برنامه دولت برای اجرای سراسری طرح کالابرگ | واریز همزمان یارانه نقدی و کالابرگ برای این دهک ها

کد خبر: 1224040

علیرضا عسگریان با اشاره به روند تکمیل داده‌ها و اطلاعات اقتصادی مردم در پایگاه رفاه ایرانیان گفت: پایگاه رفاه ایرانیان اکنون در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. نزدیک به یازده شاخص اساسی در این پایگاه است که این یازده شاخص مدام به‌روزرسانی و تجزیه تحلیل می‌شوند.

برنامه دولت برای اجرای سراسری طرح کالابرگ | واریز همزمان یارانه نقدی و کالابرگ برای این دهک ها

علیرضا عسگریان (معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم در رابطه با اموری مثل برنامه هفتم توسعه و سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی در این برنامه، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، پایگاه رفاه ایرانیان و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، از بار مالی آن بر صندوق‌ها گفت.عسگریان با اشاره به اینکه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از جنس همسان‌سازی است، اظهار کرد: همسان‌سازی‌ها و متناسب‌سازی‌ها بار مالی بسیار سنگینی را به صندوق‌های بازنشستگی و سایر مجموعه‌های مرتبط تحمیل می‌کند و اجرای آن نیازمند به اختصاص زمان و بررسی و تخصیص منابع لازم است.

    تغییرات موجود در برنامه هفتم توسعه حتما تدریجی است. اصلا امکان آن وجود ندارد که تغییراتی مثل سن و سابقه بازنشستگی تدریجی نباشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث اصلاحات پارامتریک مندرج بر برنامه هفتم توسعه در پاسخ به انتقادات مطرح درباره تند بودن روند تغییرات بازنشستگی در این سند گفت: تغییرات در برنامه هفتم توسعه حتما تدریجی است. اصلا امکان آن وجود ندارد که تغییراتی مثل سن و سابقه بازنشستگی تدریجی نباشد. حتی خود تدریجی بودن این تغییرات هم حتی محل بحث و گفتگوی باز است و هنوز چیزی نهایی نشده است. تغییرات سنجه‌ای شاید پنج ساله باشد و تغییرات در این عرصه طی پنج سال شوک آور نیست. قرار نیست تغییری طی یک یا دو سال رخ دهد و هیچ فردی در این حوزه؛ نظری مبتنی بر تحولات ضربتی پارامتریک ندارد.

وی افزود: صندوق‌های تامین اجتماعی اکنون با موقعیت خاصی مواجه هستند و منابع آن‌ها باید تامین شوند. از سوی دیگر، مردم و بازنشستگان نیز نباید بیش از این از ناحیه سیاست‌های مربوط به حفظ منابع صندوق‌ها آسیب ببینند. این دو مورد، پارامترهای اصلی ما در سیاست‌گذاری هستند. ما این دو پارامتر را باید با هم در نظر گرفته و نقطه تعادل بین حفظ منابع صندوق‌ها و وارد نیامدن فشار به جامعه را پیدا کنیم و روی همان نقطه تعادل حرکت کنیم. اگر آن نقطه تعادل محور گفتگوهای حول برنامه هفتم باشد، دیگر همه نسبت به اجرای آن پاسخگو و مسئولیت پذیر خواهند بود.

پایگاه رفاه ایرانیان و آمادگی دولت برای اجرای طرح کالابرگ

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار در ادامه با اشاره به بحث‌های شکل گرفته درباره برنامه هفتم توسعه و موارد مربوط به حوزه کار و تامین اجتماعی در این برنامه گفت: برنامه هفتم توسعه در مرحله پیش‌نویس قرار دارد و باب گفتگوی اجتماعی درباره آن باز است و قرار است این برنامه بازهم به دولت برگردد و برود. شهادت می‌دهیم که تراکم زیاد گفتگو در جریان شکل‌گیری این برنامه در دولت وجود داشته است و ذی‌نفعان در وزارتخانه‌های مختلف که مرتبط با این برنامه هستند، فرصت خوبی برای انتقال نظرات خود به سمع و نظر کارشناسان دولت داشتند. ما امیدواریم خروجی این فعالیت‌ها در نهایت یک برنامه خوب باشد.

وی تاکید کرد: برنامه باید بتواند نظرات همه را در یکجا جمع کند و با عقلانیتی که به دنبال آن هستیم سازگاری داشته باشد تا بتوانیم از سد مشکلات فعلی به سلامت عبور کنیم. تدوین یک برنامه خوب در گروی این است که همه گروه‌ها در بحث پیرامون آن مداخله کنند و باید بستری برای این مداخله در تدوین باز هم فراهم شود.

عسگریان درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در اجرای این طرح و جزئیات آن توضیح داد: کالابرگ موضوعی است که بیش از دو سال در دولت مطرح است. قرار بر این بود که با اجرای این طرح تا حد ممکن فشار از روی دولت برداشته شود. در سال ۱۴۰۱ که بحث کالابرگ جدی شد، ما مرحله اول و دوم این طرح را به صورت آزمایشی و پایلوت اجرا کردیم. قرار است که کالابرگ اول تنها به اقشاری که آسیب‌پذیر هستند کمک بکند. به ویژه سه دهک اول پایین قرار است یک کمک جدی از ناحیه کالابرگ دریافت کنند. این کمک باید قالب خود را پیدا کند.

وی با اشاره به مسئله زمان اجرای طرح گفت: برای اجرای طرح کالابرگ ابتدا باید زیرساخت‌ها بطورکامل فراهم شود و زیرساخت‌های این طرح ابتدا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم می‌شود و اکنون این زیرساخت‌ها در مرز آمادگی ۹۰ درصدی است. البته دستگاه‌های دیگر کشور مثل وزارت کشاورزی در این حوزه مداخله دارند تا مایحتاج درنظر گرفته شده در طرح کالابرگ را فراهم کنند. همچنین در صورت شروع اجرای سراسری طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز وارد می‌شود و باید گفتگوی مبسوطی با صنوف مختلف باید انجام شود.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار تاکید کرد: تامین مالی طرح کالابرگ الکترونیکی بسیار اهمیت دارد. یک شق ماجرا اجرایی-عملیاتی است و یک شق دیگر ماجرا بحث تامین منابع است. پیش‌بینی من با این اوصاف این است که قبل از فصل تابستان اولین مرحله از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی شروع شود. این بار ما با روش‌هایی به سه دهک اول فقیرتر جامعه با روش‌هایی به جز یارانه نقدی‌شان به کمک خواهیم شتافت. البته بعدا این طرح به دهک‌های بالاتر تسری خواهد یافت.

زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی وابسته به تامین منابع ازسوی دولت است

عسگریان افزود: اینکه چه زمانی این طرح اجرا شود، وابسته به این مسئله است که دولت منابع اجرای طرح کالابرگ را سریع‌تر اختصاص دهد و فرمان اجرای آن را صادر کند. آنچه ما می‌توانیم تضمین کنیم این است که بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره امسال این طرح اجرا می‌شود. اجرای آن نیز چندین مرحله خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تاکید می‌کنیم که زیرساخت‌های ما برای اجرا قابل قبول است و ما در جریان اجرای اولیه تجربیاتی کسب می‌کنیم که می‌توان با آن تجربیات، تمامی نقاط مبهم و مشکل‌دار را شناسایی کرد تا بتوانیم خدمات مطلوب ارائه دهیم. تحت فشار مرحله اول اجرا ما خود و توانایی‌مان را درک کرده و انشاا. . مراحل فراگیر را پشت سر مراحل اولیه تا حدی اجرا می‌کنیم که طرح کالابرگ الکترونیکی امسال به‌طورکامل اجرا شود.

عسگریان با اشاره به روند تکمیل داده‌ها و اطلاعات اقتصادی مردم در پایگاه رفاه ایرانیان گفت: پایگاه رفاه ایرانیان اکنون در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. حتی نسبت به همین دوره دوساله این پایگاه کاملا خود را پیدا کرده است. نزدیک به یازده شاخص اساسی در این پایگاه است که این یازده شاخص مدام به‌روزرسانی و تجزیه تحلیل می‌شوند. یک حوزه تحلیل‌گر هوشمند همه داده‌های گردآوری شده ذیل این یازده شاخص را به یکدیگر متصل می‌کند و اهمیت هر شاخص را نسبت به شاخص دیگری می‌سنجد. جمع‌بندی این حوزه هوشمند در سنجش شاخص‌ها نتیجه و ماحصلی را ارائه می‌دهد که تلفیق این موقعیت در استحقاق سنجی باعث رعایت عدالت در توزیع می‌شود.

 وی تاکید کرد: البته اینکه یک پایگاه رفاه بتواند صد در صد بدون خطا باشد؛ ممکن نیست اما با این حال پایگاه رفاه ایرانیان و مجموعه آن بسیار خوب توانستند تا خود را بالا کشیده و ارتقاء دهند.

عسگریان ضمن بیان اینکه در مراحل آزمایشی استقبال از طرح کالابرگ الکترونیکی کمتر از انتظارات بوده است، اظهار کرد: استقبال در مرحله اول مناسب نبود و شاید توده مردم این تصور را داشتند که مزیتی در این طرح وجود ندارد. ما در مرحله اول اجرای اصلی طرح، مبالغ را یکماه جلوتر پرداخت خواهیم کرد. ضمن اینکه برای جذب استقبال بیشتر علاوه بر پرداخت یک ماه جلوتر مبالغ کارت‌های مربوط به کالابرگ الکترونیکی، مبالغی نیز احتمالا اضافه خواهد شد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌کنیم که استقبال از این مرحله از اجرا بیشتر خواهد شد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار در ادامه با اشاره به ارزش کالابرگ الکترونیکی دولت گفت: در سال گذشته که ارز ترجیحی حذف شد، بلافاصله به سه دهک اول شناسایی شده به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان داده شد. ما برآوردی روی ده قلم کالای مهم انجام دادیم که براساس آن قیمت آن ده قلم را استخراج کردیم و با قبل حذف ارز ترجیحی مقایسه کردیم. مابه التفاوت قیمت این ده قلم کالا به نسبت قبل از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی تنها ۳۲۰ هزار تومان بوده است. این درحالی است که دولت همان ابتدا ۴۰۰ هزارتومان به یارانه سه دهک اول اضافه کرد. حال فرض کنید که دولت باز هم می‌تواند مبلغی اضافه کند. لذا دولت تاثیر حذف ارز ترجیحی را روی حداقل ده قلم اساسی تاثیرگرفته از ارز ترجیحی پوشش داده است.

وی در پایان تصریح کرد: پس از حذف ارز ترجیحی هر میزانی که دولت در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که تحت پوشش قرار نگرفته است، باز هم در تلاش است که پوشش لازم را با اولویت سه دهک اول فقیر جامعه انجام دهد.

ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها