زمزمه افزایش 20 درصدی قیمت تخم‌مرغ /تخم مرغ شانه ای چند؟

کد خبر: 1217427

بر اساس گفته رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران نرخ جدید تخم‌مرغ درب مرغداری از 39 هزار و 500 به 47 هزار و 300 تومان رسیده که حکایت از افزایش 20 درصدی قیمت این کالا دارد.

زمزمه افزایش 20 درصدی قیمت تخم‌مرغ /تخم مرغ شانه ای چند؟

حمید کاشانی با بیان اینکه با وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح قیمت‌ تخم‌مرغ توافقاتی حاصل شد، افزود: پس از بررسی‌های انجام‌شده، اتحادیه مرغداران میهن و وزارت جهاد کشاورزی بر سر قیمت جدید تخم‌مرغ به توافق رسیدند. بر این اساس قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده نیز

۵۶ هزار تومان تعیین شد. بنابراین قیمت هر ‌شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ به وزن ۱۸۰۰ گرم، حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌شود. قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ سال گذشته درب مرغداری ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

همچنین محمد مرادی؛ مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در جلسه‌ای درباره قیمت جدید تخم‌مرغ با نرخ 47 هزار و 300 تومان درب مرغداری با وزارت جهاد کشاورزی به تفاهم رسیدیم.

وی افزود: تولیدکنندگان متعهد شدند تا یک سال آینده افزایش قیمتی نداشته باشند. قیمت تخم‌مرغ البته هنوز در ستاد تنظیم بازار مصوب نشده است و به‌طور معمول باید مصوبه این ستاد را نیز برای ابلاغ داشته باشد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن افزود: بر این اساس قیمت جدید هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده 56 هزار تومان و هر ‌شانه 30 عددی به وزن 1800 گرم، حدود 100 هزار تومان خواهد شد.

براساس گفته فعالان مرغداری نرخ جدید تخم‌مرغ درب کارخانه از 39 هزار و 500 به 47 هزار و 300 تومان رسیده که حکایت از افزایش 20 درصدی قیمت این کالا دارد. تخم‌مرغ بر اساس قیمت‌های 1401 در مغازه‌ها با قیمت ‌شانه‌ای 90 هزار و دانه‌ای 3500 تومان فروخته می‌شود. البته مشاهدات میدانی حا‌کی است که برخی مغازه‌ها تخم‌مرغ را ‌شانه‌ای 100 هزار تومان می‌فروشند.

پیش از این ‌قیمت مرغ هم در بازار افزایش یافته بود که به گفته کارشناسان علت آن عمدتا به کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها برمی‌گردد. آخرین‌بار ستاد تنظیم بازار در تیر‌ماه سال گذشته و پس از ا‌جرای «طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها» قیمت تخم‌مرغ‌ شانه 30 عددی با وزن یک کیلو و 900 گرمی را 76 هزار تومان مصوب کرد، این قیمت مدتی رعایت می‌شد اما بعدا قیمت تخم‌مرغ ‌شانه‌‌ای در مغازه‌ها به 85 تا 90 هزار تومان رسید.

تاکید بر رعایت نرخ مصوب مرغ

سیدمحمد آقامیری؛ سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت فعلی گوشت مرغ در بازار گفت: قیمت گوشت مرغ در بازار گران نیست و وزارتخانه نرخ مصوب ۶۳ هزار تومان را به رسمیت می‌شناسد. البته اتحادیه مرغداران تقاضای تغییر قیمت را دارند که موضوع در حال بررسی است و تولیدکننده نباید با ضرر تولید کند.

مرغ صنایع تامین می‌شود

همچنین محمد جعفری؛ معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم در واکنش به مشکلات تامین مرغ مورد نیاز تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی اظهار داشت: براساس مصوبه‌ای که داریم باید در هر مکانی که مرغ به‌صورت دپو (ذخیره)شده وجود داشته باشد از آنها با نرخ مصوب روز 63 هزار تومان خریداری و آن را در بازار برای مصرف‌کننده به قیمت 45 هزار تومان عرضه کنیم.

وی افزود: هرگونه ذخیره‌‌سازی مرغ در این شرایط باعث ایجاد اخلال در نظام توزیع این محصول می‌شود. مرغ از واحدهایی که دارای دپوی مرغ هستند با بستن قرارداد با آنها با نرخ روز خریداری می‌شود.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در پاسخ به اینکه برخی از تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی اعلام کرده‌اند که با حواله معوض نمی‌توانند مرغ دریافت دریافت کنند، گفت: ارائه معرفی نامه‌های تحویل مرغ به واحدهای تولیدی توسط جهاد کشاورزی استان‌ها انجام می‌شود و برای نظارت و کنترل بیشتر بر بازار مرغ زمان‌بندی تحویل ایجاد کرده‌اند و نیاز همه متقاضیان بازار تامین خواهد شد. ضمن اینکه محدودیتی برای نیاز با ضابطه مرغ مورد نیاز صنایع نداریم به‌طوری که در روز گذشته 800 تن مرغ تنها در تهران توزیع شده است.

گفتنی است، برخی اخبار، حکایت از این دارد که در روزهای گذشته به منظور تأمین مرغ مصرفی برای شهروندان، معاونت پشتیبانی امور دام با همراهی سازمان تعزیرات اقدام به ضبط بار مرغ مصرفی چند شرکت پروتئینی کرده است. معاون پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که در برابر ضبط بار مرغ مصرفی این شرکت‌ها، حواله‌های دولتی به ایشان اعطا خواهد شد اما مدیران شرکت‌های مذکور از عدم تخصیص حواله‌های معتبر تأمین مواد اولیه تولید و بار مرغ مصرفی خبر می‌دهند.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها