طیف‌های جامعه هستند؟

ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی چند گروه مخاطب داریم؛ گروه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی که جمعیتی حدود ۴ میلیون نفری را شامل می‌شود، دسته دیگر بیمه شدگان سازمان می­باشند که  جمعیتی معادل ۴۵ میلیون نفر هستند.

جامعه مخاطب دیگر، کارفرمایان هستند که بیمه شدگان از طریق این ها بیمه می‌شوند و به صورت مستقیم با سازمان در ارتباط و تعامل هستند. دسته دیگر نیز جامعه کارمندان سازمان هستند که هم به لحاظ تنوع شغلی و هم به لحاظ کمی بسیار گسترده می­باشند. ما بالغ بر ۷۰ هزار نفر کارمند در حوزه بیمه ای و درمان کشور داریم و برای این‌ها و خانوادهایشان برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی طراحی و اجرا می‌کنیم. همچنین کارکنان شرکت­های سرمایه­ گذاری سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه کارکنان و خانواده­ های آنان جزو جامعه مخاطب ما قرار می­گیرند.

 ارتباط مجموعه شما با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چگونه است؟

ما علاوه بر جامعه مخاطبی که ذکر شد، متولی برقراری تعامل و ارتباط مستمر با تشکل­های صنفی کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی هستیم. اداره ­کل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی علاوه بر برقراری ارتباط دوسویه با این تشکلها، اقدامات حمایتی و آموزشی برای آنها طراحی و اجرا می­کند.  

به طور مثال ما برای تشکل­های صنفی کارفرمایی و کارفرمایان محترم در سراسر کشور کارگاه­های آموزشی آشنایی با قوانین بیمه ه­ای بطور مداوم برگزار می‌کنیم. همچنین مشاوره­ های کارگاهی داریم که در طول سال مستقیماً در کارگاه­ های تولیدی و خدماتی حضور پیدا می‌کنیم و نسبت به برگزاری نشست­های آشنایی با قوانین و مقرارت بیمه‌ای اقدام می‌کنیم. حمایت مالی از تشکل­های کارگری و بازنشستگی نیز از جمله برنامه­های حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی می­باشد.

بازنشستگان منتظر خبرهای جدید باشند/ افزایش تعداد سفرهای سیاحتی، زیارتی

بازنشستگان، یکی از گروه‌های مهم تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، شما برای این دسته چه اقداماتی را در نظر دارید؟

ما برای بازنشسته‌ها در سال گذشته اقدامات متعدد و مختلفی را انجام دادیم، یکی از آن‌ها بحث سفرهای زیارتی بود که در قالب طرح کرامت رضوی اجرا شد به طوری که در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۱۷۵ نفر از بازنشستگان به مشهد مقدس و شیراز و قم اعزام شدند.

از ابتدای شروع طرح کرامت رضوی در سال ۹۳ تا سال ۹۸ که به کرونا ختم و سفرها تعطیل شد، جمعاً 140 هزار نفر به این سفرها اعزام شدند که در سال 1401 به تنهایی توانستیم بالغ بر 48 هزار نفر را به صورت کاملاً رایگان به شهرهای زیارتی مشهد، قم و شیراز اعزام کنیم. ما در سال جدید بنا داریم تا چند اقدام جدید را برای بازنشستگان دنبال نماییم، نخست آنکه مقاصد سفرها را افزایش دهیم و علاوه بر شهرهای زیارتی، شهرهای سیاحتی و تفریحی را نیز برای بازنشستگان اضافه کنیم که استان‌های شمالی کشور و استان‌هایی نظیر همدان و اصفهان نیز قرار است به این لیست‌ها اضافه شوند.

همچنین قرار است تعداد افراد اعزامی به این سفرها را نیز افزایش دهیم. هدف ­گذاری ما این است که به یاری خداوند متعال بتوانیم بالغ بر 100 هزار نفر را امسال در قالب طرح گردشگری تعالی بخش به سفرهای زیارتی و سیاحتی اعزام کنیم، که در صورت تحقق شاهد رشد بیش از 100 درصدی در این باره خواهیم بود.

احتمال افزایش وام بازنشستگان به ۲۰ میلیون تومان

تسهیلات قرض الحسنه یکی از مهمترین نیازهای بازنشستگان است، آیا چنین بسته ای را در سازمان دارید؟

موضوع تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان یکی از مهمترین اقدامات سازمان و معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای تأمین اجتماعی است. ما در سال گذشته تسهیلات قرض­الحسنه را از ۷ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش دادیم که شاهد رشد نسبتا مطلوبی بودیم. در سال گذشته ۲۲۰ هزار بازنشسته توانستند از این تسهیلات قرض­الحسنه بهره­مند شوند و امسال نیز بنا داریم تا میزان تسهیلات را تا سقف ۲۰ میلیون تومان افزایش دهیم.

در مجموع 10 هزار میلیارد تومان برای این تسهیلات در بودجه سال 1402 سازمان تامین اجتماعی اعتبار دیده شده که با برنامه­ریزی صورت گرفته به حداقل 400 هزار نفر این تسهیلات اعطا خواهد شد. بازنشستگان و مستمری­بگیران تامین اجتماعی بعد از اعلام عمومی، از طریق سامانه ثبت­نام مستقیم تسهیلات که از منوی مستمری­بگیران سایت سازمان تامین اجتماعی در دسترس عموم قرار دارد و یا از طریق مراجعه حضوری به کانون­ های بازنشستگی سراسر کشور نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند که در صورت داشتن شرایط، این تسهیلات از طریق بانک رفاه کارگران به آنها پرداخت خواهد شد.  

برگزاری المپیاد ورزشی بازنشستگان در سال ۱۴۰۲

تأمین اجتماعی چقدر به سلامت بازنشستگان توجه کرده است؟

 المپیاد ورزشی بازنشستگان یکی دیگر از اقدامات اداره­کل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی است. در سال گذشته این المپیاد را در 6 رشته ورزشی تیراندازی، شنا، دارت، شطرنج، تنیس روی میز و فوتبال دستی برای خانم‌ها و آقایان برگزار کردیم و امسال نیز قرار است علاوه بر این رشته‌های فردی، رشته­های گروهی نظیر فوتبال سالنی یا والیبال را هم به این المپیادها اضافه نماییم.

المپیادهای ورزشی علاوه بر ایجاد شور و نشاط در میان بازنشستگان، به حفظ و ارتقای سلامتی آنها کمک شایانی می­کند. علاوه بر این ما همه ساله در مقاطع مختلف اجرای ورزش ­های همگانی نظیر پیاده­روی و ... را برای این قشر عزیز برنامه­ریزی و اجرا می­کنیم.

  المپیاد ورزشی بازنشستگان در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود که سال گذشته مرحله کشوری کارگران بازنشسته در یزد و برای بازنشستگان سازمان نیز در شیراز برپا شد.

موضوع دیگر بحث جشنواره انتخاب بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه سراسر کشور است که همه ساله این جشنواره برگزار می‌شود. در سال گذشته با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه برگزار شد و ۱۵ نفر از بازنشستگان کشوری مورد تقدیر قرار گرفتند. ما شاخص‌های انتخاب بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه را بازنگری کرده‌ایم.

افزایش سقف تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان و موظفی بگیران

 بیمه تکمیلی بازنشستگان، یکی از سرفصل‌های مهم و مورد نیاز بازنشستگان است، این مهم را چگونه دنبال کرده‌اید؟

  ما برای مشارکت در پرداخت حق بیمه‌ تکمیلی بازنشستگان، 50 درصد از سهم پرداختی بازنشسته را پرداخت می‌کنیم که سال گذشته برای هر نفر معادل 45 هزار و 500 تومان بود. اما در سال جدید برای هر نفر ما 102 هزار و 500 تومان پرداخت می‌کنیم که رشد 125 درصدی داشته است.

خبر بسیار مهم این است که امسال سقف تعهدات بیمه‌های تکمیلی افزایش یافته و پوشش‌های بیشتری را شامل شده و ان‌شاءالله رضایتمندی بیشتر بازنشستگان را در پی خواهد داشت.

بازنشستگان صاحب کارت‌های خرید اعتباری می‌شوند

 یکی از موضوعات مهم خرید اعتباری بازنشستگان است، در شرایط فعلی چه اقداماتی در حال اجرا است؟

موضوع خرید اعتباری بازنشستگان نیز بسیار اهمیت دارد. در سال گذشته ما این خدمت را به بازنشستگان از طریق مراکز برون سازمانی ارائه می‌دادیم اما امسال در نظر داریم با توجه به ظرفیت سازمان در امر سرمایه‌گذاری و شرکـ‌ت‌های تابعه ان‌شاءالله این خدمات را وسیع‌تر و گسترده‌تر کنیم.

طرح اولیه آن آماده شده و هم حوزه اقتصادی و سرمایه­گذاری سازمان و هم مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی و همچنین کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور نظر مساعد خود را در مورد این طرح اعلام کرده­اند و در اختیار مدیرعامل سازمان نیز قرار گرفته و ان‌شاءالله اگر تأیید شود و مراحل تصویب آن در هیات مدیره سازمان طی شود بتوانیم این خدمت مهم را اجرا کنیم. کما اینکه در برنامه سال جاری حوزه فرهنگی اجرای این طرح دیده شده است. علاوه بر این، بازنشستگان و مستمری­بگیران تامین اجتماعی که حقوق ماهیانه آنها به حسابشان نزد بانک رفاه کارگران واریز می­شود، می­توانند برای خرید اعتباری و اقساطی کالاها و ملزومات مورد نیاز خود از 5 هزار فروشگاه سراسر کشور، از طریق سامانه "بتا" از تسهیلات اعتباری این بانک استفاده کنند.

در موضوع جوانی جمعیت چه اقداماتی در سازمان برای کارمندان و بازنشستگان اجرایی شده است؟

در بحث قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تمام تکالیفی که برعهده ما بوده را توانسته‌ایم به خوبی انجام دهیم. پرداخت هزینه‌های ناباروری، بحث‌های زایمان طبیعی و... را انجام داده‌ایم و تکلیف انجام نشده‌ای از قانون برعهده ما نیست. ما در سطح کارکنان نیز مهدکودک‌هایی را برای فرزندان کارمندان ایجاد کرده‌ایم. سال گذشته با اقدام ابتکاری جشنی را در روز ملی جمعیت برگزار کردیم و از همکاران دارای سه فرزند یا بالاتر در سراسر کشور قدردانی به  عمل آمد. در سالجاری نیز برای همکارانی که در سال گذشته ازدواج کرده­اند یا صاحب فرزند شده­اند برنامه جشن و تقدیر تدارک دیده شده است.

 برنامه تأمین اجتماعی برای کارمند سازمان چیست؟

ما در سال گذشته به ارتقاء سطح فرهنگی، معرفتی و معنوی کارمندان سازمان نیز توجه جدی داشتیم چرا که این اتفاق می‌تواند به ایجاد بهره‌وری بالا در سازمان کمک کند. باید کارمندان‌ خود را از نظر روحی و روانی تقویت کنیم تا بتوانند خدمات مطلوب­تری را به ارباب رجوع و مردم ارائه کنند.

همچنین برنامه‌ای برای اوقات فراغت فرزندان کارکنان و برنامه­های متنوع فرهنگی، تفریحی، معرفتی و ... برای کارمندان سازمان و خانواده­های آنها در نظر داریم که در سال گذشته این سیاست دنبال شد و در سال جدید نیز همین موضوع را بصورت جدی­تر دنبال خواهیم کرد. این برنامه‌ها می‌تواند شامل سفرهای سیاحتی، زیارتی و تفریحی، برگزاری کلاس­ها و کارگاه­های فرهنگی، برنامه­های قرآنی و ... برای کارمندان و خانواده‌ها و فرزندان‌شان باشد و به تمام کارمندان این سازمان در سراسر کشور ارائه خواهد شد.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها